اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

رایزنی تلفنی امیرعبداللهیان و همتای ترکمنستانی در آستانه نشست سران اکو

امیرعبداللهیان و همتای ترکمنستانی در آستانه نشست سران اکو در عشق آباد تلفنی گفتگو کردند.

رایزنی تلفنی امیرعبداللهیان و همتای ترکمنستانی در آستانه نشست سران اکو

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان عصر امروز (پنجشنبه) با «رشید مردوف» معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه ترکمنستان در گفتگویی تلفنی درباره روابط دو جانبه و برگزاری نشست سران اکو در عشق آباد در هفته پیش رو به بحث و تبادل نظر پرداخت.

امیرعبداللهیان ضمن ابلاغ سلام رئیس جمهور کشورمان به قربانقلی بردی محمدوف رئیس جمهور ترکمنستان، برای مساعدت به برگزاری موفق این اجلاس اعلام آمادگی کرد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با اشاره به حضور آیت الله رئیسی در اجلاس سران اکو، این رویداد را فرصت مغتنمی برای گفتگو درباره مسائل مورد علاقه و سطح بالای دو کشور برشمرد.

روسای جمهور ایران و ترکمنستان در حاشیه نشست سران سازمان همکاری شانگهای در تاجیکستان نیز دیدار و گفتگو کرده بودند.

به گزارش فارس، رشید مرودوف وزیر امور خارجه ترکمنستان ۱۱ مهر ماه نیز با حسین امیرعبدالهیان وزیر امور خارجه کشورمان تلفنی گفت وگو و درباره آخرین وضعیت روابط دو کشور و تحولات مربوط به افغانستان و برگزاری نشست سران کشورهای عضو سازمان اکو در عشق آباد به رایزنی پرداخت. (اینجا بخوانید)

وزیر امور خارجه ترکمنستان در تماس تلفنی روز پنجشنبه با اشاره به برگزاری همایش اقتصادی فوق با حضور مقامات ارشد اقتصادی کشورهای عضو اکو از جمله اتاق های بازرگانی و فعالان اقتصادی و جلسات اقتصادی در وزارت خارجه ترکمنستان و نشست وزرای خارجه در روز شنبه، از حضور فعال جمهوری اسلامی ایران در نشست های یاد شده و نشست اصلی (سران)  تقدیر و تشکر و ابراز امیدواری کرد این نشست ها بیش از پیش در راستای توسعه و گسترش روابط و همکاری بین کشورهای منطقه ثمربخش باشد.

به گزارش فارس، وزیر خارجه ترکمنستان اخیرا به منظور شرکت در دومین نشست همسایگان افغانستان به تهران سفر و با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و گفت وگو کرد.

وزرای خارجه ایران و ترکمنستان در تهران اعلام کردند که خزر دریای دوستی، غیرنظامی و متعلق به کشورهای حاشیه آن است و کشورهای ساحلی می‌بایست از مواهب اقتصادی آن بهره‌مند شوند. (اینجا بخوانید)

مردوف در دیدارش با امیرعبداللهیان در تهران تاکید کرد: ترکمنستان در طراحی سیاست خارجی خود اهمیت ویژه ای برای توسعه روابط خود با کشورهای همسایه قائل است؛ در این خصوص ایران جایگاه ویژه ای دارد و ترکمنستان تصمیم دارد روابط خود با جمهوری اسلامی ایران را به سطح راهبردی ارتقا دهد.

وزیر امور خارجه کشورمان نیز در نشست خبری مشترک با همتای ترکمنستانی با بیان این‌که تاکنون بیش از یکصد سند رسمی بین ایران و ترکمنستان در زمینه‌های مختلف به امضا رسیده، از توافق دو کشور برای امضای یک سند جامع همکاری‌ها و ارتقای حجم تبادل تجاری دو کشور به حداکثر ممکن خبر داد. (بیشتر بخوانید)

وزیر خارجه ترکمنستان هم در این نشست خبری گفت که ایران و ترکمنستان به عنوان دو کشور همسایه و برادر در مسیر توسعه روابط گام برمی‌دارند و از آمادگی این کشور برای همکاری با ایران در حوزه‌های مختلف خبر داد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول