اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

سال ۲۰۲۲؛ پایان پاندمی کرونا به‌شرط تکمیل واکسیناسیون کشورهای فقیر/ رئیسی: پیک‌های آینده مثل پیک پنجم نیستند

سخنگوی سابق ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: پایان پاندمی کرونا زمانی رخ خواهد داد که حداقل ۷۰ تا ۷۵درصد مردم دنیا ۲دوز واکسن را زده باشند.

سال ۲۰۲۲؛ پایان پاندمی کرونا به‌شرط تکمیل واکسیناسیون کشورهای فقیر/ رئیسی: پیک‌های آینده مثل پیک پنجم نیستند

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، روزنامه همشهری گفت‌وگویی با علیرضا رئیسی، سخنگوی سابق ستاد ملی مقابله با کرونا انجام داده است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.
 


مردم به آگاهی و سواد سلامت رسیده‌اند

- زمانی که واکسن به اندازه کافی وارد کشور شد، انتظار ما این بود که واکسیناسیون بیشتر از آنچه تاکنون انجام شده، محقق شود.

- به هر حال حتی زمانی که واکسن کم بود، مردم استقبال زیادی از واکسن کردند، این مطالبه‌گری در کشور، نقطه مثبتی است و نشان می‌دهد که مردم به آگاهی و سواد سلامت رسیده‌اند. حتی در خود آمریکا و اروپا هم گروه‌های واکسن‌ستیز و هوادار طب‌نوین کم نیستند.

دیگر نمی‌توان محدودیت‌های سراسری اعمال کرد

- در برخی نقاط دنیا با توجه به بضاعت‌های مالی بیشتر قرنطینه‌های سراسری وجود داشت و بیماری بهتر کنترل می‌شد. اما اکنون دیگر نمی‌توان محدودیت‌های سراسری ایجاد کرد.

- نکته بعدی واکسیناسیون است، با توجه به موجودی قابل ‌قبول واکسن در کشور، باید پوشش آن تکمیل شود. به همین دلیل تمام افرادی که به هر دلیلی تاکنون واکسن نزده‌اند باید هر چه سریع‌تر نسبت به این مسئله اقدام کنند. واکسیناسیون به هیچ عنوان فردی نیست، اقدامی جمعی است و هیچ‌کس نمی‌تواند به‌دلیل خواسته شخصی، واکسن نزند.

- اقدام سوم هم ایجاد محدودیت‌های هوشمند است، به این معنی که فرهنگ افراد ایمن، در مکان ایمن با رفتار ایمن ترویج پیدا کند. یعنی افراد واکسینه‌شده، در مکانی با تهویه مناسب با رعایت پروتکل‌های بهداشتی(پوشش ماسک و فاصله فیزیکی و توجه به علائم بیماری) تردد داشته باشند.

نمی‌توانیم کرونا را ریشه‌کن کنیم؛ تنها کنترل!

- ما نمی‌توانیم ویروس کرونا را ریشه‌کن کنیم، تنها می‌توانیم آن را کنترل کنیم. بنابراین کار مهم، واکسیناسیون در تمام کشورهاست.

- برای این مسئله به همکاری و اعمال مدیریت بین کشورها نیاز است. در این حوزه هم مسئولیت سنگینی بر دوش سازمان ملل و سازمان بهداشت جهانی قرار دارد که پشتیبانی در این‌باره را به خوبی انجام دهند و واکسیناسیون کشورهای فقیر هر چه سریع‌تر تکمیل شود. در کشور ما هم مسیر اصلی همین است؛ مراقبت و واکسیناسیون.

پیک‌های احتمالی آینده با توجه به پوشش واکسیناسیون مثل پیک پنجم نیست

- می‌توان انتظار داشت که سویه جدید کرونا (اُمیکرون) وارد کشور شده باشد، چراکه این امکان وجود دارد که با عبور از پیک دلتا، این ویروس هنوز نتوانسته باشد آنطور که انتظار می‌رود منجر به ابتلا شود.

- بارها هم گفته‌ام که هیچ ویروسی پشت مرز کشورها نمی‌ماند. اما این انتظار وجود دارد که پیک‌های احتمالی آینده با توجه به پوشش واکسیناسیون دیگر مثل پیک پنجم نباشند. حتی شاید با آمار ابتلای بالا هم مواجه شویم اما میزان مرگ و میر مانند قبل نخواهد بود.

بی‌اثرشدن خاصیت واکسن‌ها با جهش ویروس درست نیست

- احتمال بی‌اثرشدن خاصیت واکسن‌های تزریق‌شده در ایران با جهش ویروس درست نیست، ممکن است جهش ویروس واکسن‌گریز باشد اما تنها درصدی امکان عبور از واکسن‌ها را دارد. نتیجه اینکه زدن واکسن یکی از بهترین راه‌ها برای مقابله با بیماری در مواجهه با پاندمی است.

سال ۲۰۲۲ پایان پاندمی خواهد بود؛ به شرط تکمیل واکسیناسیون کشورهای فقیر

- این ویروس به دنیا و حوزه سلامت ثابت کرد که باید عدالت در سلامت رعایت شود و اگر کشورهای ثروتمند در ابتدا تصور می‌کردند با تزریق درصد بالایی از دوز اول و دوم و حتی دوز سوم یا چهارم می‌توانند ایمنی ایجاد کنند، درنهایت این مساله ثابت شد تا زمانی که کشورهای فقیرتر مثل آفریقا واکسینه نشوند، کشورهای پولدار هم در امان نخواهند بود.

- بیشترین نگرانی بابت کشورهایی است که هنوز نتوانسته‌اند میزان واکسیناسیون‌شان را بالا ببرند، چراکه در این کشورها جهش‌های جدید ویروس رقم می‌خورد و دیگر کشورها، با وجود واکسیناسیون بالا، در معرض خطر قرار می‌گیرند.

- پایان پاندمی کرونا زمانی رخ خواهد داد که حداقل ۷۰ تا ۷۵درصد مردم دنیا ۲دوز واکسن را زده باشند. اگر زودتر به این عدد برسیم حتی نیاز به دوز سوم و تزریق زودهنگام آن در فاصله‌های زمانی ۴ تا ۶ماه هم نخواهیم داشت. همان اتفاقی رخ می‌دهد که درباره آنفلوآنزا با آن مواجه هستیم، یعنی سالی یک‌بار تزریق واکسن برای گروه‌های پرخطر.

- معتقدم کشورها به جای تزریق دوز سوم واکسن به مردم خودشان، واکسیناسیون کشورهای فقیر را تکمیل کنند. اگر این اتفاق رخ دهد می‌توان انتظار داشت که پایان۲۰۲۲ شاهد پایان پاندمی کرونا در جهان باشیم و این هم یک پیش‌بینی دیگر من است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول