اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

سریال ادامه‌دار بلاتکلیفی در بازار خودرو/ صنعت خودرو دچار عدم تعادل ساختاری است

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: صنعت خودرو امروز در کشور دچار یک عدم تعادل ساختاری است و با وجود ظرفیت‌های تولیدی و تولید انبوه قطعات خودرو و تعداد بالای آن در کشور شاهد تعادل دراین بازار نیستیم.

سریال ادامه‌دار بلاتکلیفی در بازار خودرو/ صنعت خودرو دچار عدم تعادل ساختاری است

خبرگزاری فارس- خراسان‌جنوبی؛ بازار خودرو در حالی روزهای آخرین ماه فصل پاییز ۱۴۰۰ را سپری می‌کند که مشابه سال گذشته از ابتدای امسال هم روزهای پرتلاطمی را پشت سر گذاشته است طوری که بارها قیمت این محصول افزایش یافته و با وجود وعده‌ها برای تثبیت و کاهش قیمت اما هنوز اتفاق خاصی نیفتاده است و براساس گفته بسیاری از فعالان در این بخش قیمت‌ها همچنان نوسان دارد و به ثبات نرسد و ورود به این بازار و سر سامان دادن آن جزو ضروریات است.

«قاسمی» یکی از نمایشگاه‌داران خودرو در بیرجند اظهار داشت: قیمت خودرو امسال بارها افزایش یافت و هم‌اکنون هم صعودی است با این وجود حجم معاملات نسبت به گذشته شرایط بهتری پیدا کرده است.

«مهدی راعی‌فرد» رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران اتومبیل در بیرجند نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، با اشاره به روند صعودی قیمت خودرو از ابتدای امسال، گفت: بازار خودرو در ماه‌های ابتدای سال با شتاب شروع به فعالیت کرد و این نوسان قیمتی در ماه‌های بعدی هم ادامه داشت اولین افزایش در اردیبهشت و بعد هم در ماه‌های بعدی شاهد رشد قیمت‌ها بودیم طوری که در بازار خودرو در مرداد ماه هم روزهای پرشتابی را پشت سر گذاشت و بعد در شهریور روند صعودی قیمت‌ها متوقف شد اما در ماه‌های بعدی روند صعودی ادامه یافت و با ورود به آبان‌ماه بازار خودرو نوسانات زیادی را تجربه کرد و هم‌اکنون بازار بلاتکلیف است و نمی‌توان آینده آن را پیش‌بینی کرد.

وی افزود: حجم معاملات هم تغییر چندانی نکرده و مشابه ماه‌های گذشته عرضه بیشتر از تقاضا بوده چرا که افزایش قیمت‌ها و بی‌ثباتی در این بازار باعث شده فروشنده برای خودرو وجود داشته باشد، اما تقاضا برای خودرو کمتر باشد و خریداران هنوز دست نگه داشته‌اند تا بلکه بازار به ثبات برسد و بیشتر معاملات هم مربوط به خودروهای مدل پایین است.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران اتومبیل در بیرجند به این نکته هم اشاره می‌کند که با همه افزایش قیمت‌ها اما محصولات با کیفیتی در اختیار مشتری قرار نمی‌گیرد که در این رابطه هم باید اقدام اساسی صورت پذیرد.

نبود نظارت در بازار خودرو

راعی‌فرد نبود نظارت را مهم‌ترین چالش پیش روی بازار خودرو بیان کرد و به تأثیر منفی سایت‌های خرید و فروش خودرو اشاره کرد و افزود: سایت‌ها یکی از عواملی است که قیمت‌ها را هیجانی‌تر می‌کند و هیچ نظارتی هم روی آن‌ نیست.

وی ادامه داد: مردم باید هوشیار باشند و قیمت‌های سایت‌ها را پایه و مرجع خرید و فروش معاملات خود قرار ندهند چرا که کلاهبرداری‌های بسیاری از طریق این سایت‌ها صورت گرفته و شکایت‌های متعددی هم از همین خرید و فروش‌های سایت‌ها مطرح شده است. 

رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران خودرو در بیرجند گفت: خودرو یک کالا تخصصی از لحاظ اسنادی و فنی است، بنابراین بهتر است مردم خرید خودرو و معاملات آن را با افراد متخصص در میان بگذارند.

راعی‌فرد اضافه کرد: برخی تخلفات توسط اتحادیه گزارش داده می‌شود اما در دستگاه‌های نظارتی برخورد جدی صورت نمی‌پذیرد و همین موضوع سبب شده که دیگر نتوانیم روند صعودی قیمت‌ها که متأثر از قیمت‌گذاری‌های افراد غیر متخصص است را کنترل کنیم.

تعادل نداشتن ساختاری

«روح الله ایزدخواه» عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، با اشاره به این که صنعت خودرو امروز در کشور دچار یک عدم تعادل ساختاری است، گفت: با وجود ظرفیت‌های تولیدی و انبوه تولیدکنندگان قطعات خودرو و تعداد بالای خودرو در کشور اما شاهد تعادل در این بازار نیستیم چرا که امروز خودرو یک کالای سرمایه‌ای شده و بخش قابل توجه از تقاضای خودرو به خاطر اهداف سوداگرانه رخ داده نه مصرف واقعی این به این معنی است که بخش قابل توجهی از متقاضیان خودرو را خریداری می‌کنند تا ارزش پول خود را حفظ کنند و بعدها بتوانند با قیمت خیلی خوب بفروشند و سود آنی داشته باشند این اتفاق باعث شده که کالای مصرفی تبدیل به کالای سرمایه‌ای شود که آسیب‌های جدی به کشور می‌زند.

وی ادامه داد: از طرفی با توجه به اینکه در فضای تورمی کشور قیمت خودرو به عنوان یک شاخص و نماد سطح عمومی تورم تلقی می‌شود از لحاظ روانی اگر قیمت‌های خودرو افزایش‌های بی‌رویه داشته باشد اثرش را روی سایر کالاها هم می‌گذارد این وضعیتی است که با آن دچار هستیم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در دو حوزه باید به اقدامات ساختاری دست بزنیم که وضعیت صنعت خودرو را به تعادل برسانیم یکی حوزه عرضه و فروش و دیگری حوزه تولید که در حوزه عرضه و فروش شیوه فروش فعلی در دوسال گذشته برای تعادل قیمت‌ها موثر نبوده است.

ایزدخواه ادامه داد: تعیین قیمت‌های دستوری از سوی شورای رقابت شیوه قرعه‌کشی مناسب نبوده است لذا باید عرضه و فروش خودرو به شیوه‌ای دنبال شود که بدون ایجاد شک آنی به قیمت بتوانیم مانع از ایجاد زمینه سوداگری شویم به این معنا که اگر قیمت‌های خودرو هر چند شرکت‌های خودروساز واحدهای به نام تحقیق و توسعه دارند اما خروجی آن‌ها در زمینه کیفیت، تنوع و غیره چندان قابل لمس نبوده است.

به گفته وی راهکار نهایی که وجود دارد این است که شرایط برای واردات خودرو هم نه یک باره بلکه به تدریج فراهم شود تا آن‌هایی که توان مالی بهتری دارند بتوانند این نوع خودروها را بخرند و رضایت مردم هم بیشتر شود این اقدام سبب می‌شود تا شرکت خودروساز داخل هم به سمت کیفی‌سازی با قیمت مناسبت‌تر گام برداند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر قیمت‌ها دو نرخی شود و قیمت کارخانه و بازار تفاوت فاحش پیدا کند به طور قطع زمینه سوداگری در بازار ایجاد خواهد کرد.

ایزدخواه مطرح کرد: در این راستا سناریوهایی که دنبال می‌شود یکی تعیین قیمت دستوری است که اعمال می‌شود و دیگری سناریوی آزادسازی قیمت‌ها و بردن قیمت‌ها به حاشیه بازار که در دولت سابق صحبت آن بود که مخالف بودیم و در دولت فعلی هم در این رابطه صحبت‌هایی شده البته به صورت پراکنده که البته هنوز به جمع‌بندی نرسیدیم.

ورود خودرو به بورس

وی ادامه داد: شیوه سومی که ما به آن اعتقاد داریم و در کوتاه‌مدت تا رسیدن به تعادل مورد نظر بیاییم خودروی صفر را وارد بورس کالا کنیم که منافعی دارد عرضه خودرو در بورس کالا باعث می‌شود که قیمت‌ها متعادل‌تر شود چرا که زمانی که در بورس کالا را عرضه می‌کنید این مردم و مشتری‌ها هستند که قیمت نهایی خودرو را تعیین می‌کنند نه دولت.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اما وقتی به آزاد سازی قیمت‌ها دست می‌زنید این دولت است که قیمت‌ها را به سقف بازار می‌برد همین عامل سبب می‌شود که تفاوت فاحش بین بازار و کارخانه کمتر شود و از لحاظ روانی هم وقتی مردم بدانند که قیمت‌ها در بورس واقعی‌تر تعیین می‌شود آن فشار کاذبی که اعمال می‌شود برای تقاضای غیر مصرفی کاهش می‌یابد و سبب تعدیل قیمت می‌شود.

وی تبیین کرد: در خصوص تولید هم باید به سمت تقویت تولیدکنندگان خصوصی برویم چراکه بر این عقیده هستیم ظرفیت دو خودرو ساز اصلی سایپا و ایران خودرو به سقف رسیده و دیگر سرمایه‌گذاری جدید در این خودروسازها به صلاح نیست ضمن اینکه روی مباحث مدیریتی و سهام‌داری ایرادات جدی وارد است که باید اصلاح شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دولت جدید باید به سمت توسعه خودرو سازان خصوصی آن‌ها را تقویت کند البته با افزایش بی‌رویه تعداد خودرو سازان مخالف هستیم و معتقدیم که باید ادغام‌هایی صورت گیرد.

ایزدخواه تأکید کرد: در راستای توانمند سازی بنگاه‌های خودرو ساز باید کنسرسیوم‌هایی را تشکیل دهیم اعم از قطعه‌سازان و خودروسازان خصوصی که این‌ها مجموعه توانمندی شوند و هر کدام سهم قابل توجهی از بازار را به خود اختصاص دهند چرا امروز قطعه‌سازان توانمندی در ایران داریم سطح استاندارد و یادگیری آن‌ها بالاست و شبکه‌سازی در این‌ها راحت است و می‌توان کنسرسیوم‌های از این‌ها را شکل دهیم که این‌ها هم به مثابه خودرو ساز وارد بازار تولید شوند و سهمی از بازار را از آن‌ها مطالبه کنیم این اقدام باعث می‌شود بدون سرمایه گذاری‌های جدید هنگفت بتوانیم از ظرفیت‌های موجود حداکثر استفاده را داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: در راستای صحبت‌هایی که شد مذاکراتی را با دولت انجام می‌دهیم تا جایی که لازم نباشد پرهیز از این داریم که مجلس به صورت قانون‌گذاری وارد بازار خودرو شود اما اگر دیدیم که اقدامات اصلاحی در دولت کند است و یا اختلاف نظر بین دستگاه‌های دولتی وجود دارد آن موقع مجلس احساس تکلیف می‌کند البته نه به صورت ایجاد مقررات بلکه قواعد اصلاح ساختاری بازار را در قالب قانون وضع کند.

انتهای پیام/۳۶۳۵/ح/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول