اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

فارس من| رویای ده‌ها ساله دستیاران تخصصی چگونه محقق شد؟

افزایش حقوق دستیاران تخصصی و ابطال آیین‌نامه دریافت تعهدنامه توسط دیوان عدالت اداری زمانی رویایی دست‌نیافتنی محسوب می‌شد اما رزیدنت‌ها توانستند با مطالبه‌گری صحیح، این رویا را محقق کنند.

فارس من| رویای ده‌ها ساله دستیاران تخصصی چگونه محقق شد؟

گروه سلامت خبرگزاری فارس - محمد رضازاده: دانشجویان رشته پزشکی که دوره ۷ ساله عمومی و ۲ ساله طرح را پشت سر می‌گذارند برای گرفتن تخصص در رشته‌های مدنظر، باید در آزمون دستیاری پذیرفته شوند تا پس از دادن تعهد محضری به عنوان دستیار در مراکزی که وزارت بهداشت معرفی می‌کند به مدت ۳ تا ۵ سال خدمت کنند. دوره دستیاری یا رزیدنتی با مشکلات متعددی مواجه است: پول دریافتی کمتر از حقوق کارگری آنهم نه به عنوان حقوق که کمک هزینه، ۸۰ الی ۱۲۷ ساعت خدمت در هفته آنهم به صورت اجباری، تعهد محضری که اتفاقا آنهم اجباری است و... شاید همین سختی کار باعث شده بود تا تعدادی از آنها به فکر مهاجرت باشند.

موضوع مطالبات دستیاران تخصصی از آن دست مطالباتی است که توانست با همدلی و همکاری رزیدنت‌ها و مسوولان حل و فصل شود. نکته مهم اینجاست که رزیدنت‌ها علی‌رغم فشار کار و سختی‌های جسمی و روحی، اعتراض و گلایه‌های خود را از طریق نامه‌نگاری با مسوولان وزارت بهداشت پیگیری کردند و زمانی که احساس کردند مطالبه آنها چندان مورد توجه قرار نگرفت با تشکیل گروه‌های مجازی، ظرفیت این شبکه‌ها را نیز به کار گرفتند. رزیدنت‌ها برای آنکه بتوانند مطالبات خود را با قدرت بیشتری پیگیری کنند، اقدام به ایجاد «دفتر دستیاری سازمان نظام پزشکی» کردند که ۱۴ هزار نفر در آن عضو شدند.

از سوی دیگر آنها بدون برخورد و رفتاری که شأن جامعه پزشکی را خدشه دار کند از ظرفیت رسانه‌های مختلف برای تحقق مطالبه بر حق خود استفاده کردند، حتی از فرصت دیدار نخبگان با رهبر معظم انقلاب هم بهره بردند و صدای خودشان را به گوش ایشان رساندند.

*درخواست دستیاران از مقام معظم رهبری

در دیدار نخبگان با مقام معظم رهبری، یکی از دانشجویان پزشکی از مقام معظم رهبری درخواست کرد به این موضوع ورود کنند و مشکلات این قشر که از سخت‌ترین آزمون‌ها گذر کرده‌اند تا به عرصه خدمت وارد شوند را مورد عنایت قرار دهند.

محمدرضا گنج دانش - دانشجوی پزشکی و دارنده مدال طلای المپیاد دانشجویی در این جلسه عنوان کرد: ۱۰ سال است که وزرای بهداشت کشور به این موضوع واقف هستند که دستیاران زیر فشار هستند. ۴۰۰ تا ۵۰۰ ساعت فعالیت شغلی، فشار روانی، استرس‌های روانی بالا با حقوق ۳.۵ میلیون تومانی فشار بسیار زیادی را به دستیاران وارد می‌کند. برای این معضلات راهکار وجود دارد و امیدواریم با تاکیدات حضرتعالی این نکته هم محقق شود.

مقام معظم رهبری در پاسخ به درخواست این دانشجو از دکتر بهرام عین اللهی وزیر بهداشت خواستند که این موضوع را پیگیری کند و در نهایت وزارت بهداشت در واکنش به این موضوع، مسئله حق الزحمه دستیاران پزشکی را با مصوبه هیات امنایی به دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ کرد.

در نهایت، ابوالفضل باقری فرد معاون آموزشی وزارت بهداشت از افزایش حق الزحمه دستیاران تخصصی برای سال جاری خبر داد و گفت:  حق الزحمه دستیاران مجرد، ۶۰ میلیون ریال و دستیاران متأهل نیز ۸۰ میلیون ریال خواهد بود و اعتبار این افزایش نیز از محل درآمد اختصاصی بیمارستان‌های آموزشی کشور بوده که دستیاران نقش مهمی در حصول آن ایفا می‌کنند. طبق دستورالعمل پرداخت مبتنی بر عملکرد پزشکان، کارانه نیز به دستیاران تعلق خواهد گرفت.

*وضعیت بیمه دستیاران تخصصی

البته افزایش حق الزحمه تنها یکی از مشکلات دستیاران پزشکی بوده و دستیاران امیدوار هستند که موضوعاتی از جمله بیمه، سوابق کاری، بیمه‌های تکمیلی و اصلاح آیین نامه‌های آموزشی و کاهش کشیک‌ها نیز در دستور کار قرار گیرد.

آنها این مطالبه خود را هم در نامه‌نگاری با وزیر سابق بهداشت و پیگیری از معاونت دانشجویی مطرح کردند. در نتیجه این فعالیت‌ها صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت از ارائه بیمه سلامت، بیمه تامین اجتماعی و بیمه تکمیلی درمان برای دستیاران بیش از ۲ هزار و ۸۸۰ نفر خبر داد و اعلام کرد حدود ۸ هزار نفر دیگر نیز در سامانه صندوق رفاه دانشجویان ثبت‌نام کرده‌اند که به‌زودی به وضعیت آنها هم رسیدگی خواهد شد.

همچنین در ادامه این مطالبات موضوع تبدیل دوره دستیاری به شغل نیز در دستور کار رزیدنت‌ها قرار گرفت. آنها در این مسیر با نمایندگان مجلس و مسئولان نظام پزشکی به گفتگو نشستند تا خواسته‌های خود را به گوش آنان برسانند. این رایزنی‌ها نیز نتیجه داد و مدیران وزارت بهداشت اعلام کردند لایحه این موضوع تهیه شده و قرار است در دستور کار معاونت‌های مختلف وزارت بهداشت قرار گیرد. به گفته باقری فرد، در صورت تحقق این موضوع، دستیاران از حداقل حقوق و مزایای یک پزشک عمومی بهره‌مند خواهند شد. همچنین کاهش استرس‌های بی مبنا و دریافت کارانه متناسب با تغییر برخی آیین نامه‌های ناعادلانه، از جمله فعالیت‌هایی است که در حال انجام است.

*ماجرای تعهد نامه محضری دستیاران تخصصی

یکی دیگر از مسائلی که مشکلات زیادی را برای دستیاران ایجاد کرده بود موضوع اخد تعهدنامه از آنها بود. پزشکانی که پس از گذراندن طرح عمومی دو ساله در آزمون رزیدنتی پذیرفته می‌شوند مجبور به امضاء تعهدی بودند که بعد از اتمام دوره باید حداقل نیم وحداکثر تا دو برابر مدت تحصـیل را در هر محلی که وزارت بهداشت تعیین کند در قالب طرح تخصص خدمت کنند.

همچنین اگر دستیار به هر دلیلی نتواند دوره را به اتمام رساند، حداقل دو برابر هزینه را باید پرداخت کند؛ یعنی حتی اگر رزیدنت فوت کند خانواده‌اش مجبور به پرداخت این هزینه خواهند بود. این تعهدات در حالی است که در متن تعهدنامه میزان دستمزد یا سقف تعداد کشیک و حداکثر ساعات خدمت وجود ندارد؛ با این وضعیت هیئت علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی اختیار تام دارند تا دستیاران را موظف به ۸۰ الی ۱۲۷ ساعت فعالیت در هفته با حقوق ۲ میلیون و پانصد هزار تومان کنند.

دستیاران برای پیگیری این موضوع مهم نیز مثل سایر مطالبات خود از ظرفیت رسانه‌های کشور و همچنین رایزنی با نماینگان مجلس استفاده کردند. اما در این مسیر، از ظرفیت‌های حقوقی نیز غافل نشدند. آنها موضوع را در دیوان عدالت اداری مطرح کردند و توانستند حکم ابطال این آیین‌نامه را اخذ کنند.

متن کامل دادنامه را    بخوانید.

 

رزیدنت‌ها در فارس من

خبرگزاری فارس یکی از مهمترین رسانه‌هایی بود که در این سال‌ها پیگیری مطالبات رزیدنت‌ها را بر عهده داشت. دستیاران تخصصی بارها مطالبات خود را در قالب پویش‌هایی در سامانه «فارس‌من» ثبت کرده بودند؛ پویش‌هایی که هزاران امضا پای آن ثبت شده بود و خبرنگاران خبرگزاری فارس را ملزم می‌کرد که طبق تعهد خود به مخاطب، موضوع را در اولویت دستور کار خود قرار دهند. هرچند تا امروز بخشی از مطالبات این قشر زحمت کش نظام سلامت با پیگیری انجمن‌های صنفی و رسانه‌ها برطرف شده اما خبرگزاری فارس پیگیری سایر مطالبات این قشر را نیز در دستور کار خود قرار داده است.

رزیدنت‌ها که ده‌ها سال با مشکلات کوچک و بزرگ دست و پنجه نرم می‌کردند، در سال‌های اخیر نشان دادند که در صورت همدلی و با استفاده از ظرفیت‌های قانونی و رسانه‌ای می‌توانند رویاهای به‌ظاهر دست‌نیافتنی را به واقعیت تبدیل کنند.

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول