اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

31 واحد مرغداری غیرمجاز آذربایجان‌شرقی با مدیریت واحد، وارد چرخه تولید شد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان‌شرقی، گفت: 31 واحد مرغداری غیرمجاز آذربایجان‌شرقی با مدیریت واحد، وارد چرخه تولید شد.

31 واحد مرغداری غیرمجاز آذربایجان‌شرقی با مدیریت واحد، وارد چرخه تولید شد

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، اکبر فتحی در گفت‌وگو با خبرنگاران با بیان اینکه وظیفه قرارگاه امنیت غذایی استان، آسیب‌شناسی نظام تولید، توزیع و عرضه محصولات اساسی و کشاورزی است، اظهار داشت: این قرارگاه مصوب ستاد اقتصاد مقاومتی دولت و ستاد تنظیم بازار کشور بوده که برای تشکیل آن  به وزارت جهاد کشاورزی تکلیف شده است و وظیفه آن آسیب‌شناسی نظام تولید، توزیع و عرضه محصولات اساسی و کشاورزی است که در صورت مشاهده خلل در هر یک از این نظام‌ها با برطرف کردن آن، خدمات و محصولات مطلوب در اختیار مردم قرار دهد.

وی با اشاره به اینکه دستور جلسات قرارگاه براساس اولویت‌ها و مشکلات استانی تعیین می‌شود، گفت: با توجه به نوسانات قیمتی در مرغ و تخم مرغ، تصمیم بر این است که ابتدا نظارت و برنامه‌ریزی‌ها برای تنظیم قیمت مرغ و تخم مرغ باشد و پس از آن محصولات دیگر جهت آسیب‌شناسی و حل مشکلات در دستور کار جلسات قرارگاه قرار خواهند گرفت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان به چالش‌های موجود در تنظیم قیمت مرغ و تخم مرغ پرداخته و یادآور شد: اولین مسأله در این باره بررسی نظام تولید است که آیا میزان تولید در استان جوابگوی میزان تقاضا می‌باشد یا خیر که با توجه به میزان ۳.۵ میلیون قطعه جوجه‌ریزی در ماه  با جمعیت انسانی ۴ میلیون نفر در استان، طبیعتاً باید میزان جوجه‌ریزی به ۴.۵ میلیون قطعه برسد.

وی افزود: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده تعدادی از واحدهای مرغداری غیرمجاز به چرخه تولید برگشته، از طرفی واحدهای تولید گوشت مرغ با افزایش ظرفیت واحدها از ۱۰ قطعه در متر مربع به ۱۲ قطعه همچنین صدور مجوز افزایش ظرفیت برخی واحدها و در ادامه با کاهش دوره پرورش از ۹۰ روز به ۶۰ روز و با مکانیزه کردن واحدهای تولید، میزان مورد نیاز را به حدنصاب رسانده است.

فتحی با بیان اینکه در اجرای قانون تمرکز وظایف جهاد کشاورزی، تولید، توزیع و نظارت بر بازار محصولات کشاورزی به وزارت جهاد کشاورزی واگذار شده است، متذکر شد: جهاد کشاورزی تا به امروز مسوول تولید در بخش کشاورزی بوده که از این به بعد رسیدگی به زنجیره توزیع و نظارت بر بازار و تنظیم قیمت بر عهده جهاد کشاورزی خواهد بود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در ارتباط با تجمیع وظایف تولید، توزیع و نظارت بر بازار محصولات کشاورزی بر عهده یک نهاد تصریح کرد: طبیعتاً در این حالت کارایی بالاتر خواهد رفت،  چراکه بهانه‌ای بر دخالت نهادهای دیگر و عدم اجرای وظایف توسط نهادهای دیگر وجود ندارد و مدیریت کلیه فرآیندها برعهده جهاد کشاورزی است.

مهندس فتحی به چالش‌های موجود در حوزه نظارت بر توزیع و بحث قیمت محصولات کشاورزی اشاره کرد و بیان داشت: نظارت‌های دوره‌ای بر واحدهای صنفی روشی قدیمی است اما با همکاری۴۰ نفر از نیروهای بسیج مستضعفان و ۴۰ نیرو از سازمان صمت استان همچنان ادامه خواهد داشت ولی تمرکز اصلی طبق مصوبات قرارگاه امنیت غذایی، ایجاد شفافیت در توزیع است که با استفاده از سامانه‌های مرتبط مثل سامانه جامع انبارها، سامانه جامع تجارت و صندوق‌های مکانیزه فروشگاه‌ها انجام خواهد شد.

وی در مورد صندوق‌های مکانیزه، به فروشگاه‌های توزیع محصولات کشاورزی تاکید کرد که باید فروشگاه‌های خود را به صندوق‌های مکانیزه جهت افزایش شفافیت تجهیز کنند.

وی، هدف از این اقدامات را ایجاد تحول در نظام تولید، توزیع و نظارت عنوان و ابراز امیدواری کرد که حاصل این اقدامات به نفع مردم و مصرف‌کنندگان باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در ارتباط با وضعیت تولید مرغ و تخم مرغ در استان آذربایجان شرقی با اشاره به رتبه سوم استان در کشور در تولید تخم مرغ گفت: میزان تولید تخم مرغ در استان حدود ۱۰ درصد تولید کل کشور و به صورت مازاد استان تولید می‌شود و در مقوله مرغ با برنامه‌ریزی‌هایی که در قرارگاه امنیت غذایی انجام شده می‌توان میزان تولید را تا ۲۰ درصد افزایش داد و نیاز استان را تامین کرده و به نقطه امن دست یافت.

وی، قیمت تعیین شده در ستاد تنظیم بازار برای گوشت مرغ را ۳۱ هزار تومان عنوان کرد و این قیمت را مناسب برای تولیدکننده و مصرف‌کننده با توجه به قیمت سایر اقلام دانست و گفت: با توجه به اینکه صددرصد نهاده‌های دامی مورد نیاز مرغداران با قیمت ارز دولتی و از طریق سامانه بازارگاه تامین می‌شود، مرغداران می‌توانند با آرامش خاطر برای جوجه‌ریزی اقدام کنند و اگر این سیاست تغییر نکند و برنامه‌ریزی‌ها دقیق اجرا گردد تا پایان سال انتظار نوسان قیمت وجود نخواهد داشت.

فتحی با اشاره به تولید نهاده‌های دامی در داخل استان اذعان داشت: قسمت عمده نهاده‌های مورد نیاز برای حوزه دام از طریق تولیدات داخل استان از طریق جو، ذرت علوفه‌ای و ذرت دانه‌ای تامین می‌شود اما نهاده‌های دامی برای طیور که عمدتاً کنجاله سویا، کلزا و ذرت می‌باشد که در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری قابل کشت می‌باشند که البته در استان آذربایجان‌شرقی در منطقه رودخانه ارس، الگوی کشت توصیه به کشت همین محصولات در کنار مدنظر قرار دادن شرایط اقتصادی دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در ارتباط با پلاک‌کوبی دام سبک و سنگین استان با بیان اینکه حدود ۸۰ درصد دام استان شناسنامه‌دار شده است، گفت: این اقدام منجر به کسب آمار دقیق از تعداد دام شده و براساس آن می‌توان میزان نهاده‌های دامی مورد نیاز را تامین کرد.

وی افزود: میزان نهاده.های دامی مورد نیاز برای طیور نیز از طریق لینک شدن سامانه بازارگاه با سامانه سماسط که آمار جوجه‌ریزی را نشان می‌دهد، قابل تامین است.

وی با اشاره به ورود مرغداری‌های غیرمجاز به چرخه تولید گفت: با مدیریت واحد و تولید قراردادی حدود ۳۱ واحد غیرمجاز جهت افزایش تولید وارد چرخه تولید شده‌اند که البته تمام واحدها با اقدامات و پشتیبانی حوزه‌های تخصصی اقدام به تولید می‌کنند و با مکانیزه کردن مراحل تولید مثلاً تغییر در تعداد قطعات جوجه‌ریزی و قفسه‌بندی میزان تولید با افزایش قطعه در واحد، افزایش می‌یابد.

فتحی، برای آن دسته از سرمایه‌گذارانی که تمایل به ورود در حوزه دام و طیور دارند، گفت: آنچه در اولویت و دغدغه برای ورود سرمایه‌گذاران است، بازار و توانایی ایجاد جایگاه در بازار است.

وی اضافه کرد: در چند سال گذشته با توجه به اینکه اولویت سازمان جهاد کشاورزی سرمایه‌گذاری در گلخانه، پرورش ماهی و صنایع تبدیلی و تولیدی و پرورش ماهی در قفس بوده است که  در چند ماه گذشته پرورش و تولید دام و طیور نیز به این جمع اضافه شده است و از طریق بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه و هم از طریق منابع داخلی بانکی این ظرفیت ایجاد شده است.

انتهای پیام/۶۰۰۳۴/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول