اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  شهری

دستور ویژه شهردار برای تزریق منابع در مترو/ نحوه شناسایی افراد واکسن‌زده در شهر زیرزمینی

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه در خصوص بومی‌سازی تولید قطعات، دستور شهردار برای تزریق منابع، شناسایی افراد واکسن‌زده و پایانه‌ها توضیحاتی ارائه کرد.

دستور ویژه شهردار برای تزریق منابع در مترو/ نحوه شناسایی افراد واکسن‌زده در شهر زیرزمینی

گروه اجتماعی خبرگزاری فارس، بسیاری از واگن‌های مترو نیازمند اورهال و نوسازی هستند باید قطعات تامین شود به دلیل تحریم ها بخشی از قطعات وارد نمی شود.

مدیران به دنبال بومی سازی تامین قطعات هستند و در این زمینه صحبت های صورت گرفته است در حال حاضر هم بخشی از قطعات در داخل تولید می شود.

در قراردادهایی هم  که شرکت بهره برداری مترو برای تامین قطعات با خارجی ها می بندد یکی از پیشرفت ها انتقال تجربیات است.

در خصوص آخرین وضعیت اورهال ناوگان حمل و نقل عمومی، بومی سازی قطعات، ازدحام جمعیت در مترو، کاهش سرفاصله و ... با مهدی شایسته اصل مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه به گفت وگو نشستیم.

شنیده شده که قرار است بخش عمده‌ای از قطعات مترو‌تهران بومی سازی شود در این زمینه توضیح دهید.

سوزن های قطار در ناوگان حمل و نقل عمومی بسیار حساس هست/در داخل کشور در زمینه تولید قطعات مترو توانمندی های وجود دارد

در داخل کشور در زمینه تولید قطعات مترو توانمندی های وجود دارد. جلساتی با مدیران قبلی مترو داشته ایم و  صحبت‌هایی صورت گرفت. ظرفیت‌های خوبی در داخل کشور وجود دارد از جمله می توان سوزن های قطار را داخلی‌سازی و در مترو استفاده کرد  و در حال حاضر این اقدام صورت گرفته است. ببینید سوزن های قطار در ناوگان حمل و نقل عمومی بسیار حساس هست. این سوزن ها در حال حاضر توسط تولیدکنندگان داخلی تامین می‌شود و استانداردهای لازم را دارند.

هماهنگی‌های با سازمان ملی استاندارد و وزارت دفاع در خصوص تولید قطعات صورت گرفت

البته در خصوص تولید قطعات مترو برخی از شرکت ها  ادعاهایی را مطرح کردند اما ما باید ببینیم که آیا می‌تواند استانداردهای لازم را داشته باشند و در صورتی که بتواند استانداردها و ایمنی را داشته باشند  قطعاً از آنها استفاده می‌کنیم.

وارد مذاکره با وزارت دفاع شده ایم/در ناوگان حمل ونقل عمومی بر اساس قطار نوع چرخ ها متفاوت است

قبلاً بخشی از قطعات مترو تهران از خارج از کشور وارد می‌شد اما به دلیل تحریم‌ها این اقدام صورت نگرفت. البته درحال حاضر هماهنگی‌های با سازمان ملی استاندارد و وزارت دفاع در خصوص تولید قطعات صورت گرفته و صحبت‌هایی شده است.

وارد مذاکره با وزارت دفاع شده ایم تا برخی از قطعات را تولید کنند. البته در ناوگان حمل ونقل عمومی بر اساس قطار نوع چرخ ها متفاوت است است اما اگر کسی به فناوری دست پیدا کند می تواند متناسب با نوع قطار چرخ  را هم تولید کند.

برای انتقال تکنولوژی چه اقداماتی صورت گرفته است؟

زمانی که با شرکت‌های خارجی قرارداد می بندیم یکی از پیش شرط ها انتقال تکنولوژی است

در خصوص تعدادی از قطعات برخی  شرکت‌های داخلی می گویند که می توانند آنها را تولید کند کند البته مشکلاتی وجود دارد. ما برای ایجاد ظرفیت سازی و دانش های بومی زمانی که با شرکت‌های خارجی قرارداد می بندیم یکی از پیش شرط ها انتقال تکنولوژی است.

استفاده از تولید داخل در تامین قطعات خط 5 مترو/زمانی که شرکت ذوب آهن اصفهان توانست قطعات را  تامین کند دیگر ما از شرکت ترکیه ای هم استفاده نکرده‌ایم

در حال حاضر در خط ۵ متروی تهران ایران برای  تامین قطعات از ذوب آهن استان اصفهان استفاده کرده ایم البته قبلاً این قطعات را قبلا یک شرکت اتریشی تهیه می کرد که به واسطه تحریم ها دیگر این اقدامات صورت نگرفت اما در حال حاضر بومی سازی شده است . البته یک شرکت ترکیه ای هم اعلام  آمادگی کرده بود  اما زمانی که شرکت ذوب آهن اصفهان توانست قطعات را  تامین کند دیگر ما از شرکت ترکیه ای هم استفاده نکرده‌ایم.

کمبود نقدینگی و تحریم‌ها مانع ورود ریل شد/بومی سازی شد/بعد از اینکه تحریم ها بیشتر شد واردات ریل از کشورهای روسیه و ترکیه صورت گرفت

ببینید تولید این ریل در ذوب‌آهن اصفهان در شرایط تحریم، یک اقدام بسیار ضروری و استراتژیک برای توسعه حمل و نقل ریلی درون شهری است کمبود نقدینگی و تحریم‌ها مانع ورود ریل شد  اما بر اساس استانداردهای بین‌المللی و با کیفیت مطلوبی خودکفایی در این بخش را شاهدیم.

بعد از اینکه تحریم ها بیشتر شد واردات ریل از کشورهای روسیه و ترکیه صورت گرفت.تولید ریل در ذوب‌آهن اصفهان نه‌تنها صرفه‌جویی اقتصادی دارد و مانع خروج ارز از کشور می‌شود، بلکه دغدغه ما را برای تامین ریل از بین برده و وابستگی حمل و نقل ریلی را به سایر کشورها کاهش خواهد داد.

باز هم تاکید می کنم که برای اولین بار از ریل ملی  ۶۰E۱ ذوب‌آهن اصفهان جهت تعمیر و نگهداری خط ۵ مترو تهران و حومه استفاده شد که از کیفیت خوبی هم برخوردار است.

چند قطعه برای مترو نیازمند هستید و چه شرکت های در حال حاضر قطعات را تامین می کنند؟

مترو 100 هزار قطعه نیاز دارد/ در خطوط ۳ و ۴ مترو گروهی از شرکت ها در بحث سیگنالینگ  کار می کنند

حدود ۱۰۰ هزار نفر قطعه در مترو تهران نیازمند هستیم هر چقدر از این قطعات را بتوانیم در داخل تولید کنیم بهتر است. ما به دنبال بومی سازی هستیم تا بتوانیم قطعات داخلی  را در خطوط استفاده کنیم. البته در خطوط ۳ و ۴ مترو گروهی از شرکت ها در بحث سیگنالینگ  کار میکند کند البته در خط  1 و 2 هم مشکلاتی وجود دارد بیشتر این شرکت هایی که که در این زمینه فعال بودند اروپایی بودند اما ما به سمت شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی می رویم.

تا پایان سال جاری چه میزان از قطعات تامین می شود؟دولت چه میزان قرار است کمک کند؟

 برخی از قطعات راهبردی را باید تامین کنیم/تعدادی از قطارها  نیاز به نوسازی دارند

برای تامین قطعات مترو برنامه ریزی های صورت گرفته است و  بهتر است برخی از قطعات راهبردی را باید تامین کنیم. تعدادی از قطارها  نیاز به نوسازی دارند و باید بخشی از قطعات را  تا پایان سال جاری تامین کنیم.

قرار شده که بدهی های دولت از ماده ۱۲ تامین شود/صحبت های رئیس جمهوری و شهردار تهران

 رئیس جمهوری در جلسه‌ای که با شهردار تهران و معاونینش داشتند صحبت های در خصوص حمل ونقل عمومی مطرح کردند. قرار شده که بدهی های دولت از ماده ۱۲ تامین شود .شرکت واگن سازی تهران هم که جزو مجموعه شهرداری است  و یک شریک چینی  دارد. آن شرکت چینی یکی از  بزرگترین تامین کنندگان قطعات است  و در حال حاضر حدود ۹۰۰ واگنی که که در خطوط فعال هستند توسط شرکت چینی تامین شده است. این شرکت قوی است و در حمل و نقل جزء سهامداران است.

آیا پول اولیه خرید 630 واگن تامین شد؟

رفع بخشی از مشکلات با ورود 630 واگن مترو

قرار داد خرید ۶۳۰ با واگن مترو در دوره قبل مدیریت شهری بسته شد. باید دولت از  محل منابع خود بخشی از پول را پرداخت می کرد اما در بودجه این پول پیش بینی نشد . اگر این  پول تامین  و این واگن‌ها  وارد خطوط شوند بخشی از مشکلات برطرف میشود

چند شرکت چینی  برای تامین قطعات اعلام آمادگی کرده و کار به کجا رسیده است؟ قرار است پول آنها چطور پرداخت شود؟

اعلام آمادگی چند شرکت چینی برای تامین قطعات مترو/ پرداخت پول از محل تهاتر نفت و بدهی های بلوکه شده در بانک ها

در حال حاضر شرکت‌های چینی زیادی پیشنهاد دادند که برای تامین قطعات ورود کنند و چند نشست هم با آنها داشته باشیم و کاملاً آمادگی در حوزه تامین قطعات دارند و همچنین در حوزه فاینانس هم کمک کند و از محل تهاتر نفت و بدهی های بلوکه شده در بانک ها پول را پرداخت کنیم.

بدهی دولت به سیستم حمل ونقل عمومی قرار است چطور پرداخت شود؟

 در سال ۱۴۰۰ نیازمند منابع هستیم. رئیس جمهور در دیدار با شهردار تهران هم  اعلام کردند و  قرار شد بدهی های دولت در  حمل و نقل عمومی پرداخت شود حال چه از محل فروش نفت و یا پول های بلوکه شده در بانک ها.

در دوره قبل به سمت نوسازی نرفتند/ باید به صورت عاجل به سمت نوسازی ناوگان حرکت و هزینه های آن هم تامین شود

در حال حاضر تعداد زیادی از واگن های مترو نیازمند اورهال هستند و باید نوسازی صورت گیرد.در حال حاضر ناوگان و تجهیزات  حمل و نقل به روزی رسیده که حتماً باید نوسازی و اورهال صورت گیرد . متاسفانه در دوره قبل مدیریت شهری به این بخش توجه نشده است حال به دلیل نوع رویکرد، تحریم‌ها و یا مسائل دیگر بوده که به سمت نوسازی نرفته اند اما باید به صورت عاجل به سمت نوسازی ناوگان حرکت و هزینه های آن هم تامین شود.

برای نوسازی ناوگان حمل ونقل ریلی آیا بودجه جدیدی در سال جاری در نظر گرفته می شود و یا قرار است در بودجه سال آینده به صورت ویژه  به این موضوع  پرداخته شود؟

دستور ویژه شهردار برای تزریق منابع در مترو

برخی موارد فراتر از بودجه است  و باید منابع متعدد تزریق شود، شهردار تهران دستور ویژه داده اند تا از منابع مختلف در این زمینه تزریق شود.

بعد از برداشته شدن دورکاری ها، روزانه چه تعداد مسافر در ناوگان حمل و نقل عمومی تردد می کنند؟ 

در حال حاضر روزانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار سفر در مترو صورت می‌گیرد/افزایش مسافر تا پایان سال جاری

بر اساس آمارهای به دست آمده در حال حاضر روزانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار سفر صورت می‌گیرد و پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان سال به یک میلیون و ۸۰۰ هزار سفر برسد.

قرارداد ساخت ۱۰۵ واگن مترو  با شرکت واگن سازی به کجا رسید؟

دقیق موضوع را نمی دانم و باید بپرسم.

در برخی از ایستگاه های مترو شاهد ازدحام جمعیت هستیم. با توجه به شرایط کرونا چه اقداماتی برای رعایت فاصله گذاری اجتماعی صورت گرفته است. همچنین شنیده شده که قرار است از ورود افرادی که واکسن نزده اند به مترو جلوگیری شود در این زمینه توضیح دهید.

 باید  سامانه اتصال با مکان هایی که نشان دهد چه افرادی واکسن زده اند  فراهم شود/ماسک را اجباری کرده ایم

هر ابلاغیه ستاد ملی مقابله با کرونا برای ما لازم الاجرا است. در حال حاضر هم اگر زیرساخت ها فراهم شود اجازه نمی دهیم افرادی که واکسن نزده اند از مترو استفاده کنند. باید  سامانه اتصال با مکان هایی که نشان دهد چه افرادی واکسن زده اند  فراهم شود و تا آن زمان ما نمی توانیم کار کنیم.  من از دوستان خواهش می کنم که ابتدا این ارتباط را فراهم کنند و  ما هم آمادگی هرگونه کمکی را داریم اما کار به گونه ای نباشد که باعث ایجاد اختلا شود و افراد  مجبور شوند برای دریافت استعلام پست گیت منتظر بمانند. ما در حال حاضر ماسک را اجباری کرده ایم اما برای شناسایی افراد واکسن زده باید حتما زیرساخت فراهم شود.

ازدحام جمعیت در برخی خطوط مترو/سر فاصله قطارها درخطوط 1و 2 ؛ 4 دقیقه است

اما برای رعایت فاصله گذاری اجتماعی هم باید بگویم سر فاصله قطارها درخطوط 1و 2 ؛ 4 دقیقه است. در برخی از ایستگاه‌ها شاهد تراکم جمعیت هستیم.در ساعات پیک بخصوص در خط ۵ از سمت گلشهر به صادقیه حجم زیادی مسافر از ساعت 5.5 تا ۶ و 7 صبح داریم و بعد از ساعت 7 صبح این مسیر خلوت می شود و بالعکس بعد از ظهرها هم خروج از صادقیه به سمت گل شهر را داریم که تراکم جمعیت داریم.

در صورتی که پایانه ها ساخته شود می توانیم سر فاصله را به دو دقیقه هم برسانیم 

البته به دنبال هوشمند سازی هستیم. همین جا تاکید می کنم که اگر پایانه ها تکمیل نشود ما نمی‌توانیم  سرفاصله را کم کنیم. در حال حاضر پایانه های خط ۳، ۶ و ۷ باید تکمیل شود و ما با مدیران مربوطه جلسه داشته‌ایم و از آنها خواستیم که هرچه زودتر این پایانه ها به اتمام برساند در صورتی که پایانه ها ساخته شود ما می توانیم سر فاصله را به دو دقیقه هم برسانیم اما اگر پایانه ها آماده نباشد ما نمی توانیم سرفاصله را کاهش دهیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول