اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

مجله فارس پلاس

مردم چگونه می‌توانند مانع پیشرفت کشور شوند؟!

کشور دچار مشکلاتی است که طی بازه زمانی بلندمدت ایجاد شده است. گاهی مطالبه حل و فصل کوتاه‌مدت مشکلات می‌تواند دولتمردان را درگیر کارهای نمایشی کرده و از اقدامات بنیادین غافل کند.

مردم چگونه می‌توانند مانع پیشرفت کشور شوند؟!

فارس پلاس؛ روایت روز: اواسط مرداد ماه دکتر رئیسی به عنوان سیزدهمین رئیس دولت جمهوری اسلامی ایران کار خود را آغاز کرد. مراسم تنفیذ در ۱۲ مرداد و مراسم تحلیف در ۱۴ مرداد برگزار شد.

اکنون حدود ۳ ماه از آن روز می‌گذرد. طی این سه ماه دولت وزرای خود را مستقر کرده و اقداماتی هم انجام داده است.

تمرکز اصلی دولت در این سه ماه روی تامین واکسن کرونا بود. واکسیناسیون گسترده در کشور انجام شد و آمار کرونا طی این اقدام از وضعیت بحرانی خارج شد.

طی این مدت بسیاری از ذخایر کالاهای استراتژیک کشور نیز که دچار بحران شده بود با خریداری و تامین آنها به وضعیت مطلوب رسیده است.

آزادسازی چندین میلیارد دلاری دارایی‌های ایران در خارج از کشور نیز مسئله دیگری بود که در این سه ماه انجام شد.

عضویت در پیمان شانگهای و مسیرگشایی برای ارتباطات بین‌المللی نیز مورد توجه دولت در این ۳ ماه بوده است.

قدم مهم دیگر دولت در طراحی جدید ساختار بودجه است. به گفته مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه ۹۰۰۰ ردیف بودجه حذف شده است. دولت با داده‌های به دست آمده از آمایش سرزمینی طرح‌هایی را برای هر استان تعیین کرده که منابع آن از طریق صندوق‌های استانی تامین خواهد شد.

سفرهای استانی رئیسی نیز تا حدودی توانست سرمایه اجتماعی دولت را بازسازی کند.

اما کشور با همه این اقدامات مشکلات جدی دارد. لطف ا... فروزنده در سال ۱۳۹۹ مطلبی تحت عنوان « کارنامه دولت» خطاب به دولت روحانی نوشت: کارنامه دولت امروز تنها با یک سوال قابل تشخیص است، باید از دولت محترم  پرسید هشت سال مدیریت دولت شما با کشور چه کرده است؟ ما در حوزه اقتصاد امروز با بحران مواجه هستیم، تولید فلج شده و بیکاری موج می زند،  قیمت ارز سر به فلک می‌زند، تورم امان مردم را بریده است.

بعد از معرفی وزرای رئیسی به مجلس نیز یک سایت اصلاح‌طلب مطلبی علیه این وزرا کار کرد. تیتر مطلب این بود: " از دل وزرای پیشنهادی رئیسی کابینه «بحران» در نمی آید" . فرض این مطلب نیز بحرانی بودن اوضاع کشور است.

میرکاظمی می‌گوید به دلیل آنکه کشور طی چند سال گذشته رشد اقتصادی صفر درصد را تجربه کرده است، اگر۶ سال در کشور نرخ رشد اقتصادی ۸‌درصدی داشته باشیم، شرایط کشور به سال ۱۳۹۰ می‌‌‌رسد.

آنچه می‌تواند در چنین شرایطی کار را خراب کند فشار سنگین افکار عمومی بر روی دولتی است که کار را تازه تحویل گرفته است. مطالبه حل و فصل کوتاه مدت مشکلاتی که طی سالیان سال بر روی هم انباشته شده شاید از جهاتی دولت را وادار به تحرک کند اما آفاتی هم دارد.

کم نیستند مدیرانی که تحمل فشار سنگین افکار عمومی را ندارند. در شرایطی که جامعه حساس است و تمرکز فشارهای روانی روی مدیران نیز بی‌رحمانه عمل می‌کند برخی مدیران هم که توانایی تحمل چنین فشارهای سنگین افکار عمومی را ندارند روی به کارهای نمایشی می‌آورند.

اقدامات نمایشی کوتاه مدت است و می‌تواند برای بازه کوتاهی فشار افکار عمومی را مرتفع کند اما کار بنیادین انجام نمی‌شود.

جهت و مسیر کلی درست باشد طی یک بازه منطقی گره‌های کشور حل خواهد شد. باید توجه داشت که مطالبات مردمی، مطالبات منطقی و دقیق باشد تا مدیران جامعه را نیز دچار چنین آفت‌هایی نکند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول