اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

ستاره بلوچ مدافعان حرم/ خواندن این کتاب حسرت سفر سوریه را دوچندان می‌کند

رمان‌‌نویس ادبیات دفاع مقدس درباره کتاب «ستاره‌های بلوچ» گفت: راوی چنان خالصانه زندگی‌­اش را روایت کرده که همه سؤال­‌های ذهن مخاطب در موقع خوانش، جواب داده می‌شود و چیزی از قلم نمی‌افتد.

ستاره بلوچ مدافعان حرم/ خواندن این کتاب حسرت سفر سوریه را دوچندان می‌کند

معصومه قیطاسی پژوهشگر و رمان‌‌نویس ادبیات دفاع مقدس در گفت‌وگو با گروه حماسه و مقاومت خبرگزاری فارس با اشاره به کتاب «ستاره‌های بلوچ» که خاطرات روحانی مدافع حرم عباس نارویی از حضور نبویون (یگان رزمندگان سیستان و بلوچستان) در نبرد سوریه است، بیان داشت: در پژوهش و مصاحبه‌­های کتاب شهدا یک اعتقادی دارم و همیشه هم به آن پایبندم و آن این است که شخصیت اصلی ( چه شهید یا خاطره‌‌­گو ) وام گرفته­ ریشه و اجدادش است که مقطعی از زندگی  او را خاص کرده و شخصیتش ساخته شده است.

وی افزود: چه کار جالبی نویسنده ستاره‌­های بلوچ کرده که مدتی در منطقه زیستی خاطره­‌گو رفته و با رفاقت و صمیمیت، دیوار بین­شان کنار رفته است. سادگی و صداقت متن نشانگر تک به تک خاطراتی که نویسنده با مهارت خاص صیدشان کرده است. متأسفانه کاری که برای ما نویسندگان زن، کمی مشکل یا غیر ممکن است.

قیطاسی ابراز داشت: این دومین کتابی است که از نویسنده‌اش خواندم و لذت بردم. با عباس و خانواده و همرزمانش همقدم شدم و شاهد رشد و ادای تکلیف­شان شدم. کهن الگوی این کتاب سفر است، سفری که از همان نوجوانی که باید کلی راه بپیماید تا به مدرسه و بعد دبیرستان برسد و بعد باز برای زندگی، و زنده ماندن و زیستن مجبور است سفر کند تا ترور نشود و بتواند به درس طلبگی‌­اش هم برسد.


روحانی جانباز مدافع حرم عباس نارویی

وی ادامه داد: همین سفرهاست که عباس را می­‌‌سازد تا در سفر بزرگ و تاریخ­‌‌سازی که در منطقه حلب سوریه، پیش­رو دارد از حضرت زینب (س) نشان جانبازی بگیرد و زنگ پایان سفرش به ظاهر سخت زده شود.

این پژوهشگر و رمان‌‌نویس ادبیات دفاع مقدس با تأکید بر اینکه ستاره­‌های بلوچ خاطرات دیگرنوشت از هموطن غیور از خطه بلوچستان عزیز و مظلوم که بی‌شیله پیله زندگی‌­اش را روایت می‌کند، اظهار داشت: نثر ساده و روان است و زبان با دیالوگ‌های بلوچی که پی‌نوشت دارد به شیرینی و جذابیت کتاب افزوده تا جایی که مخاطب می‌تواند در اواسط کتاب دیالوگ‌­ها را متوجه شده و سراغ پی‌نوشت نرود.

وی گفت: همزادپنداری به خاطر صداقت و سادگی متن و راوی باعث می­‌شود حتی در دزدی کلوچه‌­ها با راوی و دوستانش همراه شوی و استرس اینکه گیر معلم نیفتند، تمام جانت را می‌گیرد و زمانی که با لذتی شیرین مشغول خوردن کلوچه‌­ها هستند، نفسی راحت بکشی و لبخند بزنی و همین همراه شدن و همزاد پنداری مدیون صمیمیت نویسنده با راوی­ست و نود درصد جذابیت و تمیزی متن را رقم زده است.


روحانی جانباز مدافع حرم عباس نارویی در کنار خانواده

قیطاسی تصریح کرد: راوی چنان خالصانه زندگی‌­اش را روایت کرده که همه سؤال­‌های ذهن مخاطب در موقع خوانش، جواب داده می‌شود و چیزی از قلم نمی­‌‌افتد. شادی و لبخند راوی چنان در متن زیبا و دلنشین است و ناخواسته رفتنش به سوریه جفت و جور می‌‌شود که حسرتش در دل مخاطب هم جوانه می‌زند و غبطه می‌خورد.

وی افزود: چنین است رمز و راز رسیدن به عشق آل الله، انسان­‌‌های مخلصی که مهر تأیید ام المصائب بر پیشانیشان جا خوش می‌‌‌کند و در عین سادگی و رها از تعلقات دنیایی در مسیر زندگی هم مراقبند پر شالشان به رنگ دنیوی نخورد. اینان عشق­شان در عرش به اوج می‌رسد و حب اهل بیت باعث عاقبت بخیری­شان. چرا که حب دنیا و خانه و خانواده را قربانی مرتبه‌‌­ای بالاتر کرده و در آن­جاست که لباس دفاع و جهاد به انسان عجیب زیبا می­‌شود.

به گزارش فارس، کتاب «ستاره‌های بلوچ» نوشته محمد محمودی نورآبادی در ۳۱ فصل و ۲۷۵ صفحه متن و ۱۰ صفحه عکس و اسناد از طرف انتشارات خط مقدم انتشار یافته است و نام فصل‌­ها هم بیشتر با کلمات بلوچی انتخاب شده  است.

در واقع کتاب «ستاره‌های بلوچ» روایت جوان دهه شصتی ا­ست که از پدر سنی متولد شده که خود اختیار داشته مذهبش را انتخاب کند. بر خلاف خواست پدر از عنوان شغل مهندسی و دکترا چشم می‌‌­پوشد و عبای روحانیت بر تن  می‌­کند، هر چند خود واقف است از لحاظ مادی تأمین نخواهد شد و سختی‌­های این راه را هم بر جان می‌خرد و خداوند همان دختر نشان کرده همسایه را شریک زندگی­‌اش قرار می‌دهد تا همراهی او راه سخت را هموار سازد.

همراهی همسر راوی حتی چند روز بعد از عروسی و فروش زیورآلات برای خرید لوازم زندگی مملو از ساده زیستی و عشق زنان بلوچی است و عشق به زندگی باعث همراهی بیشتر او با همسر روحانی‌‌­اش می‌­شود. شیخ عباس چه زیبا و ساده اتفاقات قبل و بعد بیمارستان را موازی روایت می‌‌کند. شعار نمی‌دهد و خالصانه از زخم روح و جسم می‌گوید.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول