اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

رشد 9.5 درصدی ازدواج در شهرستان شبستر

فرماندار شهرستان شبستر، گفت: بعد از ۱۷ سال روند نزولی آمار ازدواج در سال ۹۹ در سطح کشور با رشد پنج درصد روند صعودی پیدا کرده است و این رقم در شهرستان شبستر با ۹.۵ درصد رشد، شاهد افزایش آمار ازدواج و کاهش آمار طلاق در شهرستان هستیم.

رشد 9.5 درصدی ازدواج در شهرستان شبستر

به گزارش خبرگزاری فارس از شبستر، حسین عبداللهی در جمع اعضای شورای فرهنگ عمومی  شهرستان شبستر، به موضوع افزایش سن ازدواج و کاهش فرزندآوری اشاره کرد و با بیان اینکه کاهش جمعیت جوان جامعه را با مشکلات متعددی مواجه می‌کند، اظهار داشت: بی‌شک فعالیت‌های رسانه‌ای و فرهنگی در اصلاح این وضعیت موثر خواهد بود که این اقدامات فرهنگی باید بر مبنای راهکارهای علمی و عملی در سطوح مختلف انجام شود.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی جهت تشکیل مجمع خیران، ازدواج در شهرستان شبستر گفت: با استفاده از ظرفیت قانونی و همکاری برخی دستگاه‌های اجرایی موضوع ازدواج آسان پیگیری و پیشنهاد می‌گردد از ظرفیت و امکانات مجموعه‌های ورزشی و حسینیه‌ها در این موضوع کمک گرفته شود.

نایب رئیس شورای فرهنگ عمومی شبستر ضمن ارائه آماری از تسهیلات پرداخت شده ازدواج افزود: از سال ۹۸، مبلغ تسهیلات بانکی ازدواج نسبت به سال پیش از آن ۱۰ برابر شده است و صف پرداخت تسهیلات به ۱۰ روز کاهش پیدا کرده است.

رئیس ستاد ساماندهی امور جوانان شهرستان شبستر، خاطرنشان کرد: در سال گذشته، ۷۳۲ فقره تسهیلات بانکی امور ازدواج پرداخت شده است که نسبت به سال پیش از آن ۲۰ درصد افزایش داشته است. ضمناً در ۶ ماهه اول سال‌جاری ۵۷۸ فقره تسهیلات بانکی امور ازدواج پرداخت شده است که افزایش ۵۰ درصدی را نشان می‌دهد.

رئیس ستاد کرونا شهرستان شبستر به مشکلات همه‌گیری ویروس کرونا اشاره و اضافه کرد: باوجود مشکل مزبور بعد از ۱۷ سال روند نزولی آمار ازدواج در سال ۹۹ در سطح کشور با رشد پنج درصد روند صعودی پیدا کرده است و این رقم در شهرستان شبستر با ۹.۵ درصد رشد شاهد افزایش آمار ازدواج و کاهش آمار طلاق در شهرستان هستیم.

وی، ترویج زندگی ایرانی اسلامی را مهم خواند و یادآور شد: با عملکرد صحیح و استفاده از ظرفیت اساتید مراکز آموزش عالی می‌توان در ترویج زندگی ایرانی اسلامی موفق شد و از ترویج کودک همسری که متاسفانه در بخش صوفیان شاهد این موضوع هستیم، جلوگیری کرد.

دانشجویان سرمایه‌های علمی، اجتماعی و سیاسی کشور هستند

امام جمعه شبستر نیز در این نشست، بیان داشت: دانشجویان سرمایه‌های علمی، اجتماعی و سیاسی کشور هستند که با روحیه استکبارستیزی در مقاطع مختلف حماسه‌های مختلف خلق می‌کنند.

حجت‌الاسلام یونس کیانی، امام جمعه شبستر با تاکید بر اینکه دانشجو باید سیاستمدار باشد نه سیاست‌باز تصریح کرد: دانشجو باید در آگاهی و آگاهی‌بخشی به جامعه نقش ایفا کند و در تمام عرصه‌ها ریشه‌های نفوذ استکبار را بداند و از نفوذ تفکرات منحرف جلوگیری کند.

وی در بخشی از سخنان خود گفت: همه سیاست‌های تنظیم خانواده که منجر به کاهش جمعیت شده، تحت تأثیر مسأله اقتصادی نبوده است، شرایط و عوامل دیگری نیز نقش داشته‌اند که آنها نیز باید بررسی شوند از جمله نگرش جوان‌ها به بحث ازدواج و تشکیل خانواده و فرزندآوری است. پس باید متغیرهای اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی نیز برای برنامه‌ریزان و سیاستگذاران مدنظر قرار بگیرد.

رئیس شورای فرهنگ عمومی تصریح کرد: افزایش چشمگیر میانگین سن ازدواج طی چند دهه اخیر در واقع زنگ هشدار به صدا در آمده است. به ویژ‍ ه آنکه بدانیم بر اساس تحقیقات انجام شده این پدیده صرفا علت اقتصادی ندارد بلکه تغییر در سبک زندگی و انتظارات و نگرش‌های نسل جوان را می‌توان ناشی از این امر دانست. 

وی با اشاره به اینکه پیش‌بینی می‌شود با این روند بعد از ۳۰ سال ترکیب جمعیت جوان ۳۰ درصد و پیر ۷۰ درصد خواهد شد، متذکر شد: بررسی‌های کارشناسی و نتایج نظرسنجی‌ها از علل افزایش سن ازدواج، از دخالت عوامل مختلف اقتصادی؛ اجتماعی و فرهنگی در افزایش سن ازدواج حکایت دارد. از جمله علل اقتصادی می‌توان به  فراهم نبودن شرایط برای ازدواج جوانان، اشتغال و مسکن، توقعات مادی غیرمنطقی، مهاجرت در پی شغل و تحصیل اشاره کرد. 

حجت‌الاسلام کیانی با اشاره به پیامدهای افزایش سن ازدواج که تبعات اجتماعی زیادی به همراه دارد؛ می‌توان به آسیب‌ها و مضرات ازدواج دیرهنگام و نبود مسوولیت‌پذیری و بی‌توجهی به آن در سایر زمینه‌های زندگی و بدخلقی در زندگی، دل نگرانی والدین از ازدواج دیر هنگام فرزندان، افسردگی بسیاری از آسیب‌های دیگر اشاره کرد. 

انتهای پیام/۶۰۰۰۶/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول