اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

وقتی طلای باغداران عیار ندارد/ زحمت از باغداران، سود در جیب دلالان

این روزها تراژدی دیگری برای باغداران مازندران رقم خورده و به جای اینکه باید با خوشحالی مشغول چیدن مزد دسترنج‌شان باشند، پرتقال‌های به قند نشسته روی دست‌شان باد کرده است‌.

وقتی طلای باغداران عیار ندارد/ زحمت از باغداران، سود در جیب دلالان

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، کاهش قیمت مرکبات سردرختی و از آن طرف باز شدن پای دلالان گلایه‌های جدی این روزهای مردم است.

درحالی مرکبات در میدان میوه و تره‌بار بین ۸ تا ۹هزار تومان عرضه می‌شود، بهترین مرکبات روی درخت حدود ۵هزار و ۵۰۰ تومان خرید و فروش می‌شود.

اعلام قیمت پیشنهادی حدود ۹هزار تومان برای عرضه در میادین میوه و حدود ۱۳هزار و ۵۰۰ تا ۱۴هزار تومان برای ایام پایانی سال و از آن طرف قیمت ۵ هزار و ۵۰۰ تومانی روی درخت با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزهای پر از نگرانی را برای باغداران مازندران رقم زده به‌طوری‌که توانی برای برداشت محصول ندارند.

*تراژدی دیگری برای باغداران

این روزها تراژدی دیگری برای باغداران استان مازندران رقم خورده و به جای اینکه باید با خوشحالی مشغول چیدن مزد دسترنج‌شان باشند، پرتقال‌های به قند نشسته روی دست‌شان باد کرده است‌.

در چنین شرایطی که باغداران استان مازندران رمقی برای تولید ندارند دلالان در حال جولان و یکه‌تازی در بازار هستند و برای مزد زحمت کشاورزان کیسه دوختند، به عبارتی باغداری که یک‌سال در باغ خود عرق ریخته و زحمت کشیده دلالان کیسه دوختند و مزد زحمت یک‌ساله باغداران را به جیب می‌زنند.

 

در کنار همه این مسائل با توجه به وفور محصول در باغ‌های استان مازندران باید در ارتباط با صادرات محصولات که در سال‌های گذشته حرف‌های مختلفی زده شد اقدام جدی صورت می‌گرفت که دردسر این روزهای باغداران نشان‌دهنده توفیق نیافتن کامل در این حوزه است به‌طوری‌که پای لنگ صادرات مرکبات این روزها بیشتر جلوه‌گر شده است.

*باغداران رمقی برای تولید ندارند

امیرحسین فخرآوران رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار مرکز استان مازندران نیز در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: این روزها قیمت پایین میوه سردرختی رمقی برای باغداران نگذاشته به‌طوری‌که برداشت پرتقال از چیدن محصول خودداری می‌کنند؛ به این دلیل برای آنان مقرون به صرفه نیست.

 

وی افزود: در حالی قیمت پرتقال در میادین میوه حدود ۹هزار تومان اعلام شده قیمت این محصول سردرخت ۵ هزار و ۵۰۰ تا ۶هزار تومان است که برای باغدار نمی‌صرفد و خیلی متضرر می‌شود.

*افزایش هزینه‌های تولید

مرتضی شعبانی یک تولیدکننده مازندرانی که در بحث تولید، بسته‌بندی میوه و سورتینگ فعالیت می‌کند و  صفر تا صد کار از کاشت، داشت، برداشت را انجام می‌دهد و در بحث صادرات ورود پیدا کرده است در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: این روزها اوج کار باغداران، سورتینگ‌داران و همه مشاغل مرتبط با این حوزه است، برخی در حال برداشت و برخی در حال ذخیره‌سازی مرکبات مازندران هستند که باید برای مدیریت بازار، در کنار عرضه میوه برای تازه‌خوری، بحث ذخیره‌سازی هم مدیریت شود.

وی افزود: سورتینگ‌داران به‌عنوان بازوان کشاورزان این روزها در تکاپو هستند و در کنار کشاورزان وارد میدان تولید شدند تا باتوجه به حجم بالای تولید، با ذخیره‌سازی محصولات آسیبی به تولید نرسد.

این تولیدکننده با اعلام اینکه امسال به‌دلیل مشکلات عرضه محصول زیاد شد و درصدی دچار افت محصول شدیم، اضافه کرد: توقع کشاورزان این بود که قیمت مسیر صعودی خود را طی کند، ولی چند وقتی است که قیمت ثابت شده است.

شعبانی تصریح کرد: با توجه به اینکه قیمت نهاده‌های کشاورزی افزایش چشمگیری داشته ولی عملا می‌بینیم قیمت میوه تفاوت چندانی با سال گذشته نداشته، در حالی‌که بی تعارف باید گفت قیمت هزینه‌های تولید میوه دو برابر شده است.

وی بیان کرد: در کنار افزایش هزینه‌های تولید موضوع دیگر بحث ادوات کشاورزی بوده که قدیمی است، شاید مسؤولان این ادعا را داشته باشند بحث مکانیزاسیون افزایش یافته ولی در واقعیت ناچیز است که هزینه‌ها را بالا می‌برد.

این تولیدکننده با اشاره به اینکه واقعا هزینه‌های حمل و نقل افزایش چشمگیری داشته است، تصریح کرد:  توقع ما مجموع سورتینگ‌داران که تمام زندگی خود را وقف برداشت و ذخیره سازی مرکبات کردیم این است که سهمی از تسهیلات ارزان قیمت داشته باشیم ولی حتی تسهیلات با سود ۱۸ درصدی را که در اختیارمان قرار می‌دهند بخشی از وام را نگه می‌دارند در حالی‌که عملا سود کامل پول را از ما دریافت می‌کنند.

 

شعبانی یادآور شد: خرید سبدهای میوه بحث حمل و نقل هزینه‌های کارگری و سایر در مقایسه با سال گذشته بیش از دوبرابر شده که هزینه‌های چندبرابری را به ما تحمیل کرده است.

*زحمت برای باغداران و سود به جیب دلالان

وی اظهار کرد: در حال حاضر قیمت محصول بین ۷ تا ۸ هزار تومان از تولیدکننده خریداری می‌شود که با احتساب هزینه‌های بسته‌بندی، حمل و نقل تا ۱۱هزار تومان می‌رسد ولی وقتی مغازه‌دار این محصول را از بازار خریداری کرد و در واحد صنفی به فروش می‌رساند عملا می‌بینیم برخی تا ۲۵ هزار تومان هم به فروش می‌رسانند مغازه‌دار میوه را از بازار خریداری کرده و در طبق‌های میوه قرار می‌دهد ولی سود چندبرابری نصیب باغدار نمی‌شود.

 

این تولیدکننده با طرح این سوال که چرا سهم کشاورزی که خون دل می‌خورد و از گل‌دهی تا برداشت محصول را با سود ناچیز به فروش می‌رساند؟، گفت: در مقابل مغازه‌دار به جای اینکه میوه با قیمت مناسب به دست مصرف‌کننده برساند چندین برابر باغدار سود می‌کند.

شعبانی خاطرنشان کرد: باید میوه با قیمت مناسب به دست مصرف‌کننده برسد که در این زمینه لازم است در بحث نظارت بر فروش دقیق‌تر و جدی‌تر باشد.

وی با اعلام اینکه تولیدکنندگان چشم امیدشان به فروش محصول‌شان است، گفت: اگر بتوانیم واحدمان را رونق دهیم در حقیقت به فروش محصولات تولیدکنندگان و از بین بردن این دغدغه کمک کردیم.

*پیگیر نارضایتی باغداران هستیم
نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی درباره نارضایتی باغداران از قیمت خرید مرکبات طی سال‌جاری و چپاول دسترنج‌شان توسط دلالان، گفت: باغداران شدیدا از وضع موجود ناراضی هستند و به اطلاع ما نیز رسیده است.

منصورعلی زارعی تصریح کرد: ما این موضوع را از طریق وزارتخانه در حال پیگیری هستیم تا در بحث صادرات یک تسهیلاتی ایجاد شود تا در نهایت قیمت‌ها در بازار مرکبات به یک سطح مطلوبی برسد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: تاکنون جلسات متعددی در این باره برگزار کردیم و باید ببینیم در نهایت چه تصمیمی اخذ خواهد شد.

* روزهای اوج برداشت محصول

 

هادی ایزدی امیری مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: هزینه تولید یک کیلو میوه مرکبات بر روی درخت در سال زراعی بین ۶ هزار و ۵۰۰ تا ۷ هزار تومان و قیمت تمام شده میوه سورت شده با سایز مناسب در انبار حدود ۱۰هزار تومان است.

 

وی با بیان اینکه در فصل اوج برداشت هر محصول کشاورزی، به‌دلیل عرضه زیاد محصول به بازار از سوی کشاورزان سنتی، افت قیمت اتفاق می‌افتد، افزود: راهکار مناسب، انبارداری کوتاه‌مدت و عرضه تدریجی محصول به بازار است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران درباره مرکبات امسال، بیان کرد: تولید بیش از اندازه نارنگی و طولانی‌شدن مدت برداشت نارنگی و تداخل با برداشت پرتقال، افت قیمت را در اوج برداشت ، موجب شده است.

این مسوول با اعلام اینکه وضعیت قیمت مرکبات، به‌شدت وابسته به صادرات است، اظهار کرد: وضعیت صادرات با توجه به شرایط و امکانات، مطلوب است.

 

*پیش‌بینی بهبود منطقی قیمت برای دی و بهمن ماه

ایزدی امیری به پیش‌بینی بهبود منطقی قیمت برای دی و بهمن ماه اشاره کرد و یادآور شد: البته با توجه به قیمت پرتقال در کشورهای همسایه که حدود ۵۵ سنت یعنی حدود ۱۶هزار تومان ست و هزینه حمل برای صادرات در حدود ۳هزار تومان، قیمت تمام شده میوه صادراتی در مقصد، حدود ۱۳هزار تومان است که سود صادرکنندگان که  شامل سه نفر واسطه صادراتی از سورتینگ‌دار، واسطه داخلی و واسطه خارجی در حدود یک‌هزار تومان خواهد بود، بنابراین، شرایط حال و آینده بازار، منطقی است.

به گزارش فارس، با توجه به همه این مسائل کلید حل معمای برداشت محصول و جلوگیری از متضرر شدن کشاورزان تدبیری است که در این زمینه  باید اندیشیده شود تا برای همیشه به مشکلات این چنینی پایان داده شود.

انتهای پیام/۸۶۰۳۴/ج/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول