اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمان

اجرای ۷۰ کیلومتر پروژه برای مهار شن‌های روان در شرق کرمان/ایجاد بادشکن غیرزنده سازگار با محیط زیست

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گفت: برای جلوگیری از حرکت شن‌های روان و فرسایش بادی ۷۰ کیلومتر پروژه با اعتباری بالغ بر ۳ میلیارد تومان اجرا شده است.

اجرای ۷۰ کیلومتر پروژه برای مهار شن‌های روان در شرق کرمان/ایجاد بادشکن غیرزنده سازگار با محیط زیست

مهدی رجبی‌زاده مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان در حاشیه بازدید از اجرای پروژه بادشکن غیرزنده در بخش نگین کویر فهرج در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: یکی از پروژه‌های مهم و ارزشمندی که در فعالیت‌های بیابان‌زدایی، منابع طبیعی استان از آن استفاده می‌کند پروژه بادشکن‌های غیر زنده است که یکی از ویژگی‌های پروژه این است که سازگار با محیط زیست است و از مصالح بومی و همان پیش خرما (شاخ و برگ‌های خرما) از آن استفاده می‌شود.

وی عنوان کرد: ما در سال جاری جهت اشاعه این تکنیک که تاثیر بسیار زیادی در کاهش حرکت شن‌های روان و فرسایش بادی دارد، ۷۰ کیلومتر در شرق استان پروژه اجرا کردیم که برای اجرای این پروژه ۳ میلیارد تومان هزینه صرف شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با اشاره به اجرای ۱۰ کیلومتر پروژه بادشکن غیرزنده در روستای حسین‌آباد خدابنده و حسین‌آباد سرجنگل با صرف اعتباری بالغ بر ۴۵۰ میلیون تومان اظهار کرد: روستاهای پایین دست و باغات این منطقه را از خسارات هجوم شن‌های روان حفظ کند.

رجبی‌زاده گفت: همچنین مکمل اجرای این پروژه در پایین‌دست پروژه تله‌های رسوبگیر را اجرا کردیم که نقش کاهش سرعت باد و حرکت شن‌های روان را دارند، این پروژه‌ها هم سازگار با محیط زیست و هم با مصالح بومی تهیه می‌شود و عمدتا توسط افراد محلی به‌عنوان پیمانکاران اجرا می‌شود که امیدواریم بتوانیم برای این پروژه‌ها بیشتر اعتبار بگذاریم و گسترش پیدا کنند.

حجت الاسلام موسی غضنفرآبادی نماینده مردم شهرستان‌های بم، فهرج، ریگان و نرماشیر در مجلس در حاشیه بازدید از اجرای طرح بادشکن غیر زنده منابع طبیعی گفت: این طرح با مصالح محلی برای جلوگیری از شن‌های روان اجرا شده است که به نظر می‌رسد مفید و موثر باشد.

وی در ادامه بر اجرای بیشتر این پروژه‌ها تاکید و اظهار کرد: بازهم از این پروژه‌ها در منطقه اجرا خواهد شد، در زمینه قیر نیز امسال اعتباری در حدود ۱۴۵ میلیارد تومان برای ظرفیت یک‌هزار هکتار مالچ‌پاشی برای شرق استان بخشی در فهرج و ریگان اختصاص یافته است.

انتهای پیام/80013/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول