اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمانشاه

«پرویزخان» قلب تپنده صادرات غیرنفتی ایران به عراق

مرز پرویزخان شهرستان قصرشیرین نزدیک به ۷۰۰ میلیون دلار از مجموع یک‌میلیارد دلار صادرات کشور به عراق را به خود اختصاص داده که نوعی قلب تپنده صادرات غیرنفتی به عراق محسوب می‌شود.

«پرویزخان» قلب تپنده صادرات غیرنفتی ایران به عراق

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، پروژه جامع پرویزخان به عنوان بزرگ‌ترین طرح گمرکی ایران در دو فاز در حال اجرا است.

فاز اول این طرح به وسعت ۱۴ هکتار و ۷۳ میلیارد تومان اعتبار به بهره‌برداری رسیده از مجموع یک‌میلیارد دلار صادرات کشور به عراق نزدیک به ۷۰۰ میلیون دلار مربوط به همین مرز است که این حجم از صادرت نشان از تحرک و پویایی مرز پرویزخان دارد.

این پروژه گمرکی شامل تسهیل در امور تجاری، صادرات و ترانزیت است که از مزایای آن می‌توان به کاهش زمان تشریفات اشاره کرد که اجرای درست آن سبب رشد اقتصادی استان، منطقه و حتی کشور می‌شود.

این مرز در ابتدا به صورت بازارچه بوده که سال ۷۶ راه‌اندازی شد و مساحت آن از سه هکتار به ۳۰ هکتار توسعه پیدا کرد و طبق وعده‌های داده شده قرار است مساحت آن در آینده به ۴۰۰ هکتار برسد که قلب تپنده صادرات غیرنفتی به عراق خواهد بود.

قاسم مطلبی، مدیر گمرک پرویزخان شهرستان قصرشیرین در این رابطه، گفت: با اجرای فاز اول طرح بحث زیرساختی، توسعه و رونق تجاری گمرک پرویزخان فراهم شده ان‌شاءالله روز به روز هم بهتر می‌شود.

وی تمام هدف گمرک جمهوری اسلامی ایران در اجرای این طرح را رشد و رونق به توسعه صادرات از طریق مرز پرویزخان دانست و افزود: این طرح دو فاز دارد که فاز اول آن که سال ۹۷ تحویل گمرک شده بود با هزینه‌ای بالغ بر ۷۳ میلیارد تومان از اعتبارات ملی راه‌اندازی و فاز دوم آن هم در دست بررسی و اقدام است و هر چه زودتر اجرایی خواهد شد.

هم‌اکنون پنج مرز رسمی با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در استان کرمانشاه فعال است که از این مرزها روزانه یک‌هزار و ۳۰۰ تا یک‌هزار و ۵۰۰ کامیون صادر می‌شود.

به گفته استاندار کرمانشاه، ۴۵ تا ۴۷ درصد از صادرات غیرنفتی کشور به عراق از مرزهای استان کرمانشاه در حال انجام است که در صورت توسعه زیرساخت‌ها با اعتبارات ملی می‌توان شاهد رشد صادرات باشیم.

انتهای پیام/پ/ع

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول