اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

امیرعبداللهیان خطاب به همتای چینی: با اراده کامل و برای حصول توافق خوب وارد مذاکرات می‌شویم

وزیر امور خارجه در گفت‌وگوی مجازی با همتای چینی گفت که ایران با اراده کامل و برای حصول توافق خوب وارد مذاکرات وین می‌شود و افزود: توافق اصولی برای حل مشکلات فنی با آژانس در سفر گروسی حاصل شده و پیگیر صدور بیانیه مشترک در اولین فرصت ممکن هستیم.

امیرعبداللهیان خطاب به همتای چینی: با اراده کامل و برای حصول توافق خوب وارد مذاکرات می‌شویم

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، حسین امیرعبداللهیان و وانگ یی وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و چین امروز (چهارشنبه) به صورت مجازی گفت‌وگو کردند.

 

 

دو وزیر خارجه در این گفت‌وگو در مورد گسترش روابط دوجانبه، تحولات افغانستان و مذاکرات وین برای لغو تحریم‌های غیر قانونی آمریکا علیه ملت ایران بحث و تبادل نظر کردند. 

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در این گفت‌وگو با ابراز خرسندی از تحولات مثبت روابط دو کشور در چند ماه اخیر، عنوان کرد: تمهیدات لازم برای اجرایی شدن توافقات اقتصادی دو کشور انجام شده و جزییات آن در اولین فرصت به طرف چینی ارائه خواهد شد. 

امیرعبداللهیان دخالت رژیم آمریکا در امور داخلی چین به بهانه‌های مختلف و تلاش این کشور برای سیاسی کردن ورزش از جمله با منع دسترسی تیم‌های ورزشی ایرانی به منابع مالی و تهدید به عدم مشارکت در المپیک زمستانی پکن را محکوم کرد. 

*  توافق اصولی برای حل مشکلات فنی با آژانس حاصل شده و پیگیر صدور بیانیه مشترک در اولین فرصت ممکن هستیم

وزیر امور خارجه همچنین به تشریح رایزنی‌های جمهوری اسلامی ایران با گروه ۱+۴ و سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران پرداخت و گفت: توافق اصولی برای حل مشکلات فنی با آژانس در این سفر حاصل شده و پیگیر صدور بیانیه مشترک در اولین فرصت ممکن هستیم. 

به گزارش فارس، رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیروز (سه‌شنبه) دوم آذر ماه در تهران با محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی و حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران دیدار و گفت‌وگو کرد.

بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی نیز امروز در گفت‌وگو با فارس گفت که ایران و آژانس درباره چگونگی پیگیری موضوعات مورد علاقه به توافقات کلی رسیدند و توافق کردند که به رایزنی‌های خود برای تکمیل چارچوب و جزییات تداوم همکاری‌ها ادامه دهند. (اینجا بخوانید)

*  ایران با اراده کامل وارد مذاکرات وین برای حصول توافق خوب می‌شود

امیرعبداللهیان همچنین با اشاره به مذاکرات پیش رو در وین بین ایران و گروه ۱+۴ که قرار است دوشنبه هفته آینده هشتم آذر ماه برگزار شود نیز افزود: جمهوری اسلامی ایران با اراده کامل وارد مذاکرات وین برای حصول توافق خوب می‌شود و با توجه به خروج غیرقانونی آمریکا و عدم پایبندی طرف اروپایی، چنانچه آنها (اروپایی‌ها) با اراده لازم برای اجرای تعهداتشان وارد مذاکرات شوند، امکان دسترسی سریع به توافق وجود دارد. 

وزیر امور خارجه همچنین به سفر حسن کاظمی قمی فرستاده ویژه جمهوری اسلامی ایران در امور افغانستان به کابل اشاره کرد و افزود: در گفت‌وگو با مقامات طالبان به عنوان هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان، بر اهمیت تشکیل دولت فراگیر و باز بودن مرزهای دو کشور برای تامین نیازهای مردم افغانستان تاکید شده است. 

* دعوت از امیرعبداللهیان برای سفر به پکن/ مخالفت چین با اقدام افراطی در قبال برجام

وانگ یی عضو شورای دولتی و وزیر خارجه چین نیز در این تماس ضمن دعوت مجدد از همتای ایرانی برای سفر به پکن، بر ضرورت پیگیری ابعاد مختلف روابط تأکید کرد.

وی از سرگیری مذاکرات در وین و سفر گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران را مثبت ارزیابی کرد و مواضع جمهوری اسلامی ایران در مورد احیای برجام را منصفانه خواند.

وانگ یی همچنین مخالفت چین با هر اقدام افراطی در خصوص برجام را مورد تأکید قرار داد. 

وزیر خارجه چین بر ضرورت تقویت ابتکار همسایگان برای کمک به مردم افغانستان و استقرار صلح و ثبات در این کشور تأکید کرد و اظهار داشت: در این راستا، سومین نشست کشورهای همسایه افغانستان در چین برگزار خواهد شد. 

لازم به ذکر است نخستین نشست کشورهای همسایه افغانستان به ریاست پاکستان به صورت مجازی برگزار شد و دومین نشست هم به میزبانی تهران و حضوری برگزار و قرار است سومین نشست نیز در چین برگزار شود.

به گزارش فارس، در این رایزنی مجازی محمد کشاورززاده سفیر ایران در پکن و رضا زبیب دستیار وزیر و مدیرکل آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه نیز حضور داشتند.

 

 

این وبینار چهارمین رایزنی وزرای خارجه دو کشور در سه ماه اخیر بوده است.

وزرای خارجه ایران و چین پیش از این هم دو بار تلفنی گفت‌وگو کرده بودند و یک بار هم به صورت حضوری در دوشنبه پایتخت تاجیکستان دیدار کردند.

حسین امیرعبداللهیان و «وانگ یی» وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین ۲۳ مهر ماه در تماسی تلفنی آخرین وضعیت مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی را مورد بررسی قرار دادند. وزیر امور خارجه کشورمان ضمن مرور آخرین وضعیت مناسبات دوجانبه و تاکید ویژه بر ضرورت عملیاتی ساختن برنامه جامع همکاری  ۲۵ ساله، از همراهی ارزشمند چین در تامین واکسن مورد نیاز کشورمان تقدیر و در خصوص آخرین وضعیت برجام با همتای چینی تبادل نظر کرد. 

وانگ یی عضو شورای دولتی و وزیر امور خارجه جمهوری خلق چین نیز در این تماس تلفنی بر موضع پکن مبنی بر ضرورت بازگشت کامل همه طرف‌ها به تعهدات برجامی تأکید و از مواضع جمهوری اسلامی ایران در این خصوص تقدیر کرد. 

دو وزیر خارجه در حاشیه نشست سران سازمان همکاری شانگهای در دوشنبه نیز حضوری با یکدیگر دیدار کرده بودند. وزیر خارجه چین در دیدار با همتای ایرانی در تاجیکستان حمایت این کشور از عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای را مورد تأکید قرار داد و امیرعبداللهیان نیز گفت:‌ کاخ سفید باید یاد بگیرد در مقابل ملت ایران، از لحن تهدیدآمیز استفاده نکند. (اینجا بخوانید)

وزیر خارجه چین و امیرعبداللهیان ۱۲ شهریور ماه نیز تلفنی گفت‌وگو کردند. (جزییات بیشتر)

وزیر امور خارجه چین در ادامه آمادگی کشورش برای اجرای توافقات پیشین بین دو کشور و از جمله سند مشارکت راهبردی ۲۵ ساله و همچنین پیگیری موارد مورد توافق در گفت‌وگوی تلفنی دو رئیس جمهور را مورد تأکید قرار داد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول