اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

مقام عراقی: شمار نیروهای آمریکایی در عین الاسد مشخص نیست/عقب‌‌نشینی در کار نیست

مدیر ناحیه البغدادی در استان الانبار عراق با اشاره به این‌که شمار نیروهای آمریکایی حاضر در پایگاه عین‌الاسد مشخص نیست گفت که طی شش ماه اخیر، هیچ عقب‌نشینی از این پایگاه صورت نگرفته است.

مقام عراقی: شمار نیروهای آمریکایی در عین الاسد مشخص نیست/عقب‌‌نشینی در کار نیست

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «شرحبیل العبیدی» مدیر ناحیه البغدادی در استان الانبار عراق تصریح کرد که شمار نیروهای آمریکایی در داخل پایگاه «عین الاسد» در این استان، مشخص نیست. پیش از این شمار آمریکایی‌های موجود در این پایگاه، پس از عقب‌نشینی آمریکا از سوریه، هزار نفر اعلام شده بود.

به نوشته پایگاه خبری «المعلومه» تصریح کرد: «شمار نیروهای آمریکایی حاضر در عین الاسد از مستشار گرفته تا نیروی رزمی، مشخص نیست و پیشتر شمار آن‌ها، هزار نفر اعلام شده بود».

وی افزود: «ما  در واقعیت و عمل، عقب‌نشینی هیچ نیرویی را ندیده‌ایم. آخرین باری که ما نیروهای ائتلاف را در حال انتقال دیدیم مربوط به بیش از شش ماه پیش است که از مواضع خود در مرزهای مشترک عراق و سوریه عقب‌نشینی کردند تا به نیروهای حاضر در عین الاسد بپیوندند. طی این روند نیز ۷۰ خودروی نظامی وارد این پایگاه شد».

العبیدی توضیح داد: زمانی که نیروهای ائتلاف برای حمایت از نیروهای عراقی در جنگ با داعش وارد این پایگاه شدند، تعداد آن‌ها از هزار نفر فراتر نمی رفت، اگرچه مطمئن هستیم که این تعداد اکنون در داخل پایگاه است، باید بگوییم که ما عقب نشینی هیچ یک از آن‌ها را در واقعیت ندیده‌ایم».

پایگاه هوایی عین‌الاسد در ۱۶۰ کیلومتری غرب بغداد، در استان الانبار و به طور مشخص در شهرستان هیت و  ۸ کیلومتری روستایی به نام خان‌البغدادی قرار دارد. مساحت این پایگاه ۱۰ کیلومتر یعنی چیزی برابر با مساحت منطقه سبز بغداد، است و بزرگ‌ترین پایگاه فعلی نیروهای آمریکایی در عراق به شمار می‌رود که نیروهای عراقی نیز در بخشی از آن حضور دارند.

در این پایگاه اغلب اقدامات مشکوکی علیه حاکمیت ملی عراق صورت می‌گیرد و به اعتقاد ناظران سیاسی، پایگاه هوایی عین‌الاسد، کانون عملیات‌های نظامی آمریکا در عراق است و در نتیجه بیش از سایر پایگاه‌ها برای این کشور خطرناک است.

رغم اظهارات مقامات آمریکایی و عراقی درباره محدود شدن مأموریت نظامیان بیگانه به آموزش و اقدامات مستشاری به نیروهای عراقی، گرو‌ه‌های مقاومت عراق با اشاره به ورود گسترده کاروان‌های لجستیکی آمریکایی به خاک این کشور و مشارکت نیروهای آمریکایی در عملیات‌های نظامی عراق تأکید دارند که این اقدامات نمی‌تواند بیانگر محدود شدن مأموریت نظامیان آمریکایی باشد.

نیروهای آمریکایی در سال ۲۰۱۴ به درخواست دولت عراق برای مبارزه با داعش که در آن زمان یک سوم خاک این کشور را اشغال کرده بود، وارد عراق شدند. آمریکا به این بهانه  ۳۰۰۰ نیروی در قالب یک ائتلاف بین‌المللی موسوم به ضد داعش که ۲۵۰۰ تن از آن‌ها، آمریکایی بودند، وارد این کشور کرد.  پس از اعلام پیروزی بر داعش از سوی بغداد، مردم و دولت عراق بر ضرورت خروج نظامیان خارجی از کشور تاکید کردند.

 پارلمان عراق در دی ماه سال ۹۸، در پی اقدام جنایتکارانه آمریکا در ترور سردار شهید حاج «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و «ابومهدی المهندس» نائب رئیس شهید سازمان الحشد الشعبی عراق، طرح اخراج نظامیان آمریکایی از خاک این کشور را تصویب کرد. 

با وجود انجام چندین دور مذاکره راهبردی میان بغداد و واشنگتن برای پایان دادن به حضور نظامی آمریکا در عراق به دلیل پایان نبرد با داعش، و نیز تصویب طرح اخراج همه نظامیان خارجی از خاک عراق در پارلمان این کشور،  آمریکا هنوز با نقض این مصوبه در خاک عراق حضور دارد. هرچند که مقامات مسئول عراقی از آغاز روند خروج نظامیان آمریکایی خبر داده‌اند و هر از چند گاهی خبر عقب‌نشینی چندین یگان رزمی آمریکا رسانه‌ای می‌شود.

مقامات آمریکایی نیز اظهارات ضد و نقیضی در این خصوص به زبان می‌آورند. در حالی که برخی مقامات از گفت‌وگوی جدی با مقامات عراق برای خروج نیروهای رزمی از عراق و اهتمام ورزیدن واشنگتن به این امر سخن می‌گویند، برخی مقامات نیز مانند ژنرال «کنت مک‌کنزی»  فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده موسوم به «سنتکام» می‌گوید که کشورش شمار نیروهای خود در عراق را کاهش نخواهد داد و این امر به خواست بغداد است و «عراق خواستار باقی‌ماندن ماست و ما شمار نیروها در آن را کاهش نخواهیم داد».

تحلیلگران بر این باورند که گزارش‌ها و تحلیل‌های رسانه‌های آمریکایی در کنار رصد تحرکات آمریکا در عراق مانند ورود گسترده کاروان‌های لجستیکی ارتش آمریکا به خاک این کشور، صرف مبالغ هنگفت برای انجام عملیات توسعه ساختمان‌های پایگاه هوایی عین الاسد واقع در غرب عراق، اظهارات برخی مقامات عالی‌رتبه سیاسی و نظامی عراقی مبنی بر نیاز به آمریکا برای مبارزه با تروریسم، نشان می‌دهد که شاید صرفا ماموریت نیروهای آمریکایی در عراق تغییر کند و این نیروها از کشور خارج نخواهند شد.

شاور امنیت ملی عراق، پنجشنبه پیش، رسما اعلام کرد که مأموریت رزمی نیروهای ائتلاف آمریکایی در این کشور به پایان رسیده است.

وی افزود: «ما امروز مرحله پایانی گفت‌و‌گو با ائتلاف بین‌المللی را که سال گذشته آن را آغاز کردیم، به پایان رساندیم تا رسما پایان مأموریت رزمی نیروهای ائتلاف و خروج آن‌ها از عراق را اعلام کنیم. روابط با ائتلاف بین‌المللی در زمینه آموزش، مشاوره‌دهی و توانمندسازی ادامه خواهد یافت».

اما  رئیس سازمان تروریستی سنتکام (فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا) در همین روز گفت که ایالات متحده ۲۵۰۰ نظامی فعلی را تا آینده قابل پیش‌بینی (نه چندان دور) در عراق نگه خواهد داشت و همچنین ادعا کرد که انتظار حملات فزاینده علیه پرسنل آمریکایی و عراقی از سوی شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران که مصمم به بیرون راندن نیروهای آمریکایی هستند را دارد. 

مک‌کنزی در مصاحبه با خبرگزاری آمریکایی «آسوشیتدپرس» در پنتاگون مدعی شد که به‌رغم رفتن نیروهای آمریکایی به سمت نقش غیر جنگی در عراق، آن‌ها همچنان پشتیبانی هوایی و سایر کمک‌های نظامی را برای مقابله دولت عراق با داعش ارائه خواهند کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول