اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  مسجد و هیئت

رونمایی از یک پویش کتابخوانی با هدیه آپارتمان/ قمی: فرزند بیشتر عامل رشد زندگی است

حجت‌الاسلام قمی گفت: با فرزند بیشتر زندگی‌ها معنادارتر و منجر به رشد بیشتر می‌شود. این کتاب حرف‌های مهمی را در ارتباط با مردم باز می‌کند.

رونمایی از یک پویش کتابخوانی با هدیه آپارتمان/ قمی: فرزند بیشتر عامل رشد زندگی است

 به گزارش خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس، مراسم رونمایی از پویش «کتابخوانی مثبت٣» با حضور حجت‌الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، حجت‌الاسلام سهرابی مدیرکل تبلیغات اسلامی استان تهران، حجت‌الاسلام سید حسین موسوی نویسنده کتاب و مدیرکل تبلیغات اسلامی شهرستان اسلامشهر، سید احمد عبودتیان مسئول بنیاد فرهنگی خاتم‌الاوصیا(عج) و سید رضا نریمانی و مهدی سلحشور مداحان اهل بیت (ع) در مجتمع فرهنگی شهدای هفتم تیر(سرچشمه) عصر امروز شنبه ٢٠ آذرماه برگزار شد.

* با فرزند بیشتر زندگی‌ها معنادارتر و منجر به رشد بیشتر می‌شود
 
حجت‌الاسلام محمد قمی رییس سازمان تبلیغات اسلامی در این مراسم به موضوع فرزندآوری و تهدیدات جمعیتی می‌پردازد با اشاره به اهمیت موضوع فرزندآوری گفت: یکی از دلایل با افتخار پیوستن به این پویش مردمی این است که باور دارم، مسائلی که به مردم برمی‌گردد و از سر دلسوزی برای دلسوزان بوجود آمده است باید با خود مردم طرح شود.

وی با اشاره به موضوع کتاب مثبت ٣ تصریح کرد: کتاب درباره یکی از مسئله‌های امروز مردم و جامعه ایرانی است، نمی‌توان درباره این رویکرد که در مورد جمعیت است با مردم صحبت نکرد.

قمی با بیان اینکه باید در مورد زیبایی‌های فرزندآوری و جذابیت‌های خانواده پرجمعیت و ظرافت و شادابی جامعه باید صحبت کرد، گفت: با فرزند بیشتر زندگی‌ها معنادارتر و منجر به رشد بیشتر می‌شود. این کتاب حرف‌های مهمی را در ارتباط با مردم باز می‌کند.

* پویش کتابخوانی با هدیه یک آپارتمان در تهران

حجت‌الاسلام سید حسین موسوی نویسنده این کتاب نیز اظهارداشت: کتاب +3 حاصل سخنرانی‌ها با موضوع فرزندآوری و مسائل و مشکلات پیرامون آن است که تلاش شده پاسخگوی سوالات و نکات مردم در خصوص مشکلات فرزندآوری باشیم.

وی افزود: واقعیت‌ها و مشکلات در این خصوص را انکار نمی‌کنیم. فرزندآوری مشقت و سختی‌های بسیاری دارد. گذشتگان این مشکلات تحمل کردند که امروز فرزندان ما عمه و خاله و .... دارند اما اگر ما به سمت همین روند فعلی برویم یکی از مشکلات نبود همین نسبت‌های فامیلی است.

موسوی افزود: فرزندآوری سختی‌هایی دارد اما موضعی را حاصل می‌کند که فواید بسیاری دارد. بسیاری از افراد می‌گویند یک خانواده در خانه‌ای ۴۰، ۵۰ متری چگونه می‌توانند فرزند‌دار شوند پاسخ من این است گره اصلی ناشی از ذهن ما است همین قانونی که امروز در مجلس تصویب شده است و باید توسط دولت اجرا شود پاسخگوی تمام دغدغه‌های مردم است. مسائل اقتصادی وجود دارند منکر آن نیستیم اما مشکل اصلی ناشی از گرایش فرهنگی ما است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی شهرستان اسلامشهر افزود: کتاب مثبت 3 چند ماهی است به چاپ ششم رسیده است و برآورد می‌کنیم تا پایان سال رکورد پویش کتابخوانی را با این کتاب جابه‌جا کنیم. جایزه پویش کتابخوانی ما ۱۰۰ جایزه یک میلیون تومانی و یک واحد مسکونی در استان تهران است.

سیداحمد عودتیان فرمانده قرارگاه خاتم‌الاوصیاء (عج)  در این مراسم طی سخنان کوتاهی گفت: متأسفانه مشکل کمبود فرزندآوری در کشور ناشی از سوق دادن مادران به سمت محاسبه‌گری است امروز مادران برای فرزند‌دار شدن حساب و کتاب می‌کنند و خرج و مخارج را می‌سنجند در حالی که این با فطرت آنها و دستورات دینی متغایر است.

مهدی رسولی مداح اهل بیت (ع) در این مراسم با بیان اینکه دو فرزند دارد اظهار کرد:‌انسان تا زمانی که پدر نشود نمی‌تواند ارتباط اهل بیت با فرزندان را درک کند ما باید با خانواده خود به سمت خیمه اهل بیت (ع) برویم و با آنها ارتباط بگیریم.

در ادامه این مراسم مهدی سلحشور مداح اهل بیت (ع) با بیان اینکه ۴ فرزند از سنین بزرگ تا دو سال دارد، تصریح کرد:‌پدرم بی‌سواد بود اما خداوند حرف‌هایی در دهانش می‌گذاشت که امروز با بررسی آنها می‌بینم که بسیار پرمغز، جذاب و با پشتوانه بود. یک روز دوست پدرم به او گفت من دو فرزند یک دختر و پسر دارم و بنا دارم با تربیت آنها آینده‌شان را بسازم اما تو ۱۱ فرزند داری چگونه می‌خواهی آنها را تربیت کنی، پدرم جواب داد اگر خدا و اهل بیت قرار است آنها را تربیت کنند ۱۰۰ فرزند هم باشد کم است اما اگر قرار است من تربیت کنم و خرجی بدهم عرضه خودم را هم ندارم.

وی ادامه داد: آن فرد بنا داشت فرزندانش را خودش تربیت کند و نگاهی به اهل بیت و خدا نداشت امروز فرزندانش رکیک‌ترین فحش‌ها را به او می‌دهند و بارها نیز او را کتک زده‌اند اما ۱۱ فرزند پدرم بگونه‌ای با اهل بیت (ع) مرتبط هستند. ما خانواده‌ای پرجمعیت داریم که یک روضه خانوادگی ما با حضور نوه‌ها و وابستگان ۸۰ نفر جمعیت دارد.

*انصاری:‌ با مصدومیت اخیرم شاید دیگر نتوانم فوتبال بازی کنم

محمد انصاری بازیکن سابق تیم فوتبال پرسپولیس در این مراسم اظهار داشت:‌اخیراً دچار مصدومیتی شده‌ام که شاید دیگر نتوانم به فوتبال بازی کردن ادامه دهم من دو فرزند دارم که هر دو در زمان مشغولیتم به فوتبال به دنیا آمدند و برای تربیت آنها خانواده خودم و همسرم بسیار تلاش کردند. در حال حاضر در حال گذراندن دوره‌های مربی‌گری هستم و وقت بیشتری را نیز با فرزندانم سپری می‌کنم.

سالانه یک دهم کاهش نرخ باروری داریم

مریم اردبیلی مشاور امور بانوان شهرداری تهران نیز در این مراسم با اشاره به اینکه دو دهه است که فرزندآوری در کشور زیر حد جایگزین است، گفت: در ۵ سال گذشته سالی یک دهم کاهش نرخ باروری داشتیم یعنی وضعیت نامناسبی است. این روند کمیت جمعیت ما در یک یا دو دهه دیگر دچار میانسالی و پیری خواهد کرد.

وی افزود: جمعیت مسئله اصلی کشور است اما یک خانواده برای غنابخشیدن به فضای خود نیازمند فرزند است و این حتی در صورت فراهم نبودن شرایط اقتصادی و ... است. فرزندآوری مسئله تک تک ماست و نباید صرفا آن را مسئله حاکمیتی دانست.

اردبیلی گفت: از سال ٩١ طرح حمایت از جمعیت در مجلس مطرح و بررسی شد اما تصویب نشد. سال گذشته کمیسیون جمعیت در مجلس تشکیل شد و سیاست‌های جمعیتی مصوب شد که البته موقت و ٧ ساله است. شاید طرح کامل و بی نقصی نباشد اما خوب است. تسهیلاتی برای خانواده چند فرزندی دارد که قطعاً بخشی از مشکلات جمعیت را برطرف خواهد کرد.

مشاور امور بانوان شهرداری تهران ادامه داد: بخشی از مشکل ما ناشی از بار ذهنی و پیشران فرهنگی است که نیاز به کار مردمی دارد تا بتوانیم تمایل مردم به فرزندآوری و اولویت دادن به این مسئله تغییر دهیم. جامعه ما باید دوست دار مادر، پدر و فرزند شوند تا مانع اجتماعی برای فرزندآوری برطرف شود.

وی با اشاره به اینکه جامعه مذهبی ما دوست دار فرزند نشده است و هنوز در مساجد و هیأت های ما با کنایه و تحقیر نسبت به حضور فرزندان صحبت می‌کنند، گفت: این متاب و پویش کتابخوانی آن از جنس کارهایی است که باید با نوآوری ادامه پیدا کند.

اردبیلی گفت: مهمترین عامل برای عدم فرزندآوری در شهرها، اقلیم‌ها، سنین و گروه‌های مختلف متفاوت است. اما مهمترین بهانه مشکلات اقتصادی است که واقعیتی ندارد زیرا در همین ایام ما زیربار هزینه‌های بسیار میرویم اما به فرزند اهمیت نمی‌دهیم.

وی با بیان اینکه نقشه ایران در زمینه ساخت جدید سال‌هاست سیاه شده است اما درخصوص نقشه کرونایی کشور بیشتر حساس هستیم گفت: این مشکل در کشور و در خانواده و نزدیکان ما وجود دارد اما ما از آن بی خبر هستیم که هر یک از دلایل و مشکلاتی دارد که اگر آنها را برطرف کنیم از یک سقط جنین جلوگیری خواهد شد.

اردبیلی ادانه داد: در طول یک دهه اخیر این مشکل در کشور وجود دارد کارهای بسیاری صورت گرفته است اما در کف زمین شاهد آثاری از آن نیستیم و همچنان نرخ نزولی فرزندآوری را داریم که شیب آن نیز بسیار تند است بنابراین باید در اقدامات خود تجدید نظر کنیم و ببینیم چه خطاهایی داشتیم که حتی گارد در میان خانواده ها ایجاد کردیم. برای حل این مشکل نیازمند راه اندازی نهضت گفتگو با تک تک افراد هستیم.

علاقه‌مندان برای شرکت در پویش کتابخوانی مثبت ۳ می‌توانند برای تهیه کتاب عدد ٣ را به شماره پیامک ٣٠٠٠١۵۴٢ ارسال کنند تا کتاب را تهیه کرده و در مسابقه شرکت کنند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول