اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  شرق آسیا و اقیانوسیه

حوزه اقیانوس هند-آرام اولویت فرانسه در دوره ریاست بر اتحادیه اروپا

دولت فرانسه که اخیراً از لغو قرارداد زیردریایی اتمی با استرالیا به خشم آمده است اعلام کرد هنگام ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا، حوزه اقیانوس هند-آرام را در اولویت قرار می‌دهد.

حوزه اقیانوس هند-آرام اولویت فرانسه در دوره ریاست بر اتحادیه اروپا

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «ژان ایو لودریان» وزیر امور خارجه فرانسه روز چهارشنبه گفت، در دوره ریاست کشورش بر اتحادیه اروپا، مسائل حوزه اقیانوس هند-آرام در اولویت قرار می‌گیرد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، لودریان در نشست خبری با «رنتو مارسودی» همتای اندونزیایی خود گفت، از سال آینده میلادی در ریاست دوره‌ای فرانسه بر اتحادیه اروپا، کشورهای حوزه اقیانوس هند-آرام در اولویت همکاری‌های راهبردی با کشورهای قاره سبز خواهند بود.

اظهارات وزیر امور خارجه فرانسه درباره این حوزه در حالی صورت می‌گیرد که پس از کنار گذاشته شدن کشورش از توافق ساخت زیردریایی اتمی با استرالیا و جایگزین شدن آمریکا و انگلیس در توافقی مشابه، چنین اقدامی را «خنجر از پشت» توصیف کرده بود.

لودریان در نشست خبری با مارسودی گفت: «قلب این تعهد، دیدگاه ما در زمینه هند-آرامی باز و آزاد بر اساس حاکمیت قانون و احترام به حق حاکمیت تک تک کشورهای آن است».

این دیپلمات ارشد فرانسوی که پیش از مارسودی با وزیر دفاع اندونزی دیدار داشته، رایزنی با «جوکو ویدودو» رئیس جمهور این کشور را نیز در برنامه دارد.

وزیر امور خارجه فرانسه اعلام کرده کشورش به پرداخت پانصد میلیون یورو در حوزه انتقال انرژی در اندونزی متعهد شده است.

این اظهارات در حالی مطرح شده که وزارت دفاع استرالیا روز دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «امضای توافق تبادل اطلاعات درباره پیشرانه هسته‌ای دریایی با شرکای خود در پیمان "آئوکوس" (آمریکا و انگلیس) یک گام مهم دیگر در تلاش استرالیا برای دستیابی به زیردریایی‌های هسته‌ای مجهز به تسلیحات متداول است».

در سال ۲۰۱۶ استرالیا با یک شرکت وابسته به نیروی دریایی فرانسه توافقی چند میلیارد دلاری برای ساختن ۱۲ فروند زیردریایی امضا کرده بود اما شهریور امسال به دنبال نشست سه جانبه رئیس‌جمهور آمریکا با نخست‌وزیران استرالیا و انگلیس اعلام شد که کانبرا با واشنگتن و لندن برای ساختن زیردریایی اتمی توافق کرد.

مقام‌های فرانسوی اعلام کردند که پاریس از طریق رسانه‌ها از لغو این توافق توسط کانبرا خبردار شدند و به همین دلیل واکنش‌های تندی علیه استرالیا و آمریکا نشان داده‌اند.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول