اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

عاقبت شکار غیرقانونی در زندگی شکارچیان/ شکارچیانی که پشیمان شدند

شکارچیانی که قوانین برای خود دارند، کسانی که شکارغیرمجاز و بدون قواعد را انجام می‌دهند را شکارکش می‌دانند، اینکه در نهایت عاقبت خوبی در زندگی برای آن‌ها وجود ندارد.

عاقبت شکار غیرقانونی در زندگی شکارچیان/ شکارچیانی که پشیمان شدند

خبرگزاری فارس- خراسان‌جنوبی؛ شکار برای یک عده از مردم به نوعی تفریح و سرگرمی است که برخی براساس قوانین این کار را انجام می‌دهند ولی برخی نیز به صورت غیرمجاز به این کار می‌پردازند که به جزء آسیب به محیط‌ زیست و بیشتر شدن خطر انقراض گونه‌های خاص جانوری را ندارد.

شکارچیانی هم هستند که اکنون از کار قبل پشیمان شده و اکنون از حامیان قوی طبیعت شده‌اند و کارهای در خور شأنی برای استان انجام داده‌اند. شکارچیانی که در همان زمان برای خود قوانین و قواعدی داشته‌اند و شکارچیان کنونی را شکارچی نمی‌دانند چرا که بدون هیچ قانونی فقط برای تفریح هر گونه‌ای را مورد حمله قرار می‌دهند.

سلاح‌ها شکار می‌کنند

«نظرعلی نظریان» شکارچی که سلاح خود را کنار گذاشته و مشغول حفاظت از مناطق است و اولین نفری است که از یوزپلنگ ایرانی عکاسی کرد و نشان داد که این گونه منقرض نشده است.

وی با بیان اینکه در ابتدای جوانی که هنوز تجربه‌ای کسب نکرده بودیم شکار می‌کردیم، گفت: از سن ۳۵ سالگی با بزرگترهایی هم‌صحبت شدم که با پروانه مجاز دولت شکار می‌کردند و با همسفری با آن‌ها تجربیات خوبی کسب کردم و به طور کامل شکار را چه قانونی و چه غیرقانونی کنار گذاشتم.

به گفته وی بعد از اینکه همسر او به دیابت دچار می‌شود به یک روستا نقل مکان می‌کنند و با نظر همسرش به محافظت از وحوش و مناطق طبیعی مشغول می‌شوند و اکنون حال خانم او نیز بسیار خوب و از نیروهای فعال محافظ طبیعت است.

نظریان تصریح کرد: از منطقه آزاد نستنج طبس محافظت می‌کند و ۹ سال قبل که به آنجا رفته فقط ۳۵ تا ۴۰ کله بز، قوچ و میش وجود داشته ولی اکنون به ۱۵۰۰ رسیده‌اند و چندین آبشخور نیز برای آن‌ها مهیا کرده است.

وی به کسانی که اکنون شکارهای غیرقانونی انجام می‌دهند، توصیه کرد: این کار را کنار بگذارند چرا که در زندگی آن‌ها تأثیر خوبی ندارد و با توجه به خشکسالی‌های موجود، این حیوانات بیشتر به حمایت نیاز دارند و زمانی که ما شکار می‌کردیم از سواد کافی برخوردار نبودیم.

به گفته وی در گذشته برای شکار حدود ۱۰ روز باید منتظر می‌شدند تا از فاصله ۲۵ یا نهایت ۱۰۰ متر یک وحش را شکار کنند ولی امروزه سلاح‌ها تقویت شده‌اند و از فاصله‌های بسیار زیاد شکار انجام می‌شود و فقط برای تفریح است، حتی لاشه حیوان را هم پیدا نمی‌کنند و بسیاری از مواقع بچه‌های این حیوانات یا حیواناتی که در حال زایمان هستند را شکار می‌کنند.

تأثیر شکار غیرقانونی در زندگی

«محمدباقر قاسمی» از دیگر شکارچیانی است که این کار را کنار گذاشته است؛ او در این زمینه عنوان کرد: اصلا کار درستی نیست و عاقبت خوبی در زندگی افراد ندارد.

وی با بیان اینکه یک سال دست فرزندش زیر چرخ بولدوزر می‌رود و قطع می‌شود، به همین دلیل شکار را کنار می‌گذارد، اضافه کرد: هر کس شکار غیر قانونی انجام دهد روزی تأثیرات آن را در زندگی خود و خانواده خود می‌بیند.

شکار غیرقانونی، محروم کردن فرزندان از زیبایی‌ها

«علی الهی» نیز از شکارچیانی است که اکنون سلاح دوربین خود را برداشته و به عنوان حامی طبیعت جزو خبرنگاران افتخاری فصلنامه شکار و طبیعت است، همچنین از فعالان شرکت تعاونی طبیعت پایدار طبس است که نمایندگی آن را در بخش گسترده دستگردان برعهده دارد.

وی با اشاره به اسم شکارچی گفت: «چی» که به شکار چسبیده به دلیل این است که زمان شکار به چه چیزی و چگونه شکار کردن توجه شود، ولی اکنون این کلمه خراب شده و یک عده فقط برای تفریح و سرگرمی شکار می‌کنند و به هیچی توجه ندارند.

به گفته وی شکار در روحیه انسان بسیار تأثیر دارد چرا که اگر به جای درستی شلیک نکنی باعث زجرکشیدن حیوان می‌شود و آن با چشم دیده می‌شود که ناراحت کننده است.

الهی با بیان اینکه شکار مجوز دار موردی ندارد، اظهار داشت: در تمام دنیا شکار قانونی وجود دارد و لازم است که در فصل مناسب و برای حیواناتی که پایان عمر آن‌ها است، مجوز داده شود تا افرادی هم که تمایل به شکار دارند به صورت قانونی این کار را انجام دهند.

وی افزود: حیوانی که به پایان عمر خود نزدیک می‌شود باعث آسیب به طبیعت و ضعیف شدن نسل شده که می‌توان از این طریق پروانه داد.

به گفته وی کسانی که شکار غیرقانونی انجام می‌دهند باید بدانند که فرزندان خود را از دیدن نژادهای زیبا و منحصر به فرد در آینده محروم می‌کنند.

فقط ۱۲۰ محیط‌بان در استان

«بهمن مودی» معاون امور محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس، اظهار داشت: خراسان‌جنوبی از نظر غنای گونه‌ای، حدود ۵۰ درصد پرندگان و پستانداران کشور را دارا است که همین موضوع حفاظت از آن‌ها را سخت‌تر می‌کند.

وی با اشاره به کمبود نیرو برای حفاظت و حراست از این مناطق، گفت: کل نیروهای ما ۱۲۰ نفر هستند که علاوه بر حفاظت، شناسایی آلودگی و آلاینده‌ها در مناطق مختلف را هم انجام می‌دهند که کار را بسیار سخت کرده است.

به گفته وی از بین رفتن گونه‌های استان فقط به دلیل شکار و خشکسالی نیست، زمانی که مراتع کم می‌شود حیوانات به مناطقی با پوشش بهتر مهاجرت می‌کنند، به دلیل افزایش گونه‌ها دامداران با مشکل روبه‌رو می‌شوند و مسائلی پیش می‌آید که از دامداران درخواست می‌شود که این خسارت را نوعی صدقه بدانند.

۲۲۹ شکارچی غیرمجاز دستگیر شدند

معاون امور محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی عنوان کرد: یک هزار شکارچی پروانه‌دار در استان حضور دارند که برای دریافت پروانه شکار درخواست داده‌اند.

مودی اعلام کرد: از ابتدای سال تا ۲۵ آبان ماه سال جاری ۲۲۹ شکارچی غیرقانونی با ۱۰۱ قبضه سلاح دستگیر شده‌اند که از این سلاح‌ها ۸۱ قبضه مجوز حمل داشته‌اند ولی شکارچی مجوز شکار نداشته و ۲۰ قبضه نیز بدون سلاح حمل و کاملاً غیرقانونی بود.

به گفته وی این روند شکار به نسبت مدت زمان مشابه سال قبل با کاهش روبه‌رو بوده است که این در ابتدا به دلیل کاهش نسبی سلاح در بین مردم و بعد به دلیل فرهنگ‌سازی‌هایی است که از دبستان در تمام مقاطع تحصیلی و خانه‌های عالم و حوزه‌های علمیه برگزار شده است.

وی با بیان اینکه دو نوع پروانه شکار برای پرندگان و چهارپایان (قوچ و کل) داریم، گفت: در چند سال گذشته پروانه شکار داده نشده که در ابتدا برای خشکسالی بود که کاهش گونه‌ها را داشتیم و در سال پرباران نیز سال تولد گونه‌ها بود که نگران مولودهای جدید بودیم و در سال جاری نیز تاکنون هیچ گونه پروانه‌ای از سوی سازمان صادر نشده و و اطلاعی از دلایل نداریم.

شکار قانونی نیاز کنترل و مدیریت طبیعت

معاون امور محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی در زمینه شکار قانونی بیان داشت: شکار قانونی به دلیل مدیریت حیات وحش مهم است چرا که اکنون کنترل کننده‌های طبیعت مانند پلنگ و گرگ و یوز نفس های آخر را می‌کشند و در مرحله انقراض قرار دارند، به همین دلیل برای کنترل طبیعت شکار لازم است.

مودی از دیگر دلایل خوب بودن شکار به صورت قانونی را پیر شدن برخی از گونه‌ها دانست و اظهار داشت: سن این حیوانات که بالا می‌رود دیگر دندانی برای خوردن غذا ندارند و این ضعیف شدن آن‌ها را مستعد بیماری‌هایی می‌کند که این بیماری را به دیگر گونه‌ها و حتی دام‌های مردم منتقل می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: در شکار، محیط‌بان به شکارچی می‌گوید که کدام حیوان را می‌تواند بکشد و اگر رعایت نشود جریمه‌های سنگینی دارد، هر چند تعداد پروانه های شکار معمولاً بسیار اندک است و به عنوان نمونه از درخواست‌هایی که ۱۵۰۰ مورد باشد فقط ۳۰ پروانه به صورت قرعه‌کشی صادر می‌شود.

این مقام مسئول بیان داشت: شکارچیان غیرقانونی باید به این نکته توجه کنند که این گونه‌ها ذخایر ژنتیکی استان هستند که در صورت نابودی دیگر این گونه خاص منطقه را نخواهیم داشت و از نظر حیثیت ملی ضربه می‌خوریم، همان‌گونه که آهوی خراسان‌جنوبی از ۲۰ هزار تا به ۲ هزار تا رسیده و اگر برنامه‌ریزی وجود نداشته باشد برای دیگر گونه‌ها نیز با این مشکل روبه‌رو می‌شویم.

بهمنی از جرایم شکار غیرقانونی نیز گفت: برای شکار یک رأس میش و یک رأس بز حدود ۷۵ میلیون تومان جریمه وجود دارد که برای صدمه به محیط زیست است و جریمه زیرپا گذاشتن قانون هم به صورت کیفری وجود دارد و اگر شکار در منطقه حفاظت شده باشد سلاح آن‌ها نیز ضبط می‌شود که در کل خسارت بالایی برای شکارچی است.

و اما...

توصیه می‌شود که مردم از کشتار غیرقانونی جانداران در طبیعت دست بردارند چرا که سرگرمی برای آن‌ها در حد چند دقیقه است ولی با آسیبی که به این گونه‌ها وارد می‌کنند نسل بعدی را از دیدن این زیبایی‌ها محروم می‌کنند، همچنین چرخه درست حیات را بهم می‌زنند. لازم است که این شکارچیان منتظر مجوز بمانند تا به‌صورت قانونی از این موضوع لذت ببرند تا شاهد انقراض گونه‌های خاص استان نباشیم.

انتهای پیام/۳۶۳۵/ح/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول