اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

ماندگاری میوه‌ها با یک محصول دانش‌بنیان افزایش یافت

تلاش برای عرضه میوه‌­های خارج از فصل، افزایش چشم­گیری پیدا کرده و دغدغه نگهداری­ این محصولات توسط یک شرکت دانش‌بنیان حل شده است.

ماندگاری میوه‌ها با یک محصول دانش‌بنیان افزایش یافت

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، صادق رحمتی مدیرعامل شرکت زیست نانو فناوران آتیه پروژه، با اشاره به رفع این چالش با یک پوشش خاص برای انواع میوه گفت: ما پوششی برای نگهداری فرآورده‌های تازه تولید کرده­ایم که روی سطح میوه قرار می‌گیرد و به لحاظ زیستی، ماندگاری میوه را افزایش می‌دهد.

این محصول دانش‌بنیان که مبتنی بر زیست‌فناوری تولید شده، تنفس میوه را پایین می‌آورد و بدین ترتیب دوام محصول بیش‌تر می­شود. بنابراین میوه­ای که در شرایط عادی می‌توان تا یک هفته آن را نگه­داشت، با استفاده از این پوشش، بین 3 تا 4 هفته تازه و سالم می­ماند.

این پوشش که برای بسیاری از میوه­‌ها و خانواده صیفی‌­جات کاربرد دارد، از ترکیب نانو ذرات کلسیم با ترکیبات دیگری که به اسیدهای چرب بازمی­‌گردند، تولید شده است.

 

کاربردهای گسترده

موارد مصرف این محصول دانش­بنیان نیز بسیار است و علاوه بر نگهداری خانگی می‌توان در مصارف صنعتی نیز آن را به کار بست؛ از سردخانه­‌های میوه و باغ­دارانی که می­خواهند میوه را دورتر از فصل عرضه کنند گرفته تا حمل­ونقل­های دریایی که محصول را با کانتینر منتقل می­شود، تنها بخشی از کاربردهای پوشش زیستی ایران‌ساخت به شمار می‌رود.

رحمتی با بیان این‌که تولید این محصول دانش‌­بنیان تاکنون برای 6 نفر اشتغال مستقیم فراهم آورده، افزود: خدمات و حمایت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست ­جمهوری در ایجاد بازار برای شرکت‌های دانش‌بنیان و حمایت از تولیدات آن‌ها اثربخش بوده است و این امید وجود دارد که سایر بخش‌ها به ویژه کشاورزی نیز راه را برای تولیدکنندگان محصولات دانش‌بنیان، هموار کنند.

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول