اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

مازندران

تولیدکننده صنعتی در مازندران: می‌توانم نیروی کارم را در صورت حمایت به ۵۰۰ نفر افزایش دهم

تولیدکننده صنعتی مازندران که پس از راه‌اندازی واحد تولیدی‌اش با 35 نفر همسفره شده، گفت: به صراحت اعلام می‌کنم که اگر در بحث سرمایه در گردش حمایت می‌شدم الان به جای ۳۵ نفر ۵۰۰ نفر در مجموعه ما فعالیت داشتند.

تولیدکننده صنعتی در مازندران: می‌توانم نیروی کارم را در صورت حمایت به ۵۰۰ نفر افزایش دهم

خبرگزاری فارس مازندران ـ جاوید عباسی| تولید این روزها یکی از نیازهای اساسی کشور در جنگ اقتصادی است، اگر چه تولیدکنندگان برای رونق اقتصادی با بی‌مهری‌هایی مواجه هستند اما تولیدکننده‌ای که هدفش از تولید تنها منافع شخصی نباشد و صدای پای تولید را بساط سفره‌ای بداند که غیر از خود و خانواده‌اش چند خانوار دیگر پای این تولید روزی می‌خورند با ناملایمات می‌جنگند و در شرایط سخت اقتصادی حتی به فکر افزایش تولید و ایجاد واحدهای نو و جدید‌تر است.

«صابر حسین‌پور» مدیرعامل شرکت فولاد بام ماهان که سفره تولید خودش را از سال ۹۳ برای ۳۵ خانوار به صورت مستقیم پهن کرده و در زمینه ورق‌های گالوانیزه رنگی پوشش سقف، پروفیل‌های گالوانیزه تقویتی پنجره‌ یوپیوسی و پروفیل‌های گالوانیزه کناف به اوج رسیده و براساس برنامه‌ طرح تولید جدید را در زمین حدود ۱۰ هزار متری در دست اجرا دارد،  قرار است سفره‌ تامین نیازمندی‌های ۳۰۰ خانوار دیگر را باز کند.

با این تولیدکننده گفت‌وگویی انجام دادیم که به برخی از چالش‌های و شیرینی‌های کار تولید اشاره می‌کند.

ابتدا درباره برنامه‌های آینده این شرکت تولیدی صحبت می‌کند که  قرار است پروفیل‌های قوطی و نبشی والپست، چهارچوب و متعلقات سوله را به سرانجام برساند.

 

*تعطیلی واحدهای تولیدی به دلیل نبود سرمایه در گردش

فارس: حمایت‌ها از واحدهای تولیدی  را چه طور ارزیابی می‌کنید؟

حسین‌پور: تولیدکننده‌ها در حال حاضر با توجه به مشکلاتی که در سیستم بانکی کشور وجود دارد نیاز به حمایت‌های مالی دارند، برای رونق تولید نیاز داریم که سیاست‌های پولی و بانکی به نفع تولید تغییر کند، وقتی یک تولید کننده تسهیلات یک ساله با بهره‌ بالا دریافت می‌‌کند در شرایط سخت اقتصادی فعلی اصل پول و بهره‌ را باید برگرداند که این امکان‌پذیر نیست.

برای رونق تولید نیاز داریم که سیاست‌های پولی و بانکی به نفع تولید تغییر کند، وقتی یک تولید کننده تسهیلات یک ساله با بهره‌ بالا دریافت می‌‌کند در شرایط سخت اقتصادی فعلی اصل پول و بهره‌ را باید برگرداند که این امکان‌پذیر نیست.

یک کارگاه تولیدی تا زمانی که به رونق برسد دست‌کم چهار تا پنج سال زمان نیاز دارد، این موضوع تنها مربوط به کشور ما نیست حتی در کشورهای پیشرفته این مدت زمان فرصت برای دریافت نتیجه مطلوب نیاز است.

در مدت یک‌سال هیچ کارگاه تولیدی به سودهی نمی‌رسد و بیشتر واحدهای صنعتی در شهرک‌های صنعتی به دلیل نبود سرمایه در گردش و یا تصاحب توسط بانک‌ها تعطیل هستند.

*وقتی پول در یک جای غیر از رونق تولید هزینه شود

فارس: یک تولید کننده برای اینکه امنیت خاطر در تولید داشته باشد، چه مدت فرصت نیاز دارد؟

حسین‌پور: برای اینکه یک تولید کننده واقعی به سود دهی و رونق تولید برسد نیاز به سرمایه در گردش پنج ساله دارد.

البته این موضوع را هم مطرح کنم که برخی از افراد به دلیل ضعف نظارت‌ها این رقم را تهیه و خارج از بحث تولید هزینه می‌کنند و بنده نسبت به این موضوع هم نقد دارم.

وقتی پول در یک جای غیر از رونق تولید هزینه شود باعث تورم کاذب می‌شود، در کشور ما دلال‌ها درآمد بیشتری از سایر کسب و کارها دارند؛ تسهیلاتی که برای تولید اختصاص پیدا می‌کند باید با نظارت کامل همراه بوده و زمینه رونق تولید را به همراه داشته باشد.

وقتی پول در یک جای غیر از رونق تولید هزینه شود باعث تورم کاذب می‌شود، در کشور ما دلال‌ها درآمد بیشتری از سایر کسب و کارها دارند؛ تسهیلاتی که برای تولید اختصاص پیدا می‌کند باید با نظارت کامل همراه بوده و زمینه رونق تولید را به همراه داشته باشد.

*می‌توانم نیروی کارم را به ۵۰۰ نفر افزایش دهم

فارس: با توجه به مشکلاتی که مطرح شده اگر میزان سرمایه در گردش شما افزایش پیدا می‌کرد، قادر بودید تا چه تعداد شغل ایجاد کنید؟

حسین‌پور: به صراحت اعلام می‌کنم که اگر در بحث سرمایه در گردش حمایت می‌شدم الان به جای ۳۵ نفر ۵۰۰ نفر در مجموعه ما فعالیت داشتند.

*سرمایه درگردش ۱۰ تا ۱۵ میلیاردی نیاز دارم

فارس: میزان سرمایه در گردش مورد نیاز شما چه مقدار است؟

حسین‌پور: شرکت تولیدی ما جز واحدهای نسبتا متوسط محسوب می‌شود، واحدهای متوسط سرمایه آنچنانی برای رونق کسب و کار نیاز ندارند، در شرایط فعلی و با توجه به فضاسازی که انجام شده با سرمایه در گردش ۱۰ تا ۱۵ میلیارد تومان امکان توسعه فراهم می‌شود.

* پیگیری برای صادرات محصول تا ماه آینده

فارس: برای رونق کار در حوزه صادرات هم برنامه‌ای دارید؟

حسین‌پور: صادرات به کشورهای اطراف را در دستور کار داریم، رایزنی‌ها را انجام دادیم، مشتری‌های خودمان را پیدا کردیم و اقدامات اولیه صادراتی برای ارسال محصول تا یک ماه آینده را انجام دادیم.

*بروکراسی اداری روند صادرات را کند کرده است

فارس: برای صادرات آیا با مشکل بروکراسی اداری هم مواجه هستید؟

حسین‌پور: بروکراسی اداری بخش جدا نشدنی تولید و صادرات در کشور است، یکی از مشکلات ما عدم هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی فعال در حوزه تولید است که برخی از صادرکنندگان را با مشکلات جدی مواجه کرده است.

این ارگان‌ها ظاهرا با هم هماهنگ هستند اما دارای سیستم یکپارچه نیستند، برای صادرات ما باید از چندین دستگاه مجوز دریافت کنیم، حتی مورد پیش آمده که ارگان‌ها مجوز همدیگر را هم قبول ندارند.

بروکراسی اداری بخش جدا نشدنی تولید و صادرات در کشور است، یکی از مشکلات ما عدم هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی فعال در حوزه تولید است که برخی از صادرکنندگان را با مشکلات جدی مواجه کرده است.

محصول تولیدی ما آماده صادرات است، مشتری را جذب کردیم اما مدت دو ماهی است که درگیر بروکراسی اداری هستم.

فارس: با توجه به  شرایط فعلی آیا برای برگشت پول ناشی از صادرات فکر نمی‌کنید دچار مشکل شوید؟

حسین‌پور: تجربه خاصی در این زمینه ندارم به دلیل اینکه نخستین‌بار در حال صادرات محصول هستیم و امیدواریم که مشکل خاصی وجود نداشته باشد.

*رایزنی برای صادرات با کشورهای همسایه

فارس: با کشورهای حاشیه دریایی خزر برای توسعه صادرات رایزنی انجام ندادید؟

حسین‌پور: با تجار روسیه وارد مذاکره شدیم، صحبت‌هایی برای ارسال محصولات به صورت تهاتری انجام شده که در صورت عملیاتی شدن حاضر به صادرات با این روش هستیم، در قزاقستان و  ازبکستان هم رایزنی‌هایی را برای صادرات انجام دادیم.

همچنین نمایشگاهی از محصولات ما در سوریه برپا شده که بنا داریم در این کشور هم محصولات تولید شده را به فروش برسانیم.

* کاهش مشکلات تامین فولاد با بورسی شدن

فارس: با توجه به ثبت سفارشی که برای فروش دارید، برای تولید محصولات مشکل خاصی ندارید؟

حسین پور: ظرفیت تولید ما در طول سال حدود ۱۱ هزار تن است، نتوانستیم به این ظرفیت اسمی برسیم دلیل اصلی این موضوع سهمیه‌بندی شدن فولاد است.

ماهانه حدود ۸۰ تن فولاد برای تولید محصولات در اختیار ما قرار داده می‌شود، نیاز ما بیشتر از سهمیه تعیین شده است،اگر ما نتوانیم از داخل تهیه کنیم مجبور به واردات محصول هستیم.

پیش از هدایت به سمت بورس رانت ایجاد می‌شد و شرکت‌های دلال در این زمینه فعال بودند،ورق گاهی به دست تولیدکننده واقعی نمی‌رسید، با بورسی شدن عرضه ورق تا حدودی مشکلات ما کاهش پیدا کرده است.

یکی از اقدامات اثرگذاری که در حال حاضر انجام شده عرضه ورق را به سمت بورس سوق دادند و ما نیازمندی‌های خودمان را از بازار بورس تهیه می‌کنیم، اقدام خیلی خوبی است اما نیاز به کمی اصلاحات در بخش تخصیص سهمیه‌ها به واحدهای تولیدی فعال دارد.

پیش از هدایت به سمت بورس رانت ایجاد می‌شد و شرکت‌های دلال در این زمینه فعال بودند، ورق گاهی به دست تولیدکننده واقعی نمی‌رسید، با بورسی شدن عرضه ورق تا حدودی مشکلات ما کاهش پیدا کرده است.

فارس: همکاری سازمان صنعت، معدن و تجارت با شما به چه صورت است؟

حسین‌پور: میزان رضایت مندی از این مجموعه بسیار زیاد است، اداره‌ای هست که پای کار تولید است.

*بنده اگر سیاست‌گذار بودم همه سرمایه و اقتصاد را به سمت تولید هدایت می‌کردم

فارس: اگر شما سیاست گذار بودید نگاه شما به تولید چگونه بوده است؟

حسین‌پور: مقام معظم رهبری چندین سال است که سمت و سوی شعارهای کشور را به سمت تولید هدایت کردند و این اقدام ایشان نشان از اهمیت بخش تولید دارد.

اگر تولید در کشور رونق داشته باشد، بسیاری از مشکلات اجتماعی که در حال حاضر در کشور وجود داشت را شاهد نبودیم.

وقتی من تولیدکننده نسبت به ایجاد واحد تولید اقدام می‌کنم، نیاز به نیروی کار دارم، جوان ما به سمت و سوی کارهای دلالی هدایت نمی‌شود.

وقتی روزنه دلالی در کشور بسته شود، تولید رونق داشته باشد بسیاری از مسائل اقتصادی کشور حل و فصل می‌شود، بنده اگر سیاست‌گذار بودم همه سرمایه و اقتصاد را به سمت تولید هدایت می‌کردم.

وقتی روزنه دلالی در کشور بسته شود، تولید رونق داشته باشد بسیاری از مسائل اقتصادی کشور حل و فصل می‌شود، بنده اگر سیاست‌گذار بودم همه سرمایه و اقتصاد را به سمت تولید هدایت می‌کردم.

*هدایت نیروی کاری شاغل در دلالی به سمت تولید

فارس: با توجه به کاهش نیروی کار در کشور و استان مازندران آیا برنامه‌ریزی انجام دادید که از تکنولوژی روز دنیا در تولید استفاده کنید؟

حسین‌پور: استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا  اقدام موثری است که بسیاری از کشورها به دنبال آن هستند اما در کشور ما بسیاری از جوانان ما نیاز به کار دارند، باید برنامه‌ریزی بلندمدت دست‌کم ۱۰ ساله داشته باشیم.

در حال حاضر تقاضا برای حضور در واحد تولیدی داریم، در صورت رونق تولید و افزایش ظرفیت تولید ما نیاز به ۳۰۰ نیروی کار جدید داریم، یکی از اقداماتی که در کشور باید انجام شود، هدایت نیروی کاری شاغل در دلالی به سمت تولید است.

دلیل کاهش نیروی کار نبود شغل نیست، بلکه بسیاری از جوانان و نیروی کار به سمت فعالیت‌های دلالی و واسطه‌ای هدایت شدند.

نگاه بانک‌ها به جای حمایت از تولید به سمت واسطه‌ها هست،خود بانک‌ها دلیل اصلی عدم رونق تولید هستند.

نگاه بانک‌ها به جای حمایت از تولید به سمت واسطه‌ها هست، خود بانک‌ها دلیل اصلی عدم رونق تولید هستند.

*دولت بساط دلالی و درآمد کاذب را در کشور جمع کند

فارس: شاهد بودیم که بسیاری از کارگاه‌ها به دلیل شرایط اقتصادی تعطیل شدند اما شما با انگیزه در این حوزه فعالیت داشتید از دلایل خودتان برای ادامه روند تولید بفرمایید؟

حسین‌پور: بنده به این کار علاقه دارم و عاشق فعالیت در زمینه تولید هستم، وقتی پا در کارخانه می‌گذارم و مشاهده می‌کنم که ۳۵ تا ۴۰ نفر سفره خودشان را روی واحد تولیدی بنده پهن کردند بنده لذت می‌برم.

در حال حاضر دولت باید تلاش کند که بساط دلالی و درآمد کاذب را در کشور جمع کند، گسیل پول به سمت دلالی باعث تورم و ایجاد شغل کاذب در جامعه می‌شود.

 

در حال حاضر دولت باید تلاش کند که بساط دلالی و درآمد کاذب را در کشور جمع کند، گسیل پول به سمت دلالی باعث تورم و ایجاد شغل کاذب در جامعه می‌شود.

*می‌توانم برای ۳۰۰ نفر شغل ایجاد کنم

فارس: حرف پایانی؛

حسین‌پور: بنده به شخصه با توجه به تحصیلات و حرفه‌ای که دارم دست‌کم می‌توانم باقی‌مانده عمرم را بدون فعالیت در تولید در رفاه زندگی کنم اما به دنبال راه‌اندازی واحد جدید با هزینه ۷۰ میلیارد تومانی هستم، در تلاشم با سرمایه‌گذاری در این عرصه بتوانم خدمتی به این مردم، جامعه و کشورم کنم و امیدم این است که زمینه‌ای فراهم کنم که ۳۰۰ خانوار دیگر سر سفره تولید ما قرار گیرند.

انتهای پیام/۸۶۰۰۴/ج/ ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول