اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  تشکل های دانشگاهی

اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان اروپا: دانشجویان نبض آگاه جامعه و سرمایه جاویدان این سرزمین‌اند

اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان در اروپا تاکید کرد: به راستی که دانشجویان نبض آگاه جامعه و سرمایه جاویدان این سرزمین اند و این قشر فرهیخته، اکنون هم مانند تمام زمان های دیگر، با همراهی، همگامی و همکاری یکدیگر در برطرف کردن تگنا‌ها موثر واقع خواهد شد.

اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان اروپا: دانشجویان نبض آگاه جامعه و سرمایه جاویدان این سرزمین‌اند

 به گزارش حوزه تشکل‌های دانشجویی خبرگزاری فارس، اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان در اروپا به مناسبت فرارسیدن ۱۶ آذرماه و روز دانشجو بیانیه‌ای صادر کردمتن این بیانیه به شرح ذیل است:

۶۸ سال پیش در چنین روزی، در پی اعتراضات گسترده و جنبش های دانشجویی متعدد، با یورش نیرو‌‌های امنیتی رژیم طاقوتی شاه به محل دانشگاه تهران، سه تن از دانشجویان شریف این مرز و بوم به مقام والای شهادت رسیدند. مصطفی بزرگ نیا، احمد قندچی و آذر شریعت رضوی که در دانشکده فنی دانشگاه تهران مشغول به تحصیل بودند، سه دانشجویی بودند که در جریان هجوم نیروهای نظامی شاه و سرکوب معترضان به شهادت رسیدند. 

پاییز سال ۱۳۳۲ یادآور روز‌های پر‌تلاطمی بود که جوانان پاک این سرزمین علیه اقدام‌ها و سیاست‌های خصمانه و مستکبرانه رژیم شاه به پا خواسته بودند و از هویت و کیان ایران دفاع به عمل آورده بودند. پس از گذشت حدود چهار‌ماه از کودتا علیه دکتر مصدق، نخست وزیر منتخب ملت در آن زمان، و حضور ریچارد نیکسون رئیس جمهور وقت ایالات متحده آمریکا در ایران به دنبال آن رویداد، و همچنین سودای از‌سرگیری روابط با بریتانیا توسط شاه، هجمه‌ها و جنبش‌های دانشجویی در مخالفت با این رخداد‌ها تب و تاب بالایی به خود گرفت. 

پس از اعتراضات دانشجویی در مهر‌ماه و آبان‌ماه، این بار شانزدهم ماه آذر شاهد نمونه‌ای از پرجنب‌وجوش ترین تحرک‌های دانشجویی در محکوم کردن نظام استبدادی و استکبار طلبانه رژیم شاهنشاهی بود. در این روز، دانشجویان فعال به سخنرانی در کلاس‌ها پرداختند و سبب برانگیخته شدن موج اعتراض‌ها در محوطه دانشگاه شدند. دولت کودتا در مقابله، به منظور جلوگیری از جنبش های احتمالی آتی، به دانشگاه و کلاس‌ها حمله کرده و موجب گشت که جمع پر‌شماری از دانشجویان زخمی و مصدوم شوند. در این بین نیز در پی شلیک چندین گلوله و رفتار غیر انسانی ماموران امنیتی، سه تن از دانشجویان به مقام شهادت نائل شدند.

وقایع آذر ۱۳۳۲، نماد استقلال طلبی و آزادی خواهی دانشجویان این سرزمین بوده و است. جوانانی که زیر حقارت سلطه آمریکا و دیگر کشور‌های غربی رفتن را نمی‌پذیرفتند و با وجدان بیدار خود، تصمیم‌های غربگرایانه و ظالمانه شاه را محکوم می‌کردند. پس از این واقعه، هر سال در همین روز نمادین، دانشجویان اعتراض‌های خود را علیه نظام استبدادی شاه علام می‌کردند و یادآور سه شهید بر خون نشسته می‌شدند.

امروز، ۱۶ آذر ۱۴۰۰ و پس از گذشت ۶۸ سال از رویداد آذر ۱۳۳۲، ما دانشجویان با تجدید پیمان با شهیدان عرصه اسلام و انقلاب و نیز با ایمانی استوار، برآن هستیم که روز به روز و لحظه به لحظه جامعه اسلامی را به آرمان‌ها و اهداف شکوهمند نظام جمهوری اسلامی نزدیک و نزدیک تر بگردانیم. ما دانشجویان این عصر و زمانه، بال‌های خود را گشاده‌ایم تا بر فراز قله‌های علم، دانش و فن آوری، پرچم پر افتخار کشورمان را طنین انداز نماییم و ظرفیت‌های عظیم و‌ گسترده دانشی و معرفتی خویش را به گوش جهانیان برسانیم. 

به یقین اگر جهاد، ایثار و مشارکت همه جانبه عموم مردم و به ویژه دانشجویان در پی افکنی، تثبیت و پیشرفت نظام جمهوری اسلامی نبود، این اقتدار سیاسی، نظامی و امنیتی کشورمان در این وضعیت تهدید‌آمیز منطقه، به وقوع نمی‌نشست. پیش از انقلاب به گونه ای و امروز نیز به طرق دیگر جوانان این دیار به دفاع از حرمت، کیان و هویت نظام جمهوری اسلامی پرداختند و اجازه ندادند دولت بیگانه کشور را مورد استثمار قرار دهد. دانشجویانی که نماد خرد گرایی، خودباوری و حق طلبی هستند، با روحیه آزادی خواهی و استقلال طلبی خویش همواره سبب خیر و برکت برای نظام گشتند.   

آنچه از همه مهم‌تر و برجسته‌تر بنظر می‌آید، فهم و بصیرت والای این مدافعان سرزمینان بوده و است. حق‌خواهی، زمان‌شناسی و هوشیاری تاریخی فرزندان ایران، کلید سعادت مردمان و زنانی شد که راه فرزانگی کشور را در انقلاب و اسلام می‌دیدند. به راستی که دانشجویان نبض آگاه جامعه و سرمایه جاویدان این سرزمین اند. این قشر فرهیخته، اکنون هم مانند تمام زمان های دیگر، با همراهی، همگامی و همکاری یکدیگر و نیر قوای دیگر در برطرف کردن مشکل‌ها و تگنا‌های اقتصادی، اجتماعی و غیره مفید و موثر واقع خواهد شد و برای رسیدن به آینده روشن و افتخار آمیز برای کشورمان ایران نقش ویژه‌ای را برپا خواهد کرد. 

بنا بر توصیه مؤکد امام خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی، دانشجو می بایست ضمن عبور از مرز‌های دانش جهانی و دست‌بابی به کشفیات نوین، در صدد بنا کردن تمدن نوین اسلامی باشد. و این جز با سخت کوشی فراوان، تلاش پایدار، تقویت ایمان و اراده، اعتقاد قلبی به خدا و ائمه اطهار علیهم السلام و نیز پای…

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول