اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

گروسی: گفت‌وگوهایم در ایران درباره موضوعات باقی‌مانده پادمانی بی‌نتیجه بود

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی که به شورای حکام آژانس ارائه داده، مذاکراتش با مقامات ایرانی را درباره «موضوعات پادمانی باقی‌مانده» بی‌نتیجه خوانده است.

گروسی: گفت‌وگوهایم در ایران درباره موضوعات باقی‌مانده پادمانی بی‌نتیجه بود

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «لارنس نورمن» خبرنگار روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» مستقر در وین، به نقل از «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش داد که مذاکرات گروسی با مقامات ایرانی در تهران در خصوص موضوعات باقی‌مانده پادمانی بی‌نتیجه ماند. 

این خبرنگار در رشته توییتی خبر داد: گروسی در بیانیه امروزش خطاب به شورای حکام اعلام کرد «در تاریخ ۲۳ نوامبر ۲۰۲۱ در تهران با جناب محمد اسلامی معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و جناب حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران دیدارهایی داشتم».

گروسی افزود: «علی‌رغم تلاش‌های من، این مذاکرات و رایزنی‌های گسترده برای رسیدگی به مسائل پادمانی باقی‌مانده ایران که در دو گزارش به تفصیل شرح داده شد، بی‌نتیجه بود».

مدیرکل آژانس همچنین ادعا کرد: علاوه بر این، برخلاف توافق صورت گرفته بین آژانس و ایران در ۱۲ سپتامبر ۲۰۲۱، عدم دسترسی به کارگاه کرج (مجتمع تسا) به این معناست که احیای نظارت و بازرسی بر تمامی تأسیسات و مکان‌های ایران در رابطه با برجام تکمیل نشده است. این مسئله به طور جدی بر توانایی آژانس برای تداوم اطلاع از وضعیت کارگاه تأثیر می‌گذارد، چیزی که به طور گسترده در رابطه با بازگشت به برجام ضروری شناخته شده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز اقدام به انتشار کامل این گزارش کرد. گروسی در این گزارش که در پایگاه اطلاع‌رسانی آژانس اتمی منتشر شده، اعلام کرد: گزارش من درباره راستی‌آزمایی و نظارت در جمهوری اسلامی ایران در پرتو قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد، فعالیت‌های مرتبط آژانس در چند ماه گذشته را پوشش می‌دهد.

وی افزود: تا ۲۳ فوریه ۲۰۲۱، آژانس اجرای تعهدات هسته‌ای ایران تحت برجام را راستی‌آزمایی و نظارت کرد. با این حال، از آن تاریخ، این فعالیت‌ها به طور جدی در نتیجه تصمیم ایران برای توقف اجرای تعهدات مرتبط هسته‌ای خود تحت برجام، از جمله پروتکل الحاقی، تضعیف شده است.

گروسی در ادامه گفت: در غیاب دسترسی منظم آژانس به تجهیزات نظارتی خود در تمامی تأسیسات و مکان‌های ایران در رابطه با برجام، آژانس بر این باور است که توافق موقتی را که در فوریه ۲۰۲۱ با ایران به دست آوردم، حفظ تداوم آگاهی را تسهیل کرد. با این حال، تمدید مکرر توافق، که اکنون برای حدود ۹ ماه برقرار است، به چالشی مهم برای توانایی آژانس به منظور تداوم آگاهی (از فعالیت‌های ایران در این مکان‌ها) تبدیل شده است.

مدیرکل آژانس در گزارش خود ادعا کرد: علاوه بر این، بر خلاف توافق صورت گرفته بین آژانس و ایران در ۱۲ سپتامبر ۲۰۲۱، عدم دسترسی به کارگاه کرج باعث شده که بازگرداندن نظارت بر تمامی تأسیسات و مکان‌های ایران در رابطه با برجام تکمیل نشود. این به طور جدی بر توانایی آژانس برای احیای تداوم آگاهی در کارگاه (مجتمع تسا) تأثیر می‌گذارد، چیزی که به طور گسترده در رابطه با بازگشت به برجام ضروری شناخته شده است.

وی در ادامه اعلام کرد: شما همچنین گزارش من را تحت عنوان موافقتنامه پادمان‌های ان‌پی‌تی با جمهوری اسلامی ایران دریافت کرده‌اید که تلاش‌های آژانس از زمان آخرین گزارش من برای روشن کردن سؤالات مربوط به صحت و کامل بودن اعلامیه‌های ایران تحت موافقتنامه پادمان و پروتکل الحاقی را تشریح می‌کند.

گروسی با اشاره به گزارش‌های سابق خود، مدعی شد: وجود ذرات متعدد اورانیوم با منشأ انسانی در سه مکان در ایران شناسایی شده و به آژانس اعلام نشده و همچنین وجود ذرات تغییر یافته ایزوتوپی در یکی از این مکان‌ها، نشانه روشنی است که مواد و/یا تجهیزات هسته‌ای آلوده به مواد هسته‌ای در این مکان‌ها وجود داشته است.

وی همچنین نسبت به آنچه بازرسی‌های بیش از حد بازرسان آژانس توسط مقامات امنیتی در تاسیسات هسته‌ای ایران خواند، ابراز نگرانی کرد و افزود: مجدداً از ایران می‌خواهم که اقدامات فوری برای اصلاح وضعیت انجام دهد و رویه‌های امنیتی در تأسیسات هسته‌ای را به شیوه‌ای مطابق با رویه‌های امنیتی پذیرفته‌شده بین‌المللی و تعهدات قانونی ایران در رابطه با امتیازات و مصونیت‌های آژانس و بازرسان آن اجرا کند.

گروسی سپس درباره سفر اخیرش به تهران برای گفت‌وگو با مقامات ایرانی گفت: در دو گزارش ذکر شده در بالا، من به شورای حکام اطلاع دادم که دعوت به سفر به تهران را برای انجام رایزنی‌های سطح بالا با دولت ایران مطابق با بیانیه مشترک ۱۲ سپتامبر ۲۰۲۱ پذیرفتم. در ۲۳ نوامبر ۲۰۲۱، دیدارهایی در تهران با محمد اسلامی معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران داشتم. علی‌رغم تلاش‌های من، این مذاکرات و رایزنی‌های گسترده برای رسیدگی به مسائل پادمانی باقی‌مانده ایران که در دو گزارش به تفصیل شرح داده شد، بی‌نتیجه ماند.

رافائل گروسی شامگاه دوشنبه (اول آذر ماه) وارد تهران شد و پیش از ظهر سه‌شنبه با محمد اسلامی معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی در محل این سازمان دیدار و گفت‌وگو کرد.

گروسی گفت‌وگو با رئیس سازمان انرژی اتمی را فشرده خوانده و گفت: «دنبال این هستیم مذاکرات را با ایران ادامه دهیم تا زمینه‌های مشترکی را پیدا کنیم و به نتیجه‌گیری مثبتی برسیم.»

وی همچنین بعدازظهر سه‌شنبه با حسین امیرعبداللهیان دیدار کرد. مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از این دیدارها راهی وین شد و در نخستین روز نشست فصلی سه روزه شورای حکام آژانس که به صورت مجازی در حال برگزاری است، شرکت کرده است. 

گزارش‌ها حاکی از آن است که اعضای شورای حکام در این نشست درباره گزارش کمیته همکاری‌های فنی، راستی‌آزمایی و نظارت در جمهوری اسلامی ایران در پرتو قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد، درخواست پادمان در کره‌شمالی و اجرای توافقنامه پادمان‌های ان‌پی‌تی در سوریه بحث و گفت‌وگو می‌کنند.

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول