اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

همدان

گپ و گفتی با دانش‌آموز نابغه همدانی/ از اختراع دستگاه تشخیص هویت تا تولید برق با کوره خورشیدی

«محمدمهدی بابایی‌راد»؛ دانش‌آموز نخبه همدانی که نامش به‌عنوان نابغه بر سر زبان‌ها افتاده و اختراعاتش در جهان حرفی برای گفتن دارد، چشم امیدش به حمایت مسوولان است برای دیده شدن ابداعات، دانش‌آموزی ۱۶ ساله که توانسته دستگاه تشخیص هویت بسازد و به کمک کوره خورشیدی برق تولید کند.

گپ و گفتی با دانش‌آموز نابغه همدانی/ از اختراع دستگاه تشخیص هویت تا تولید برق با کوره خورشیدی

خبرگزاری فارس همدان- زهره عباسی‌صالح؛ «محمد مهدی بابایی‌راد»، نوجوان نابغه همدانی با صدایی خش‌دار اما پرغرور، کلمات را به اهدافش گره می‌زند و می‌گوید: «از بچگی کنار پدرم، کشاورزی کردم، وضعیت مالی‌مان در حد متوسط است و برای امرار معاش، در زمین‌های استیجاری هر ساله کشاورزی می‌کنیم. من هم درس خواندم و هم کار کردم، اما کار کردن مانع از علاقه شدیدم به درس و اختراع نشده است. علاقه به اختراع هر‌ روز با من بوده تا جایی که بعد از ظهرها پس از رهایی از مدرسه، مشغول مکانیکی شدم و چیزهایی را به صورت عملی یاد گرفتم و هم چنین از این کارها، منبع درآمدی داشتم. بارها که همراه پدر سر زمین بودم ذهنم کنجکاوی‌اش گل می‌کرد و دوست داشتم درباره محیط پیرامون خودم به شناخت دست پیدا کنم. مثلا از نحوه کارکرد انواع قطعات الکترونیکی از بُرد تا الکتروموتورها سردر بیاورم و سعی داشتم همه نوع بررسی و تحقیق در مورد هر چیزی داشته باشم تا از راز نهفته آنها باخبر شوم. تصور اهداف درون ذهنم، انگیزه را دوچندان و راه را برای ادامه مسیر هموارتر می‌کرد، گاهی انواع نقشه کشی‌ها، بُردها و قطعات را به روش‌های مختلف و پی درپی بررسی می‌کردم و بارها و بارها قطعات را از راه‌های مختلف چیده و باز و بسته‌ کردم تا بتوانم در مورد هر چیزی، به شناخت جامع و واضحی برسم».

خوشحالی در کلماتش جوانه می‌زند و ادامه می‌دهد «چندین طرح بزرگ از انواع کارهایم ارائه داده‌ام، در راستای پیشرفت کشورم و این کارها و طرح‌ها محصول تفکر و تعقل است و محصول کپی از اینترنت و سایر منابع نیست، حتی  از استاد خاصی کمک گرفته نشده است بلکه همه‌ این کارها در طول زندگی و الهام از دنیای پیرامون و خواندن کتاب‌هایی در زمینه‌های گوناگون به دست آمده است».

مصاحبه زیر گپ و گفتی است با این دانش‌آموز نابغه تا در مورد اختراعاتش و اهدافش بیشتر بدانیم، پس شما را دعوت می‌کنم به خواندن این سوال و جواب؛

فارس: برای شروع از خودتان بگویید و بفرمایید چطور شد به سمت اختراع رفتید

همانطور که می‌دانید دانش‌آموز هستم و شانزده ساله، از سال ۹۵ تصمیم گرفتم طرح‌هایم را در مسابقات دانش‌آموزی شرکت دهم تا بتوانم تجربه بیشتری کسب کنم، البته اختراعاتم به سالهای قبل برمی‌گردد، زمانی که کنار درس و تحصیل به دنبال رسیدن به کنجکاوی‌ها و علایقم بودم.

با ورود به این عرصه رتبه اول مسابقات جابربن حیان را در پایه ششم دبستان کسب کردم، در سال بعدی یعنی سال هفتم، رتبه اول کشوری را در مسابقات خوارزمی مشهد به دست آوردم و در سال هشتم حائز رتبه اول کشوری مسابقات خوارزمی اصفهان شدم و در سال نهم از بنیاد فرهنگی البرز در تهران به عنوان نابغه کشوری جایزه‌ای دریافت کردم که به جایزه «نوبل ایران» شهرت دارد. سال گذشته مسابقات به صورت آنلاین به دلیل همه‌گیری کرونا برگزار شد و در آنجا نیز جزو نفرات اول برگزیده کشوری شدم.گواهی ثبت اختراع هم در مورد طرح، ارسال کرده‌اند که در مجموع، حائز چهار رتبه برتر کشوری هستم.

فارس: هر یک از قابلیت‌ها و ویژگی اختراع‌های شما چیست؟

با طراحی و اجرای (دستگاه تشخیص هویت) در سال تحصیلی ۹۶-۹۵ رتبه اول مسابقه جابربن حیان را به دست آوردم، این ابداع قادر به تشخیص اثر انگشت‌ها از هم بوده و می‌تواند مطابقت داشتن اثر انگشت یا عدم مطابقت آن را مشخص کند. با استفاده از این ابداع می‌شود مثلا اثر انگشت روی یک سند ملکی و سایر اسناد و مدارک را با کسی که ادعای صاحب اثر انگشت می‌کند، مقایسه کرد. همچنین اگر از این طرح در تشخیص هویت و معرفی هویت واقعی استفاده شود، پیشرفت زیادی در علوم قضایی و سایر علوم وابسته به دست می‌آید.

 طراحی و اجرای(دستگاه سفالگری چندمنظوره) که حائز رتبه اول کشوری در سال ۹۷-۹۶ در استان خراسان رضوی شدم، قابلیت و ویژگی این گونه طرح آن است که بتوان کار سفالگری هوشمند را در هر جایی انجام داد در حالی که سایر دستگاه‌های سفالگری فاقد این قابلیت هستند. این دستگاه مشابهی در سطح داخل و خارج ندارد.

به علاوه، این طرح مصرف انرژی بسیار بهینه‌تری به نسبت سایر دستگاه‌های سفال‌گری داشته و قابلیت شارژ با سلول‌های خورشیدی هم همینطور. یعنی، به قابلیت شارژ از سیستم(فتوولتائیک) مجهز بوده است.در صورت استفاده از این طرح در تولید سفال و طراحی انواع و اقسام ظروف سفالی می‌توان به ساخت با کیفیت کارها و صرفه‌جویی در هزینه‌ها و کاهش اتلاف انرژی و بالا بردن راندمان رسید.

طراحی و اجرای دستگاه متمرکزکننده خورشیدی، (تولید برق به کمک کوره خورشیدی) در سال ۹۸-۹۷ بود که به خاطر آن رتبه اول کشوری در استان اصفهان به دست آوردم. از جمله ویژگی این طرح، تولید انرژی الکتریسیته با هزینه‌ای کمتر از سلول‌های خورشیدی (سیستم‌های فتوولتاییک) است و افزون بر این، بازدهی بالاتری به نسبت سایر سیستم‌های خورشیدی را داراست چراکه هر مترمربع از صفحات خورشیدی تنها قادر به تولید ۱۰۰ وات انرژی (۱۰۰w) از۱۰۰۰ وات(۱۰۰۰w) انرژی خورشید (به ازای هرمتر مربع) است، این در حالتی بوده که بیشتر انرژی خورشید، در گرمای آن است ولی این سلول‌های خورشیدی حال حاضر، تنها قادرند ۱۰ درصد انرژی خورشید را دریافت کنند.

این پروژه به علت اینکه گرمای خورشید را هدف قرار داده و  نحوه کارکرد آن به گرمای خورشید بستگی دارد، به همین سبب بازدهی بالاتری به نسبت سیستم‌های فتوولتاییک حاضر در جهان است و نمونه و مشابهی دقیقاً مثل این طرح در داخل و خارج از کشور وجود ندارد و به سبب نحوه تولید انرژی از این تکنولوژی و از این روش، راندمان و بازدهی بالاتری به نسبت سایر دستگاه‌های تولید برق خورشیدی را دارد، در صورت به کارگیری این پروژه در مناطقی با آب و هوای مناسب، می‌توان به حداکثر تولید انرژی پاک و رایگان خورشید دست یافت و با این کار می‌توان انرژی الکتریسیته مورد نیاز کشور را با هزینه کمتری نسبت به سایر مبدل‌های تولید الکتریسته تامین کرد.

همچنین می‌توان آن را چاره حل بحران کم‌آبی و خشکسالی عنوان کرد چراکه این دستگاه از یک چرخه بسته استفاده کرده که دیگر نیازی به تامین آب در جهت بخار شدن به صورت مکرر ندارد (برخلاف کارکرد اکثر نیروگاه‌های کشور)، همچنین می‌توان با این طرح، غیر از تامین انرژی کامل کشور، مازاد انرژی را حتی بر سایر کشورها صادر کرد، با این کار در سازمان‌های جهانی محیط زیست و سازمان‌های مربوطه در سطح جهانی، ایران را کشوری ممتاز و پیشتاز در تولید انرژی از منابع تجدیدپذیر و پاک معرفی و به رسمیت خواهند شناخت.

طراحی و اجرای(دستگاه ربات چندمنظوره گلخانه‌ای) در سال ۹۹-۹۸ و کسب رتبه منتخب مرحله اول کشوری و همچنین دارای (گواهی ثبت ایده) را هم دارم که از جمله قابلیت این دستگاه، سمپاشی اتوماتیک و خودکار بوده که باعث می‌شود کار بسیار دقیق و بهتر از انسان انجام گیرد. این ربات قابلیتی مبنی بر پذیرش برنامه‌ریزی هوشمند داشته که می‌توان با استفاده از این قابلیت، ربات را با محیط انطباق داد به طوری که خود روبات به صورت هوشمندانه و برنامه ریزی شده عمل می‌کند.

فارس: چه شد که وارد ثبت اختراع شدید؟

از دوران کودکی علاقمند به ابداعات و اختراعات در جهت رفع نیازها و آسودگی در کارها بودم و درس‌های وابسته به علاقه خودم مثل فیزیک، شیمی، ریاضیات و الکترونیک را دوست داشتم و در این علوم استعداد داشتم و علاقه خاصی به دنبال دادن این علوم هم از جنبه علمی(تئوری) و هم از لحاظ عملی از همان سنین کودکی داشتم طوریکه مثلا در شیمی، جدول مندلیف را در پایه هفتم به همراه دیگر مباحث مهم این رشته که به کارهای من مربوط بود، بلد بودم. مثل خواص برخی از عناصر، قابلیت و مزایای هر عنصر که امکان آن وجود داشت که از آن در مباحث مختلف استفاده کرد و همچنین خطرها و آسیب‌هایی که یک عنصر می‌تواند از خود نشان دهد.

در دوره متوسطه اول قصد داشتم به اروپا و آلمان بروم و پروژه‌هایم را توسعه دهم اما بعد فکر کردم باید در جهت پیشرفت کشورم تلاش کنم هرچند این طرح‌ها نیاز به توجه و حمایت‌هایی از سوی مسؤولین دارد در غیر این صورت، پیشرفتی از خود نشان نخواهند داد. در سال ۹۷ با وزیر آموزش و پرورش وقت در مشهد و سال بعد با معاون وزیر و معاونت آموزش متوسطه کشور در اصفهان نشستیم و مشکلات و محدودیت‌های کار را گفتم، اما دیدم هیچ یک از سازمان‌ها به این نوع از مسئله‌ها اهمیت نمی‌دهند.

فارس: گویا تغییر رشته داده‌اید، با انتخاب رشته انسانی دیگر به سمت اختراع نخواهید رفت؟

چرا؛ این کار را خواهم کرد اما فعلا لازم دیدم وارد علوم انسانی شوم و چیزی غیر از مباحث علوم پایه و علوم تجربی و ریاضی آموخته باشم  چون تا حدودی از علوم پایه و تجربی و ریاضی می‌دانم و کنجکاوم تا با علوم فلسفه، ادبیات و تاریخ و... آشنا شوم.

فارس: جرقه این اختراعات چه زمانی زده شد، کی متوجه شدید علاقمند به این فعالیت‌ها هستید؟ 

از همان دوران کودکی، در واقع من در دوران کودکی فردی بسیار کنجکاو و پرسشگر بودم و در هر محیطی، به دنبال فهمیدن راز نهفته و ویژگی‌ها، قابلیت‌ها و کار کردن هر وسیله و هر چیزی بودم. علاقه خاصی داشتم به اینکه هر وسیله‌ای چه کاری را می‌تواند انجام بدهد و در کجای زندگی می‌تواند کاربرد داشته باشد و نحوه استفاده از آن چگونه است؟ بعدها مبتنی بر توجه به این حس کنجکاوی و حس پرسشگری و همچنین علاقه بر این حس‌ها، دنباله کار من، ابداعات و اختراعات بود و اینگونه بود که کارم آغاز شد.

همیشه سعی می‌کردم دفتری کنارم باشد تا تمام اطلاعاتی که در نتیجه پرسشگری به دست آورده‌ام و به درک از آن موضوع رسیده ام، درون دفترم بنویسم تا از یادم نرود و در صورت امکان، اگر کاری بود که جای فکر کردن داشت، بتوانم بعدها در مورد همین موضوعات نوشته شده در دفترم، وارد تفکر شوم.

من سعی می‌کنم به جای کپی کردن طرح دیگران از هر منبعی، خودم طرح‌هایم را با تفکر بسیار انجام دهم و از قابلیت و داشته‌های محیط پیرامون، کارها و طرح هایی را در جهت جواب به نیازها و دغدغه‌های مردم و جامعه و محیط پیرامون داشته باشم.

فارس: چه کسی شما را در این مسیر هدایت و راهنمایی کرده است؟

در مرحله و مرتبه اول خدای بزرگ مرا کمک می‌کرد و همیشه مرا به اهداف و آرزوهایم در هر زمان و هر مکانی می‌رساند و در مرتبه دوم از پدر و مادرم و از خانواده‌ام ممنونم که بستر انجام فعالیت‌ها و ابداعات و اختراعات را برای من فراهم آوردند تا بتوانم در این مسیر پیشتاز و پیشرو باشند.

فارس: ممنون که وقتی را برای صحبت با ما اختصاص دادید، به عنوان سخن پایانی آینده را چطور می‌بینید و چه توصیه‌ای دارید؟

ممنون از شما  و افرادی که صدای ما را به جامعه انعکاس می‌دهند، اگر بخواهیم بر اساس دیده‌ها و واقعیت‌ها و طبق وضعیت فعلی صحبت کنیم باید گفت امیدواری به پیشرفت بالای کشور، در انجام کار در گرو توجه و حمایت از تمام نخبگان کشور است چراکه این افراد نابغه هستند که طرح ها و ایده‌هایی را ارائه می دهند و باعث تحول و پیشرفت چشمگیر کشور در تمام ابعاد می‌شوند. این نوابغ هستند که کشورها و جوامع، به نام آنها و ابداعات و کارهایی که انجام می‌دهند، جامعه‌ای را قبول و نسبت به آن حس دوستی پیدا می‌کنند، پس باید این نخبگان ویژه حمایت شوند.

انتهای پیام/89026/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول