اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بورس

آغاز تحقیق و تفحص از سازمان بورس/ منافع سهامداران عدالت را پیگیری می‌کنیم

رئیس هیأت تحقیق و تفحص از سازمان بورس و بازار سرمایه با بیان اینکه اولین جلسه هیأت تحقیق و تفحص یکشنبه 21 آذر 1400 است، گفت: قصد داریم منافع سهامداران خرد و به ویژه سهامداران عدالت را پیگیری کنیم.

آغاز تحقیق و تفحص از سازمان بورس/ منافع سهامداران عدالت را پیگیری می‌کنیم

سیدناصر موسوی لارگانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس،‌ در مورد تحقیق و تفحص از سازمان بورس اظهار داشت:‌از شهریور سال 99 که شاهد نوسانات شدید در بورس بودیم و ریزش بازار از آن موقع شروع شده به فکر تحقیق و تفحص از سازمان بورس افتادیم.

وی گفت‌: شاخص کل بازار از 2 میلیون واحد در سال گذشته به یک و نیم میلیون و سپس تا 1.3 میلیون واحد کاهش پیدا کرد و با تحقیق و تفحص می‌خواهیم بدانیم که دلیل این ریزش‌ها و نوسانات چیست.

رئیس هیأت تحقیق و تفحص از سازمان بورس و بازار سرمایه عنوان کرد: متأسفانه دخالت حقوقی‌ها در بازار و عدم آموزش کافی و لازم برای کسانیکه به بازار سرمایه آمده بودند از یکسو و دعوت عامی که رئیس جمهور سابق از مردم داشت که اعلام کرد امن‌ترین جا برای سرمایه‌گذاری بازار سرمایه است و مردم به جای اینکه سکه، طلا و ارز بخرند در بورس سرمایه‌گذاری کنند باعث شد سرمایه‌های مردم به بورس سرازیر شود و از آغاز سال 99 تا مرداد همان سال روند افزایشی در بورس وجود داشت. برخی از مردم حتی منزل مسکونی خود را فروختند و به بازار سرمایه آوردند اما بعد از آن ریزش شروع شد.

موسوی لارگانی بیان کرد: تحقیق و تفحص دو ماه طول کشید تا در کمیسیون اقتصادی تصویب شود و بعد از آن به صحن اصلی مجلس آمد. آن موقع من در هیأت رئیسه بودم و هر روز درخواست می‌کردیم که در صحن اصلی مجلس بررسی شود، اما به بهانه‌های مختلف که می‌گفتند ممکن است بر بازار سرمایه اثر بدی داشته باشد مطرح نمی‌کردند. دستور اولیه تحقیق و تفحص با 48 تا 50 امضا بود اما بعد از آن 140 نفر از نمایندگان از رئیس مجلس درخواست کردند که طرح تحقیق و تفحص از سازمان بورس را در اولویت و دستور کار قرار دهد، اما به مدت یکسال نتیجه نگرفت و دلایل آنها این بود که ممکن است شوکی به بازار وارد شود و وضعیت بدتر شود اما بالاخره با پیگیری خود بنده و تذکرات باعث شد در آبان ماه امسال در دستور کار مجلس قرار گیرد و در صحن علنی مجلس مورد تصویب قرار گیرد. 

نماینده فلاورجان گفت: بعد از آن طرح تحقیق و تفحص از بورس در کمیسیون اقتصادی مطرح شد و باید هیأت تحقیق‌کننده که شامل 15 نفر که 10 نفر از کمیسیون اقتصادی و 5 نفر از کمیسیون‌های دیگر باید تشکیل شوند که در جلسه اول بنده را به عنوان مسئول تحقیق و تفحص انتخاب کردند و آقای طغیانی نایب اول رئیس، آقای توسلی نایب دوم و علی رضایی به عنوان دبیر هیات تحقیق و تفحص انتخاب شدند و 2 روز قبل احکام اعضای تحقیق و تفحص را آقای دکتر قالیباف رئیس مجلس ابلاغ کرد که در 16 آذرماه احکام به دست ما رسید. اولین جلسه هیأت تحقیق و تفحص از سازمان بورس روز یکشنبه 21 آذرماه برگزار و در آن برای اعضا تقسیم کار می‌شود و مشاورانی برای این کار انتخاب می‌شود.

موسوی لارگانی گفت: مورد تحقیق و تفحص هم زمان بورس و هم شرکت بورس اوراق بهادار و کل بازار سرمایه از جمله شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و بورس کالا و انرژی و فرابورس هم خواهد بود. در این تحقیق و تفحص از مواردی مانند حقوق نجومی افراد بررسی می‌شود 

وی در مورد این که از روز یکشنبه بودجه هم به مجلس ارائه می‌شود، آیا تحقیق و تفحص کنار گذاشته می‌شود، افزود: شروع به کار هیأت تحقیق و تفحص از هفته جاری انجام می‌شود، گرچه روز یکشنبه هم لایحه بودجه سال آینده به مجلس ارائه می‌شود، اما تحقیق و تفحص خارج از وقت مجلس پیگیری می‌شود.

وی ادامه داد: برای بررسی لایحه بودجه، 10 روز برای پیشنهاد نمایندگان، 15 روز برای کمیسیون‌های تخصصی و پس از تشکیل کمیسیون تلفیق که در آنجا هم حداقل فرصت لازم است و در واقع لایحه بودجه زودتر از بهمن‌ماه به صحن اصلی مجلس وارد نمی‌شود. از طرفی زمان تحقیق و تفحص طبق آیین‌نامه مجلس 6 ماه است که در صورت نیاز تا 6 ماه دوم هم قابل تمدید است.

رئیس هیأت تحقیق و تفحص از سازمان بورس و بازار سرمایه در مورد زیان سهامداران عدالت بعد از ورود به بازار سرمایه و همچنین بررسی عدم واریز سود عملکرد سهام عدالت در سال 98 توسط مخابرات و مپنا گفت: یک طرف از قضیه تحقیق و تفحص این است که عده‌ای زیادی از مردم دچار مشکلات شدند و در روزهای ریزش بازار سرمایه دچار زیان شدند.

نماینده فلاورجان گفت: کسانی که دارای سهام عدالت به ارزش اسمی 500 هزار تومانی بودند ارزش سهام آنها تا 16 میلیون تومان هم بالا رفت و قسمتی از سهام خود را توانستند بفروشند. سهام عدالت واقعاً کار بزرگی بود که دولت نهم و دهم انجام داد اما متأسفانه به دلیل سومدیریت سازمان بورس و سازمان‌ةای مربوطه حیف و میل حقوق سهامداران را شاهد بودیم.

موسوی لارگانی این را هم گفت: در یکسالی که شاهد عرضه سهام عدالت در بورس هستیم در تحقیق و تفحصی که از فولاد مبارکه انجام دادیم سود این شرکت به عنوان یکی از شرکت‌های سهام عدالت در سال 99 حدود 30 هزار میلیارد تومان بود و یک سوم سهام فولاد مبارکه در سبد سهام عدالت قرار دارد یعنی از این رقم باید حدود 10هزار میلیارد تومان سود برای سهامداران عدالت واریز شود. همچنین سود سال 98 فولاد 25 هزار میلیارد تومان بود که از آن هم باید حدود 8 هزار میلیارد تومان برسد و سود سال 97 فولاد 15 هزار میلیارد تومان بود که از آن رقم هم باید حدود 5 هزار میلیارد تومان به سهام عدالت  برسد. حال چگونه است که مردم بعد از 10 سال صبر اولین سود سهام عدالت خود را فقط 80 هزار تومان گرفتند. 

وی افزود: همچنین یکی از سهام ارزنده عدالت هلدینگ خلیج فارس است که 40 درصد این هلدینگ مربوط به سهام عدالت است و نیز 20 درصد سهام بانک صادرات، 20 درصد سهام مخابرات مربوط به سهام عدالت است، اما متأسفانه می‌گویند سوددهی نداشته است. اگر فقط هزینه‌ پیام کوتاه و پیامک‌ها را حساب کنیم قیمت‌ آن سر به فلک می‌کشد. ما در ورودی که به فولاد مبارکه داشتیم ملاحظه کردیم چقدر سودآوری داشته است. مردم پول خود را وارد بورس کردند، اما یک دفعه دیدند ارزش پول آنها یک سوم شده است. مگر پول مردم یخ بوده است که دو سوم آن آب شود و این نشان می‌دهد پول مردم به جیب عده‌ای رانتخوار و سودجو رفته است.

رئیس هیأت تحقیق و تفحص از سازمان بورس و بازار سرمایه تأکید کرد: نکته مهم این است که تحقیق و تفحص 6 ماهه است و نمی‌توان انتظار داشت یک شبه مسائل حل شود. عده‌ای در فضای مجازی می‌گویند وعده توخالی داده شده و کاری نشده است در حالی که تازه کار تحقیق و تفحص از سازمان بورس آغاز شده است.

موسوی لارگانی گفت: همچنین عده‌ای از مردم می‌گویند مثلاً یک میلیارد تومان وارد بورس کرده‌اند که ارزش پول آنها 200 میلیون تومان شده است این مسئله به ما کمکی نمی‌کند؛ اگر جایی تخلف سراغ دارید اعلام کنید. سامانه‌ای راه‌اندازی می‌کنیم که مردم تخلفات را در آن اعلام کنند یا موارد را به دبیرخانه هیات تحقیق در ساختمان شیخ فضل اله نوری ارسال کنند. ما تخلفات صریح و آشکار را پیگیری می‌کنیم به گونه‌ای که وقتی تحقیق و تفحص را امضا می‌کنیم موارد تخلف را هم به مردم و هم به قوه قضاییه اعلام می‌کنیم. گزارش باید به گونه‌ای باشد که محکمه‌پسند باشد و موارد تخلف را بتوانیم به قوه قضاییه اعلام کنیم.

وی عنوان کرد: هدف من فقط احقاق حقوق مردم است و هیچ قصد دیگری ندارم. متأسفانه عده‌ای این مسئله را سیاسی جلوه داده‌اند، در حالی که در بورس چندین هزار میلیارد تومان پول مردم آب شده است و باید احقاق حق مردم کنیم. 

رئیس هیأت تحقیق و تفحص از سازمان بورس و بازار سرمایه خاطرنشان کرد: برای تحقیق و تفحص از کارشناسان زبده و حقوقدانان استفاده می‌کنیم تا یک گزارش محکمه‌پسند تهیه کنیم. اگر تخلفی صورت گرفته در قوه قضاییه رسیدگی شود.

موسوی لارگانی در مورد کشف دستگاه‌های غیر قانونی ماینر استخراج رمزارز در زیرزمین بورس تهران گفت: این کار یک تخلف آشکار است و مردم از چنین رفتارهای بی‌قانونی ناراحت و ناامید می‌شوند در جایی که باید مدافع حقوق مردم باشند و دنبال حفظ ارزش پول ملی و جلوگیری از خروج ارز ملی باشد متأسفانه به صورت غیرقانونی و زیرزمینی دستگاه‌های استخراج رمزارز در شرکت بورس کشف شده است.

وی در پایان گفت: مردم اگر موارد غیرقانونی دیده‌‌اند آن را به دبیرخانه هیأت تحقیق و تفحص گزارش کنند.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول