اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

استاد دانشگاه تهران: غربی‌ها در رسیدن به توافق با ایران جدی نیستند

استاد دانشگاه تهران با اشاره به یادداشت مشترک وزرای خارجه انگلیس و رژیم صهیونیستی، آن هم یک شب قبل از برگزاری مذاکرات در وین گفت: این‌ها حاکی از آن است که غربی‌ها در رسیدن به توافق با ایران جدی نیستند.

استاد دانشگاه تهران: غربی‌ها در رسیدن به توافق با ایران جدی نیستند

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، در آستانه آغاز مذاکرات ایران و گروه ۱+۴ برای رفع تحریم‌های آمریکا، وزرای خارجه انگلیس و رژیم صهیونیستی در یادداشتی مشترک در روزنامه تلگراف بر عزم دو طرف برای مقابله با ایران تأکید کردند. (اینجا بخوانید)

امروز نیز «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی با خبرنگاران در این باره گفت: وقتی این آرایش را می‌بینید که وزیر خارجه انگلیس در شب گفت‌وگوهای وین با طرفی که پنهان نکرده و از روز اول تمامی تلاشش را کرده که برجام امضا نشود و از بین برود و بخشی از اقدامات سرکشانه دولت قبلی آمریکا در خروج از برجام بوده و امروز هم به عنوان مخالف اصلی گفت‌وگوها در وین و احیای برجام است، چین یادداشتی را منتشر می‌کند، متوجه می‌شوید که حداقل در حوزه برخی کشورهای اروپایی، با اراده لازم برای رفع تحریم‌ها به وین نمی‌آیند و این نشان می‌دهد که نه تنها جدی نیستند، بلکه به دنبال ایجاد زمینه‌هایی هستند که این مذاکرات هم تطویل یابد و هم این‌که اجرای برجام به صورت موثر اتفاق نیفتد.

در همین خصوص «سید حامد موسوی» استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران و تحلیلگر مسائل آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، گفت:‌ غربی‌ها از یک طرف مطرح می‌کنند که طرفدار رسیدن به توافق هستند و ایران موضع سرسختانه‌ای نشان داده و انعطاف نشان نمی‌دهد و از طرف دیگر نه تنها قبل از مذاکرات حسن نیت نشان نمی‌دهند، بلکه با بزرگ‌ترین دشمن توافق دیدار می‌کنند آن هم دقیقا شب قبل از مذاکرات.

وی با بیان این‌‌که رژیم اسرائیل رسما و علنا به دنبال این است که مذاکرات شکست بخورد و توافقی حاصل نشود، خاطرنشان کرد: اینکه این دیدار یک روز قبل از مذاکرات وین انجام می‌شود و یادداشت مشترکی صادر می‌کنند، نشانه بدی است از این‌که اروپایی‌ها نه تنها حسن نیت نشان ندادند، بلکه در رسیدن به توافق جدی نیستند و مایل به حصول توافق نمی‌باشند.

وی با اشاره به گزارش کانال شماره ۱۳ رژیم صهیونیستی مبنی بر این‌که مهمترین هدف سفر وزیر خارجه رژیم صهیونیستی به انگلیس و فرانسه بحث در این خصوص بوده که تحریم‌های بانکی علیه ایران برداشته نشود، اظهار داشت: در دو سه روز گذشته رسانه‌های غربی بر طبل این روایت می‌کوبند که احتمال رسیدن به توافق ضعیف است و این هم به نوعی حربه شکست مذاکرات است.

موسوی پرسید: هنوز مذاکرات شروع نشده، چطور آنها قبل از اولین دور مذاکره، احتمال توافق را ضعیف می‌دانند؟ آنها به دنبال این هستند که افکار عمومی را برای شکست مذاکرات آماده کنند. 

این استاد دانشگاه به چالش‌های اصلی مذاکرات وین اشاره کرد و گفت: در حال حاضر چالش اصلی مذاکرات براساس آن‌چه غربی‌ها اشاره می‌کنند و رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در مصاحبه اخیرش به آن اشاره کرده، بحث تضمین و برداشته شدن همه تحریم‌هاست. رابرت مالی به صراحت گفته که آمریکا چنین نمی‌کند.

وی خاطرنشان کرد: اروپایی‌هایی که بعد از خروج آمریکا از برجام هیچ گام موثری برای اجرای تعهداتشان برنداشتند و خودشان نیز به این مسئله اعتراف کردند، چگونه از ایران انتظار دارند مجددا به قراردادی پایبند باشد که طرف‌های مقابل حاضر به ارائه تضمین نیستند که دوباره آن را به هم نزنند؟

این تحلیلگر مسائل آمریکا به اوضاع آمریکا اشاره کرد و درباره بحث تضمین‌ها و همچنین رفع تحریم‌ها گفت: به گفته بسیاری از صاحبنظران داخلی آمریکا، اگر همین امروز یک انتخابات برگزار شود ترامپ رای می‌آورد نه بایدن، چون محبوبیت بایدن کاهش یافته و صحبت جدی است که یک سال دیگر کنگره به دست جمهوریخواهان خواهد افتاد و ۲۰۲۴ ترامپ کاندید می‌شود و احتمال رای آوردن آن جدی است. 

موسوی ادامه داد: حالا با توجه به این شرایط آیا یک شرکت خارجی حاضر است در ایران سرمایه‌گذاری کند؟

وی گفت: برخلاف این جو رسانه‌ای که دو سه روز گذشته غربی‌ها به وجود آوردند، این خودشان هستند که موضع سرسختانه‌ای گرفته‌اند نه ایران. آنها از الان فضای عمومی را آماده می‌کنند که اگر مذاکرات شکست خورد، تقصیر را به گردن ایران بیندازند. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول