اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

مقام ازبک: افغانستان در آستانه فاجعه انسانی قرار دارد

وزیر امور خارجه ازبکستان گفت: هم اکنون مردم افغانستان در وضعیت سخت قرار دارد، اوضاع کنونی انسانی در این کشور فاجعه آمیز است که در این زمینه باید جامعه جهانی کمکهای لازم را ارئه کنند.

مقام ازبک: افغانستان در آستانه فاجعه انسانی قرار دارد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، دومین نشست وزرای امور خارجه در قالب «ایتالیا و آسیای مرکزی» در شهر تاشکند برگزار شد.

«عبدالعزیز کامل‌اف» وزیر امور خارجه ازبکستان در این نشست گفت: هم اکنون روابط ازبکستان با تمام کشورهای آسیای مرکزی به سطح شراکت راهبردی صعود کرده است.

وی اظهار داشت: سیاست خارجی جدید ازبکستان به ریاست جمهوری «شوکت میرضیایف»، از لحاظ استراتژی عملگرایی، متوازن و چندقطبی است. طی 5 سال اخیر این سیاست در پیشبرد اعتبار این جمهوری به عنوان یک همکار مطمئن، با ثبت و قابل پیش بینی سهم قابل ملاحظه‌ای داشته است.

وزیر امور خارجه ازبکستان ادامه داد: بهبود بنیادی اوضاع سیاسی در آسیای مرکزی از اولویت‌های ما بوده است. در گام اول، حل و فصل موثر مسائل منطقه‌ای که در گذشته برای همکاری با همسایگان موانع ایجاد می‌کرد، ضروری بود.   

کامل اف خاطرنشان کرد: ضمن برقراری روابط قابل اعتماد و گفت‌وگوهای باز با کشورهای همسایه در سطح عالی، در مورد حل و فصل مسائل دوجانبه و منطقه‌ای بر اساس حسن همجواری، اعتماد متقابل، در نظر گرفتن منافع متقابل و مصلحت‌ها به توافقات مورد نیاز دست یافتیم.

این دیپلمات ارشد عنوان کرد: روابط ازبکستان با تمام کشورهای آسیای مرکزی به سطح شراکت راهبردی صعود کرده است. در فرهنگ سیاسی اصطلاح «روح آسیای مرکزی» که منعکس کننده فضای مثبت سیاسی همکاری‌ها و حسن تفاهم است، در منطقه به وجود آمد.

رئیس دستگاه سیاست خارجی ازبکستان افزود: ابتکار برگزاری دیدارهای رایزنی منظم روسای جمهور اجرایی و 3 نشست در «نورسلطان»، «تاشکند» و «آوازه» برگزار شد. همچنین نشست‌های اقتصادی در آسیای مرکزی برگزار می‌شود. روابط اقتصادی و بازرگانی، همکاری‌های صنعتی و فرهنگی با سرعت گسترش می‌یابد.

وی اظهار داشت: به طور کلی استراتژی منطقه‌ای ما شامل ابعاد زیر است. نخست، اجرای تمام توافقات به دست آماده در سطح عالی در چارچوب روابط دوجانبه و در چارچوب نشست‌های رایزنی روسای جمهور آسیای مرکزی است. دوم، ارتقا روش همکاری‌های اقتصادی منطقه‌ای، افزایش کارآیی همکاری‌های متقابل در زمینه‌های بازرگانی و سرمایه گذاری، همکاری صنعتی، حمل و نقلی، ترانزیتی، انرژی و نوآوری است.

سوم، تنظیم مشترک پاسخ‌ها در برابر ستیزه جویی ها و تهدیدات که منطقه ما مواجه با آنان است مانند پاندمی و رفع پیامدهای آن، حل و فصل مشکلات محیط زیستی، جلوگیری از تهدیدات ملی افراط گرایی و تروریسم و همچنین تحکیم توافق بین ملت‌ها، روابط دوستانه و برادرانه بین مردم آسیای مرکزی است.   

کامل‌اف همچنین با اشاره به موضوعات دیگر، بر ضرورت حل و فصل مسائل مرزها، بهره برداری مشترک و عاقلانه از منابع آب و انرژی، توسعه سیستم حمل و نقلی- مخابراتی و تامین امنیت منطقه‌ای تاکید کرد.  

وزیر امور خارجه یادآوری کرد: همزمان با این، مسلم است که اوضاع در افغانستان برای چشم انداز ثبات و توسعه اقتصادی منطقه ما همچنان تاثیر خواهد داشت. ازبکستان و افغانستان، ریشه‌های دوستی چند قرنی، اشتراکات تاریخی، دینی و آداب و رسوم و سنتی دارند. در این کشور دولت جدید، دولت موقت به ریاست جنبش «طالبان» به قدرت رسیده که تلاش می‌کند توسط جامعه جهانی به رسمیت شناخته شود.  

رئیس دستگاه سیاست خارجی ازبکستان افزود: با توجه به واقعیت‌های کنونی برای اجتناب از تبدیل دوباره این کشور رنج دیده به یک «کشور مردود» باید با دولت جدید افغانستان گفت و گوهای موثر انجام دهیم. بدین دلیل ازبکستان اولین کشوری بود که از ایجاد دولت موقت افغانستان به امید فعالیت موفقیت آمیز آن برای رفاه جامعه افغان استقبال کرد.  

وزیر امور خارجه ازبکستان بیان کرد: هم اکنون مردم افغانستان در وضعیت سخت قرار دارد. اوضاع کنونی انسانی در این کشور تقریبا فاجعه آمیز است. ما توان ارائه کمک موثر به مردم افغان را داریم.

کامل اف تاکید کرد: امروز با هدف جلوگیری از فاجعه انسانی باید یک کریدور بشردوستانه به افغانستان ایجاد کرد. همچنین از جامعه جهانی دعوت می‌کنیم که برای لغو تحریم‌ها، آزاد کردن دارایی‌های بین المللی افغانستان و ارائه کمک برای بازسازی سیستم بانکی این کشور اقدامات لازم را انجام دهند.   

این دیپلمات ارشد ازبکستان همچنین گفت: به نظر ما، تنظیم استراتژی پسادرگیری برای افغانستان یک مساله کلیدی است. جذب فعال تر افغانستان به روند همگرایی اقتصادی منطقه‌ای و همچنین اجرای طرح‌های اجتماعی و اقتصادی در این کشور باید در اولویت قرار گیرد.  

وزیر امور خارجه ازبکستان یادآوری کرد: همزمان با این، امیدواریم که مقامات جدید افغانستان به وعده‌های خود و تعهدات بین المللی از جمله ایجاد یک دولت فراگیر، مبارزه با تروریسم بین المللی و قاچاق مواد مخدر، جلوگیری از استقرار گروه‌های مختلف تروریستی در قلمرو کشور، قطع هرگونه روابط با آنان، برقراری روابط حسن همجواری با کشورهای منطقه، رعایت حقوق اصلی و آزادی بشر از جمله زنان و اقلیت‌های ملی عمل کنند. از قلمرو افغانستان دیگر هیچ وقت حتی کوچک ترین تهدیدی به کشورهای منطقه و دیگر کشورهای جهان نخواهد شد.  

وی همچنین گفت: همزمان با روابط با کشورهای آسیای مرکزی، طی 5 سال اخیر ما روابط خود را با ابرقدرت‌های جهان مانند روسیه، چین، آمریکا و همچنین اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن از جمله ایتالیا در سطوح دوجانبه و چندجانبه تشدید کردیم.

وزیر امور خارجه ازبکستان ادامه داد: ما از علاقمندی روزافزون ایتالیا به آسیای مرکزی استقبال می‌کنیم. ازبکستان از ابتکار «رم» مبنی بر برگزاری نشست منظم وزرای «ایتالیا و آسیای مرکزی» حمایت می‌کند.

وی اظهار داشت: با توجه به اعتبار و نفوذ ایتالیا در اتحادیه اروپا، سازمان ملل متحد و دیگر میادین بزرگ جهانی مانند «گروه 7» و «گروه 20»، به نظر ما «رم» می‌تواند برای پیشبرد مسائل روز ازبکستان و دیگر کشورهای آسیای مرکزی، در سطح بین المللی کمک کند.

کامل اف خاطرنشان کرد: تامین امنیت و ثبات منطقه‌ای با توجه به افزایش تشنج بین المللی از جمله این موضوعات است. این همکاری‌ها را در مورد افغانستان مانند هماهنگی تلاش‌ها برای ارائه کمک به عادی سازی اوضاع در این کشور و همچنین ارسال بارهای بشردوستانه برای مردم آن در نظر دارد.  

به گفته وی، ایتالیا می‌تواند در تامین توسعه پایدار اقتصادی ازبکستان و کشورهای همسایه نقش مهمی ایفا کند. جذب پتانسیل صنعتی و فنی، نوآوری‌ها و همچنین سرمایه گذاری‌ها و وام‌های تسهیلی از ایتالیا می‌تواند به ایجاد کارخانجات دارای فن آوری‌های نوین در بازار محلی و صادرات کمک کند.   

وزیر امور خارجه اظهار داشت: علاوه بر این، در چارچوب سیستم عمومی ترجیحات (GSP+ ) اتحادیه اروپا و سازمان تجارت جهانی و همچنین استاندارد سازی و لجستیکی با اهداف افزایش حجم صادرات از منطقه ما پتانسیل بزرگ همکاری‌ها را با ایتالیا مشاهده می‌کنیم.

کامل اف عنوان کرد: علاوه بر این، با توجه به چشم انداز جدید که در چارچوب نشست به هم پیوستگی منطقه‌ای آسیای مرکزی و جنوبی در ماه ژوئیه سال جاری میلادی در شهر «تاشکند» شناسایی و بررسی شد، این قالب می‌تواند امکانات اقتصادی و لجستیکی تکمیلی را برای همه کشورهای شرکت کننده فراهم کند.  

وزیر امور خارجه ازبکستان در پایان اظهار داشت: به طور کلی در نظر داریم که مذاکرات امروزه امکان ایجاد شرایط مناسب را برای تشدید و گسترش همکاری‌های عملی در مورد طیف وسیع ابعاد مورد علاقه مشترک فراهم کند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول