اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت

قول رئیس جمهور برای حمایت مالی حداکثری از برنامه‌‌های فضایی/ برنامه عملی ایران برای حضور سریع در مدار GEO چیست؟

رئیس سازمان فضایی ایران گفت:‌هم اکنون در حال تثبیت فناوری دستیابی به مدارهای لئو هستیم و با دستور رئیس جمهور در یک برنامه یک ساله تلاش خواهیم کرد تا دستیابی به مدار لئو را تثبیت کنیم و ماهواره‌های عملیاتی و کاربردی خود را در این مدار قرار دهیم. تحقق دسترسی به مدار ژئو هم با تلاش شبانه روزی دوچندان، برنامه‌ریزی دقیق و کار مجاهدانه میسر خواهد بود.

قول رئیس جمهور برای حمایت مالی حداکثری از برنامه‌‌های فضایی/ برنامه عملی ایران برای حضور سریع در مدار GEO چیست؟

مرتضی براری، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس سازمان فضایی در گفت وگو با خبرنگار گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس درباره جلسه دیروز شورای عالی فضایی کشور که پس از ۱۰ سال برگزار شد، گفت: در این جلسه چند محور مورد تاکید رئیس جمهوری قرار گرفت که برای اجرای آنها برنامه ریزی خواهیم کرد.

وی گفت: رئیس جمهوری بر شتاب گرفتن برنامه‌ های فضایی کشور تاکید کردند تا در دولت سیزدهم بتوانیم حضور ایران را در مدار لئو تثبیت کنیم. بیشترین ماهواره‌ ها در این مدار و در ارتفاع ۵۰۰ تا هزار کیلومتری قرار دارند.

رئیس سازمان فضایی ادامه داد: همچنین دستیابی به مدار ۳۶ هزار کیلومتری GEO تا سال ۱۴۰۴، تاکید دیگر رئیس جمهوری بود.

وی پاسخ به این سوال که برای تحقق این هدف چه برنامه ای خواهید داشت؟ گفت: برای دسترسی به مدار ژئو، برنامه و نقشه راه دستیابی طی ده سال ترسیم شده بود. با توجه به دستور ریاست جمهوری در جلسه شورای عالی فضایی مبنی بر کوتاه کردن این مسیر و دستیابی به آن تا افق ۱۴۰۴، از همین امروز کمیته های تخصصی و علمی را فعال کرده ایم تا با بازنگری در این برنامه و احصا توانمندی های فنی و چالش های پیش رو و شتابدهی به توسعه فناوری فضایی کشور و البته با استفاده از تمام ظرفیت‌ها و توانمندی‌های تمام ارکان و بازیگران حوزه فضایی بتوانیم این مسیر را کوتاه کنیم و در زمان مقرر نتایج قابل قبولی را ارائه کنیم. تحقق این برنامه انشاالله با تلاش شبانه روزی و دوچندان و یک برنامه‌ریزی دقیق و کار مجاهدانه میسر خواهد بود.

وی ادامه داد: هم اکنون در حال تثبیت فناوری دستیابی به مدارهای لئو هستیم و با دستور رئیس جمهور در یک برنامه یک ساله تلاش خواهیم کرد تا دستیابی به مدار لئو را تثبیت کنیم و ماهواره های عملیاتی و کاربردی خود را در این مدار قرار دهیم. به طور موازی نیز برنامه دسترسی به مدارات بالاتر هم تدوین شده و در دستور کار قرار گرفته است.

وی گفت‌: تا کنون نیز بخشی از زیرساخت‌های لازم و فناوری های مورد نیاز را کسب کرده‌ایم و در حال توسعه آنها هستیم. است. طراحی و ساخت بلوک انتقال مداری سامان و موتور آرش که وظیفه انتقال ماهواره را از ۴۰۰ کیلومتر به ۷۰۰۰ کیلومتر دارد، طراحی و ساخته شده و مراحل پایانی و تست‌های نهایی آن در حال انجام است.

براری تصریح کرد: همچنین کاربردی کردن صنعت فضایی در کشور با کمک بخش خصوصی و استارتاپ ها مورد تاکید رئیس شورای عالی فضایی قرار گرفت. 

معاون وزیر ارتباطات گفت: برقراری دیپلماسی فضایی با هدف حضور حداکثری در این عرصه و از طریق توسعه همکاری‌ های بین المللی و حفظ منافع جمهوری اسلامی در مجامع بین المللی مورد تاکید قرار گرفت.

وی همچنین از تصویب برنامه یک ساله جامع فضایی کشور در جلسه شورای عالی فضایی خبر داد و گفت: قرار شد برنامه جامع ۱۰ ساله فضایی کشور هم در جلسه آینده شورای عالی فضایی تصویب شود.

براری گفت: مقرر شد که جلسه های شورا برای پیگیری برنامه ها به طور منظم تشکیل شود و جلسه آینده هم اسفندماه ۱۴۰۰ برگزار شود.

رئیس سازمان فضایی کشور از قول رئیس جمهور برای حمایت مالی حداکثری از برنامه‌ های فضایی خبر داد و گفت: در خصوص اعتبارات مورد نیاز و تامین بودجه ها نیز، ریاست جمهوری هم قول مساعدت و حمایت جدی را دادند که از همین امروز با هماهنگی لازم با سازمان برنامه و بودجه اقدامات لازم در حال پیگیری است. از طرف دیگر با توسعه بازار خدمات فضایی و تسهیل گری برای جذب سرمایه از بنگاه های اقتصادی کلان و بخش خصوصی، علاوه بر کمک به رشد و توسعه این بخش، درآمد مازاد را دوباره به حوزه توسعه فناوری تزریق خواهیم کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول