اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

اولویت‌های اتحادیه اروپا در ترکمنستان؛ از روابط اقتصادی تا امنیت انرژی

سفیر اتحادیه اروپا در ترکمنستان در گفت‌وگو با رسانه ترکمنی، اولویت‌های این سازمان را تبیین کرد.

اولویت‌های اتحادیه اروپا در ترکمنستان؛ از روابط اقتصادی تا امنیت انرژی

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، «دیگو رویز آلونسو» سفیر اتحادیه اروپا در ترکمنستان در گفت و گو با رسانه ترکمنی اولویت‌های کاری خود را تشریح کرد.

وی در مورد اولویت‌های کاری خود گفت: همانطور که می‌دانید، چندی پیش نمایندگی اتحادیه اروپا در ترکمنستان افتتاح شد و از فوریه 2020 فعالیت خود را در این کشور آغاز کردم. ما وظیفه داریم تا با دولت و مردم این کشور به طور موثر کار کنیم. ما ایده‌ها و پروژه‌های زیادی در برنامه‌های خود داریم. هدف ما بدون اتلاف وقت، تشدید همکاری‌های دوجانبه به صورت تدریجی است. اولویت‌های همکاری اتحادیه اروپا در ترکمنستان و همچنین در سراسر جهان بسیار روشن و شفاف است.

آلونسو در ادامه به اولویت‌های اتحادیه اروپا اشاره کرد: ما در حال حاضر برای اجرای فناوری‌های سبز در زمینه کاهش انتشار CO2 فعالیت می‌کنیم. این اولین اولویت ماست و تمام جنبه‌های اقتصاد پایدار و توسعه پایدار را در بر می‌گیرد. موضوع دوم تقویت ظرفیت بخش خصوصی اقتصاد ترکمنستان است. معتقدیم که کارآفرینی و کسب و کار از ابزارهای قابل توجهی در توسعه اقتصاد کشور است. اتحادیه اروپا در این زمینه نمونه درخشانی است. اولویت سوم توسعه مناطق روستایی است. این جهت بسیار مهم است، زیرا هدف ما توسعه کار برابر همه مناطق کشور است.

وی افزود: اولویت چهارم کمک برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی است. ما در حال همکاری با دولت ترکمنستان برای ورود کشور به سازمان تجارت جهانی هستیم. معتقدیم که ترویج تجارت آزاد موفقیت را برای کل منطقه آسیای مرکزی به ارمغان خواهد آورد.این موضوع بسیار مهمی است، بنابراین جای تعجب نیست که اتحادیه اروپا به طور فعال با ترکمنستان در این زمینه همکاری کند. تجارت آزاد در قلب اتحادیه اروپا قرار دارد. معتقدیم که تجارت آزاد ابزار اصلی یکپارچگی منطقه‌ای است. من معتقدم که درخواست ترکمنستان برای عضویت در سازمان تجارت جهانی، تصمیم درستی گرفت.

این دیپلمات در مورد قیمت گاز و ظرفیت ترکمنستان در تاثیر گذاری بر امنیت انرژی در منطقه اروپا گفت: کشورهای اتحادیه اروپا منابع هیدروکربنی ندارند بنابراین ما حجم مورد نیاز خود را وارد می‌کنیم. امروزه اتحادیه اروپا یک سیاست انرژی جدید دارد که هدف آن کاهش یا حذف انتشار دی اکسید کربن تا سال 2050 است.

آلونسو ادامه داد: این هدف مشترک است و در حال حاضر ما به سمت انرژی ایمن حرکت می‌کنیم. از آنجایی که گاز و نفت و دیگر منابع انرژی سنتی نداریم. بنابراین، ما متکی بر منابع انرژی تجدیدپذیر بادی، خورشیدی، برق آبی متکی هستیم. مطمئن هستم که ترکمنستان به عنوان یک تولید کننده گاز تجاری می‌تواند بر وضعیت بازار تأثیر بگذارد و قیمت‌ها را تثبیت کند. 

وی با اشاره به پروژه ترانس کاسپین اظهار داشت: این پروژه بسیار واقع بینانه و کاربردی است. چنین پروژه‌هایی را می‌توان در مدت زمان کوتاهی اجرا کرد. بنابراین، یکی از بادوام ترین پروژه‌ها هستند.

آلونسو افزود: معتقدم که در این دوره انتقالی، ترکمنستان می‌تواند گاز طبیعی را به بازار اروپا عرضه کند. ما همچنین با دولت ترکمنستان همکاری می‌کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که گاز طبیعی عرضه شده پاک‌تر است، زیرا این به یکی از نیازهای اصلی بازار انرژی فردا تبدیل خواهد شد. نحوه تولید گاز طبیعی یا نفت کشورها بر قیمتی که مصرف کنندگان مایل به پرداخت هستند، تأثیر خواهد گذاشت.

این دیپلمات اروپایی در پاسخ به تغییرات زیست محیطی و برابری جنسیتی و جامعه مدنی اظهار داشت: اینها یکی از محورهای اصلی فعالیت ما در ترکمنستان است. جامعه ما مبتنی بر ارزش‌هایی مانند برابری، بردباری، احترام به مردم و حمایت از حقوق آنهاست. البته ارزش‌های مربوط به تغییرات آب و هوایی و حفاظت از محیط زیست نیز برای ما در اولویت است.

 وی افزود: از این رو با انجام اقدامات و اجرای پروژه‌ها الگوی توسعه و چشم انداز آینده خود را به ساکنان ترکمنستان می‌گوییم. معتقدیم که ابتکارات ما تأثیر مثبتی دارد.  اتحادیه اروپا با مثال خود نشان می‌دهد که موثرترین راه برای مقابله با چالش‌های جهانی یکپارچگی است.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول