اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

آیت‌الله رجبی: دفاع مقدس بهترین رسانه برای صدور انقلاب اسلامی است

مدیر مؤسسه پژوهشی امام خمینی (ره) دفاع مقدس بهترین رسانه برای صدور انقلاب اسلامی دانست و گفت: اگر ما بتوانیم این محتوای غنی دفاع مقدس را در یک قالب بسیار جذاب و مترقی عرضه کنیم مطمئناً همه فرهنگ‌های دیگر را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

آیت‌الله رجبی: دفاع مقدس بهترین رسانه برای صدور انقلاب اسلامی است

به گزارش خبرنگار قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس امیرشهریار امینیان مدیرعامل مجمع ناشران دفاع مقدس با آیت‌الله رجبی و مسئولان مؤسسه پژوهشی امام خمینی (ره) دیدار و گفت‌‌وگو کردند.

در این دیدار امیرشهریار امینیان مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ضمن تشکر از فرصت فراهم شده و ذکر و یاد علامه مصباح یزدی (قدس سره) به معرفی مجمع، اهداف، سیاست‌ها و فعالیت‌های آن پرداخت و گفت: ضروری است به امور ناشران این حوزه و نقش ایشان در توسعه و ترویج فرهنگ دفاع مقدس، ظرفیت‌ها و انگیزه‌های انقلابی این ناشران رسیدگی شود.

باید تولیدات دفاع مقدسی صدبرابر شود

وی در ادامه با اشاره به مطالبه‌ مقام معظم رهبری (مدظله العالی) مبنی بر اهمیت تولید صدبرابری، نهضت ترجمه و رشد کیفی آثار دفاع مقدسی گفت: تسریع و توسعه این روند لازم است و ما خواستار اهتمام جدی و حمایت فعالانه نهادهای فرهنگی اجتماعی کشور بخصوص وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صدا و سیما هستیم.

در ادامه این نشست آیت‌الله رجبی مدیر مؤسسه پژوهشی امام خمینی (ره) در سخنانی مسئله‌ دفاع مقدس از جمله حوزه‌ نشر را گنجینه‌ پربهایی دانست و گفت: این گنجینه هر قدر آبدیده ‌شود گوهرهای ناب جدیدی در آن کشف می‌شود و زمینه‌های آن گسترده و جذاب‌تر می‌شود. همچنین استقبال از کتاب‌های دفاع مقدس مرهون جاذبه‌ درونی این آثار است که مبتنی بر واقعیات عینی و ارزش‌های والای اسلامی‌ و انسانی است، این خیلی مهم است و صرفاً هم جاذبه نیست، سازندگی‌ که این آثار دارد بی‌نظیر است.

وی ادامه داد: هر تحولی که بخواهد در جامعه رخ دهد نیازمند ارتقاء بعد معرفتی جامعه است و باید بینش‌های درست در جامعه نهادینه شود و نیز بعد انگیزش‌ها و ابعاد عاطفی آن. آثار دفاع مقدس هر دو را دارد. همه مفاسد ناشی از خلاء بعد معرفتی درست و بعد عاطفی صحیح ناشی می‌شود. آثار دفاع مقدس هم بعد معرفتی درست دارد و هم واجد بعد عاطفی سازگار با فطرت و فرهنگ دینی و ارزش‌های والای انسانی است. بنابراین یک امری که به نظر می‌رسد بخصوص در نظام مقدس جمهوری اسلامی از رسالت اصلی نظام سرچشمه می‌گیرد، ترویج فرهنگ دفاع مقدس و از جمله نشر آثار دفاع مقدس است که مجمع ناشران دفاع مقدس در پی چنین رسالتی است.

دفاع مقدس بهترین رسانه برای صدور انقلاب اسلامی است

وی گفت: اگر امروز بخواهیم فرمایش حضرت امام (ره) مبنی بر صدور انقلابمان را محقق کنیم، یکی از بهترین رسانه‌های صدور انقلاب، فرهنگ دفاع مقدس است، البته موضوع دولت‌های مستکبر و مزدوران استکبار امر جداگانه‌ای است اما مردم و ملت‌ها طبق آن فطرت پاکشان تشنه این مطالب‌اند. ما می‌دانیم که غربی‌ها رمان‌هایی نوشته‌اند که فاقد محتواست ولی به لحاظ هنری کاری کرده‌اند که قدرت جذب دارد تا حدی که در کشور خود ما هم برخی از این رمان‌ها جا پیدا کرده است. اگر ما بتوانیم این محتوای غنی دفاع مقدس را در یک قالب بسیار جذاب و مترقی عرضه کنیم مطمئناً همه فرهنگ‌های دیگر را تحت الشعاع قرار می‌دهد. رسالتی که پیامبر (ص) داشت و قرآن می‌فرماید «لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ کُلِّهِ» به این معنا است که مکتب‌ اسلام بر همه‌ مکاتب غالب خواهد شد، بدون شک فرهنگ دفاع مقدس چنین ظرفیتی را دارد. و اگر در عرصه‌ بین‌الملل پشتیبانی‌های لازم بشود و کار بشود در واقع ما توانسته‌ایم زمینه‌ساز حکومت جهانی حضرت بقیه‌الله الاعظم (عج) شویم.

مدیرعامل مؤسسه امام خمینی (ره) با گرامی‌داشت یاد و خاطره مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی، گفت: علامه مصباح (ره) یک زمانی فرمودند: ما اسلام را باید در یک برنامه ۱۲ وجهی معرفی کنیم. ما یک نگاه باید داشته باشیم به شیعیان، یک نگاه باید داشته باشیم به مسلمانان از هر فرقه‌ای که هستند، یک نگاه داشته باشیم به پیروان ادیان، یک نگاه هم داشته باشیم به خارج از اینها، ملحدین. می‌فرمودند ما برای هرکدام از اینها، در سطح توده مردم، در سطح قشر تحصیل‌کرده و متفکرین باید متنی داشته باشیم برای معرفی اسلام. واقعاً ما در جبهه معرفی دفاع مقدس در ابعاد مختلفش یک نگاه جامع اینچنینی باید داشته باشیم و مسئولین ما هم.

از نهاد‌های فرهنگی مطالبه کنید

رجبی ادامه داد: بحمدالله این دولت مردمی است اما به نظر باید تنبه و تذکر داده شود از طرق مختلف. این کار شما کار درستی است یعنی شما باید از همه بخواهید، از حوزه‌های علمیه، مراکز آموزشی، و از هر نهاد و سازمانی که متولی فرهنگ است، سازمان تبلیغات اسلامی، دفتر تبلیغات، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، صدا و سیما، شهرداری‌ها و امثال اینها تا این رسالت خود را بتوانند احساس کنند. آئین‌نامه‌ها و اساسنامه‌های متعددی نوشته شده ولی مهم این است که آن مسئول این موضوع برایش جا بیافتد و ضرورتش را احساس کند، آن موقع پای کار می‌آید. حال اگر آن احساس را نداشته باشد اصلاً غافل می‌شود حتی اگر مخالفتی نداشته باشد و این تأکید قرآن روی تذکر: «فذَکِّر فَإِنَّ ٱلذِّکَرى تَنفَعُ ٱلمؤمِنِینَ» می‌گوید مؤمنی که می‌خواهد برود سمت خدا هم، تذکر برایش خوب است. به هرحال کار بسیار خوبی است که شروع کردید و البته مداوم هم باید باشد. و ان‌شاءالله توجهات هم جلب شود به این رسالت.  

وی با اشاره سبک زندگی اسلامی که مقام معظم رهبری روی آن تاکید کردند، گفت: مسئله باقی ماندن روحیه انقلابی، منش انقلابی که رهبر انقلاب که سال‌های اخیر روی آن زیاد تاکید دارند همین است و آثار دفاع مقدس اینها را تضمین می‌کند. یعنی حال و هوای جبهه‌ها به یک معنا حال و هوای عاقلانه، حال و هوای سبک زندگی، حال و هوای همان الگوی جامعه اسلامی است. خود دفاع مقدس هم اینطور بود. بنابراین اگر ما بخواهیم آن روحیه انقلابی سبک زندگی اسلامی رواج یابد راهش همان تقویت این ابعاد است. شهدا آنقدر گردن ما حق دارند که اگر تمام هستی‌مان را هم بدهیم کم دادیم. آنها همه چیزشان را دادند. حالا اینکه کسی از اینکه وقتش را بگذارد، از حیثیتش بگذرد کوتاه بیاید بی انصافیست. ظلم است در حق این شهیدان عزیز ما، خانواده‌های شهدا.

مدیرعامل مؤسسه امام خمینی (ره) مداخله‌ شیطان در کارهای ارزشمند را زیاد دانست و گفت: به همین جهت از این مشکلاتی که گاه پیش می‌آید از یک جهت خشنود باشید، چون معلوم می‌شود این کاری‌است که خدا می‌پسندد. و اگر کاری را دیدید که همه‌چیز آن آسان و بی دغدغه پیش می‌رود یک مقدار تأمل کنید. با مشکلات ارزش یک کار هم بالاتر می‌رود و گاهی هم خداوند می‌خواهد ما اخلاصمان بیشتر شود و توجه‌مان بیشتر شود. مهم این است که این موانع ما را سست نکند. ما را بی‌انگیزه نکند، دچار تردید نکند و در مواجهه با این موانع تلاشمان را مضاعف کنیم و موانع را برداریم. بدانیم که خداوند قطعاً ارزش کارمان را بیشتر می‌کند و اجر بیشتر و  برکت بیشتری به کارمان می‌دهد. همین رفتن به جبهه‌ها که آسان نبود، درست است که عاشق بودند ولی می‌دیدند که مرگ می‌آید و او خانواده‌اش را می‌گذارد و می‌رود؛ دل کندن از عزیزان سخت است و یک بخش از ارزش کار شهدای ما همین بود. همه چیزشان را می‌گذاشتند کنار، خانواده شهدا هم، همین تحملی که می‌کردند کار مهمی بود. این احساس را هیچ زمان نمی‌توانیم درک کنیم. شیرین می‌شود در عین حال که سخت است. این هم لطف خداست. باز هم تشکر می‌کنم از این حضور و ان‌شاءالله خداوند به شما توفیق خدمت روزافزون دهد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول