اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  شهری

درخواست جدید شهردار تهران از هیات دولت/ گره کور نوسازی 40 هزار تاکسی فرسوده پایتخت

معاون فنی و بهره‌برداری تاکسیرانی شهر تهران توضیحاتی درباره ماجرای توقف در نوسازی تاکسی‌های فرسوده شهر تهران، تفاهم نامه 3 جانبه میان شهرداری تهران، سازمان برنامه و بودجه و صندوق کارآفرینی امید، آمار فرسودگی تاکسی‌ها و ... ارائه داد.

درخواست جدید شهردار تهران از هیات دولت/ گره کور نوسازی 40 هزار تاکسی فرسوده پایتخت

خبرگزاری فارس گروه شهری: پایتخت حدود 100 هزار تاکسی گردشی و خطی دارد که رانندگان این تاکسی‌ها در گرمای تابستان و سرمای زمستان مشغول خدمت رسانی و جابجایی میلیون‌ها مسافرند. اما دغدغه های این رانندگان زیاد است از موضوع بیمه گرفته تا فرسودگی خودروهایشان؛ به گفته مسوولان شهری تهران بیش از 40 هزار تاکسی فرسوده دارد و روز به روز هم به این آمار افزوده می‌شود. گره و قفل نوسازی تاکسی ها به سختی باز می‌شود و حالا این موضوع پیچیده‌تر هم شده،‌ رانندگان زیادی بر اساس تفاهم نامه سه جانبه بین ایران خودرو، شهرداری تهران و صندوق کارآفرینی امید پیش پرداخت‌هایی برای خرید تاکسی نو با به صندوق کارآفرینی امید پرداخت کرده اند و حالا نه خبری از تاکسی است و نه پولشان؛ شهرداری می‌گوید در حال پیگیری هستیم اما صندوق کارآفرینی تاکنون پاسخی نداده و شرکت ایران خودرو هم اعلام کرده تا پولی از سوی صندوق کارآفرین پرداخت نشود تاکسی تولید نمی‌کنیم.

راننده یا همان تاکسیران متوسط 8 تا 10 ساعت با خودروی خود فعالیت می‌کند و مسافران را جابه‌جا می‌کند و اگر مدام خودروی آن نیاز به تعمیر داشته باشد و به عبارتی خراب شود سبب فرسودگی راننده تاکسی هم  خواهد شد موضوع سلامت تاکسیرانان هم مهم است و متأسفانه به مسأله فرسودگی تاکسی و تاکسیرانان توجه چندانی نشده است. تاکسیرانان از  بی توجهی به این موضوع گلایه‌مند و از رسانه‌ها خواستار پیگیری مشکلاتشان هستند و با ثبت کمپین‌های مختلف در «فارس من» از خبرنگاران می‌خواهند مطالباتشان را پیگیری کنند.

سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی تهران یکی از سازمان‌های وابسته به شهرداری تهران محسوب می‌شود و همه امور مربوط به تاکسیرانی از قبیل دادن پروانه کار با تاکسی، پیشنهاد نرخ کرایه به شورای اسلامی شهر، نظارت بر اجرای کرایه‌های مصوب، رسیدگی به امور رانندگان، تشویق رانندگان امین و وظیفه‌شناس و برخورد با رانندگان متخلف و مانند آن از وظایف سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران است. اما همزمان با شیوع کرونا برنامه های سازمان تاکسیرانی هم بیشتر شده و تاکسیرانان هم قربانی این ویروس منحوس شده اند از یک سو رانندگان با کمبود مسافر و کاهش درآمد روزانه مواجه شدند. این قشر از جامعه به گفته مسوولان آمار بالای مرگ و میر کرونایی را به خود اختصاص دادند تا جایی که بیش از 500 راننده تاکسیبه دلیل ابتلا به ویروس  منحوس کرونا جان خود را ازدست دادند.اکنون همه رانندگان خواستار بررسی و تحقق رفع مشکلاتشان از مدیران مربوطه هستند.

درباره ماجرای توقف در نوسازی تاکسی‌های فرسوده شهر تهران، تفاهم نامه 3 جانبه میان شهرداری تهران، سازمان برنامه و بودجه و صندوق کارآفرینی امید،‌ بدعهدی صندوق در پرداخت پول رانندگان و شهرداری به ایران خودرو،‌ آمار فرسودگی تاکسی‌ها و میزان آلایندگی ناشی از تاکسی‌های پایتخت با سیدعلی محتشمی‌پور معاون فنی و بهره‌برداری تاکسیرانی شهر تهران به بحث و گفت‌وگو نشستیم که جزئیات آن به شرح ذیل است.

هدفگذاری برای نوسازی 10 هزار تاکسی فرسوده در تهران از اواخر سال گذشته

ماجرای توقف نوسازی تاکسی‌های فرسوده تهران چگونه است؟ جزئیات هدف‌‌گذاری برای نوسازی 10 هزار تاکسی طی هدفگذاری برای نوسازی 10 هزار تاکسی فرسوده در تهران از اواخر سال گذشته چگونه است؟

هدفگذاری برای نوسازی 10 هزار تاکسی فرسوده در تهران از اواخر سال گذشته مدنظر قرار گرفت و قرار شد برای این منظور بخش عمده‌ای  از بودجه از شهرداری تهران، سازمان برنامه و بودجه و صندوق کارآفرینی امید تهیه شود و بر همین اساس تسهیلات 90 میلیون تومانی برای 10 هزار راننده تاکسی فرسوده به صورت قرض‌الحسنه با بازپرداخت 5 ساله ارائه شود. بر همین اساس تفاهم‌نامه‌ای اواخر سال گذشته بین سازمان  برنامه و بودجه، شهرداری تهران و صندوق کارآفرینی امید منعقد شد.

جزئیات هدفگذاری برای نوسازی 10 هزار تاکسی فرسوده در تهران از اواخر سال گذشته

بر اساس انعقاد این تفاهم‌نامه بین سه طرف قرار شد 150 میلیارد تومان سازمان برنامه و بودجه، 150 تومان شهرداری تهران و 600 میلیارد تومان صندوق کارآفرینی امید برای این منظور در نظر گیرد که تا امروز سازمان برنامه و بودجه 30 میلیارد تومان و شهرداری 60 میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته که مجموع 90 میلیارد تومان می‌شود و بر همین اساس 180 میلیارد تومان هم صندوق کارآفرینی امید باید بدهد تا در مجموع این بودجه 270 میلیارد تومان بشود و بتوان نوسازی تاکسی‌ها را انجام داد.

از مهر امسال صندوق کارآفرینی امید دو نوبت برخلاف تعهدات خود عمل کرده است/ طی 20 روز گذشته 58 میلیارد تومان از تعهدات ایران‌خودرو پرداخت نشد

چرا صندوق کارآفرینی امید پول تاکسی‌های پیش‌فاکتور شده را نداده است و این میزان بدهی چقدر است؟

از 3 هزار تاکسی که این پول می‌توانست جهت نوسازی تاکسی‌شان شود متأسفانه برای 2 هزار مورد بیشتر محقق نشده و از مهر ماه امسال صندوق کارآفرینی امید دو نوبت برخلاف تعهدات خود که در تفاهم‌نامه سه‌جانبه وجود داشته عمل کرده و به موقع مطالبات ایران‌خودرو را پرداخت نکرده است. در پایان شهریور شرکت ایران‌خودرو اعلام کرد که صندوق پول تاکسی‌های پیش‌فاکتور شده را نداده و تاکسیرانی سه هفته این قضیه را پیگیری کرد تا بالاخره به نتیجه رسید ولی دوباره مدیران صندوق بدعهدی کردند و از 3 آذر تا امروز 58 میلیارد تومان از تعهدات ایران‌خودرو را نداده‌اند.

ایران‌خودرو اعلام کرده خط تولید ما به خطر افتاد/ پروژه نوسازی تاکسی‌ها فعلا متوقف شد

چند راننده تاکسی پیش فاکتور را به صندوق کارآفرینی امید پرداخت کرده است و پاسخ شرکت ایران خودرو چیست؟

که طی حدود 20 روز گذشته صندوق 440 تاکسی را که مبلغ پیش‌فاکتور آنها جهت نوسازی تاکسی توسط رانندگان به صندوق کارآفرینی امید واریز شده به ایران‌خودرو پرداخت نشده است. در حالی که باید صندوق علاوه بر پولی که رانندگان داده‌اند مبالغی را از سهم خود و شهرداری به این شرکت پرداخت کند و اکنون شرکت ایران‌خودرو اعلام کرده خط تولید ما به خطر افتاده و پروژه نوسازی تاکسی‌ها را فعلا متوقف می‌کنند تا صندوق به تعهدات خود عمل کند.

سرانجام پیگیری‌های شهرداری تهران و سازمان تاکسیرانی

پیگیری‌های شهرداری تهران و سازمان تاکسیرانی چگونه بوده است؟

ما پیگیری‌هایی را از سوی معاونت حمل و نقل و سازمان تاکسیرانی انجام داده‌ایم تا این مطالبات توسط صندوق کارآفرین پرداخت شود ولی متأسفانه تا امروز به نتیجه نرسیده است.

به نظر می‌رسد برخی از تغییرات مدیریتی در صندوق کارآفرینی امید سبب عدم پاسخگویی آنها شده است و امیدوارم هر چه سریع‌تر این ماجرا به پایان برسد. رانندگان اعتراض شدید دارند و این اعتراض‌شان کاملا به حق است. مکاتبات ما و جلسات برای صندوق کارآفرین به نتیجه نرسیده و متأسفانه مدیران این صندوق پاسخگو نیستند.

 سهم پیش پرداخت رانندگان برای تاکسی پژو 40 میلیون و تاکسی سمند 56 میلیون بوده است

رانندگان چه میزان پیش پرداخت به صندوق کارآفرینی امید واریز کرده‌اند؟

مطابق تفاهم‌نامه‌ای که از ابتدای سال انجام گرفته به رانندگان تاکسی فراخوان داده شد که جهت نوسازی تاکسی‌هایشان بر حسب اولویت زمان‌بندی ثبت‌نام کنند و سهم خودشان را به صندوق کارآفرینی امید بپردازند که این سهم برای رانندگان برای تاکسی پژو 40 میلیون و تاکسی سمند 56 میلیون بوده است که تا کنون بیش از 2 هزار راننده تاکسی این پیش‌پرداخت را به صندوق کارآفرینی امید واریز کرده‌اند و این اقدام از مرداد ماه توسط آنها انجام گرفته و اکنون جای تأسف دارد که زمانی که رانندگان به صندوق کارآفرین مراجعه کرده‌اند آنها اعلام کرده که تخلف از سوی تاکسیرانی است.

2100 راننده مبلغی بالغ بر 90 میلیارد تومان به حساب صندوق کارآفرینی امید پرداخت کرده‌اند

2100 راننده مبلغی بالغ بر 90میلیارد تومان به حساب صندوق کارآفرینی امید طی 4 ماه پرداخت کرده‌اند و در این مدت 30 میلیارد هم شهرداری تهران پرداخت کرده که در مجموع 120 میلیارد در حساب صندوق کارآفرینی امید از این طریق افزوده شده ولی متأسفانه صندوق پول شرکت ایران‌خودرو را نمی‌دهد و پول رانندگان و شهرداری را گرو کشیده و جواب سربالا به پیگیری‌ها می‌دهند.

ورود زاکانی به پرونده نوسازی تاکسی‌های فرسوده

آیا شهردار تهران به این موضوع ورود کرده است؟

بله، این موضوع را با علیرضا زاکانی شهردار تهران در میان گذاشته‌ایم و جلسه‌ای نیز در این زمینه برگزار شده و قرار شده است که شهردار تهران از طریق هیأت وزیران این موضوع را به صورت جدی پیگیری کنند.

2 درخواست شهرداری تهران از ایران خودرو

درخواست شهرداری تهران از ایران خودرو باتوجه به افزایش رسمی نرخ خودرو برای رانندگان تاکسی چگونه بوده است؟

شرکت ایران‌خودرو از چهارشنبه هفته گذشته موضوع افزایش قیمت خودروها را اعلام کرده است ولی شهرداری مطالبه دارد که حداقل این 2 هزار راننده که پیش‌پرداخت را واریز کرده و فیش دارند افزایش قیمت شامل حالشان نشود. علیرضا زاکانی شهردار تهران گفته این موضوع را از طریق وزارت صمت پیگیری می‌کند تا به ایران‌خودرو این موضوع را بگویند و ابلاغ کنند که افزایش قیمت شامل این 2 هزار راننده نشود و قرار است به زودی در جلسه با هیأت دولت این مسأله مطرح شود.

مدیریت صندوق کارآفرینی امید به سرعت تعیین تکلیف شود/ بحران پیش روی تاکسیرانی

تاکسیرانی و معاونت حمل و نقل شهرداری از صولت مرتضوی معاون اجرایی رئیس‌جمهور طی مکاتبه‌ای درخواست کرده که مدیریت صندوق کارآفرینی امید به سرعت تعیین تکلیف شود چرا که اگر تا پایان دی مطالبات انجام نگیرد در بحران عمیق در تاکسیرانی فرو می‌رویم و رانندگان دیگر برای نوسازی اعتماد نخواهند کرد.

حال این ماجرا مطرح است که اگر صندوق کارآفرینی امید مشکل منابع مالی دارد چرا هفته گذشته خبری منتشر شد که یک تفاهم‌نامه جدید با یک بنیاد جهت توسعه بهبود کسب و کارها داشته است. متأسفانه صندوق کارآفرینی امید برخلاف تعهدات خود عمل کرده و حتی پیش از این یک شعبه هم در سطح شهر برای موضوع نوسازی تاکسی‌ها اختصاص نداد و روزانه قبلا 10 تا 15 پرونده به سختی تکمیل می‌شد ما از مرداد جلسات مکرر گذاشته‌ایم و گفته‌ایم سوء مدیریت نسبت به این قضیه شده است.

شرکت ایران‌خودرو تنها تولیدکننده تاکسی در کشور است/50 درصد ناوگان تاکسیرانی سن بالای 10 سال دارد/ 40 هزار دستگاه تاکسی فرسوده داریم

میزان فرسودگی تاکسی‌های تهران چقدر است؟

شرکت ایران‌خودرو تنها تولیدکننده تاکسی در کشور است و باید حتما مبالغی که نزد صندوق کارآفرین است برای نوسازی تاکسی‌ها به این شرکت واریز شود و ما همه پیگیری‌ها را در این راستا انجام می‌دهیم. اکنون 50 درصد ناوگان تاکسیرانی سن بالای 10 سال دارد و فرسوده است بیش از 40 هزار دستگاه تاکسی فرسوده داریم و بنابر هدفگذاری‌ها قرار بود امسال 10 هزار تاکسی نوسازی شود.

پیگیری شورای ششمی‌ها برای نوسازی تاکسی‌ها

آیا شورای شهر به این موضوع ورود یافته است و راهکار آنها برای برون رفت از این مشکل چیست؟

بله، اعضای شورای شهر هم در جریان کش و مکش‌های پیش آمده و مشکل اخیر رانندگان و شهرداری هستند و حتی قضیه در استانداری تهران هم مطرح شده است. امیدواریم هر چه زودتر این مسأله برطرف شود.

سهم 10 درصدی تاکسی‌ها در تولید آلاینده‌های هوا/ برخی از تاکسی‌ها از شدت فرسودگی دیگر قابل تردد نیستند

سهم تاکسی‌های تهران در تولید آلودگی هوا چقدر است؟

در مطالعات انجام شده آلودگی هوا ناشی از تاکسی‌های تهران 10 درصد اعلام شده است ولی باید توجه داشت که در مطالعات صورت گرفته تاکسی‌هایی که از شدت فرسودگی دیگر قابل تردد نیستند محسوب نشده‌اند از میان این 40 هزار تاکسی فرسوده برخی آنقدر فرسوده شده‌اند و میزان آلایندگی‌شان بالا است که اگر در سطح شهر تردد کنند آلودگی هوا قطعا بیشتر خواهد بود.

گفتنی است؛ که تعداد زیادی از رانندگان تاکسی در کشور با راه اندازی کمپینی در بخش «فارس من» خبرگزاری فارس، درخواست پیگیری تسریع در روند نوسازی تاکسی‌های فرسوده داشته‌اند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول