اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  شرق آسیا و اقیانوسیه

گام‌های هند برای عملیاتی شدن بندر چابهار

وزیر خارجه هند در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای از اقدامات دهلی نو برای عملیاتی شدن بندر چابهار خبر داد.

گام‌های هند برای عملیاتی شدن بندر چابهار

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «سوبرامانیام جایشانکار» وزیر امور خارجه هند امروز (پنجشنبه چهارم آذر ماه) در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای از اقدامات «دهلی نو» برای عملیاتی شدن بندر چابهار خبر داد.

در بیانیه وزیر امور خارجه هند در این خصوص آمده است: «هند گام‌هایی را برای عملیاتی شدن بندر چابهار در ایران برداشته است تا دسترسی ایمن و تجاری مناسب به دریا را برای کشورهای آسیای مرکزی فراهم کند».

جایشانکار ادامه داد: «ما همچنین پیشنهاد داده‌ایم بندر چابهار شامل قالب کرویدور حمل و نقل بین‌المللی شمال-جنوب (INSTC) شود».

هند در سال ۲۰۱۵ در خصوص توسعه بندر چابهار و احداث خط راه آهنی که هند را به افغانستان متصل می‌کند، با ایران به توافق رسید و در سال ۲۰۱۶، «نارندرا مودی» نخست‌وزیر هند در جریان سفر به ایران، توافقنامه سرمایه‌گذاری ۵۰۰ میلیون دلاری برای توسعه چابهار را با تهران به امضا درآورد.

پیش از این نیز وزیر خارجه هند پیشنهاد داده بود که به منظور دسترسی امن و بدون مانع کشورهای آسیای مرکزی به دریا، بندر چابهار در کریدور بین‌المللی شمال-جنوب قرار بگیرد.

وی همچنین از طرح کارگروه هند، ایران، افغانستان، ازبکستان برای استفاده مشترک از بندر چابهار استقبال کرده بود.

هند عضو کریدور بین‌المللی حمل و نقل شمال- جنوب است که هدف از آن ایجاد شبکه حمل و نقل میان کشورهایی مانند هند، ایران، ارمنستان، جمهوری آذربایجان، کشورهای آسیای مرکزی و روسیه است.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول