اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  مسجد و هیئت

امضای تفاهم‌نامه‌ای برای آموزش رایگان هنر با هدف شناسایی نخبگان در مناطق محروم

سرپرست معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: ذیل امضای این تفاهم، رشته‌های هنری مورد علاقه و مورد نیاز در سطح مناطق محروم در کانون های فرهنگی هنری مساجد به صورت رایگان آموزش داده می‌شود.

امضای تفاهم‌نامه‌ای برای آموزش رایگان هنر با هدف شناسایی نخبگان در مناطق محروم

به گزارش خبرگزاری فارس، تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور و معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با موضوع «آموزش رایگان هنر در مناطق محروم» در محل این وزارتخانه به امضا رسید.

این تفاهم نامه با حضور محمود شالویی سرپرست معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام حبیب‌رضا ارزانی رئیس هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور(فهما)، سعید سعادتی معاون فرهنگی هنری ستاد هماهنگی کانون‌های فهما به امضا رسید.

با امضای این تفاهم قرار شد تا اعضای کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در دوره‌های مختلف هنری به صورت رایگان شرکت کنند.

هدف ما شناسایی نخبگان مناطق محروم و تلاش برای شکوفایی استعدادهای آنان است

محمود شالویی سرپرست معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این جلسه طی سخنانی با بیان اینکه این معاونت و ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در مقوله مشترکی فعالیت می‌کنند، گفت: از آنجایی که در عنوان ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد واژگان (فرهنگی هنری) گنجانده شده است در نتیجه طبیعی است که بخش مهمی از فعالیت‌های این مجموعه در عرصه فرهنگ و هنر باشد.

وی افزود: طبق اسا‌س‌نامه ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد، بخش قابل توجهی از اقدامات این مجموعه به فعالیت‌های هنری منتهی می‌شود. از سوی دیگر معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با ادارات تخصصی که دارد در حوزه هنر فعالیت‌های گسترده‌ای را در سطح داخلی و بین‌المللی رقم زده است. بنابراین باید این امکان فراهم می‌شد که در ارتباط دو سویه میان این معاونت و کانون‌های مساجد جریان هنری را اعتلا بخشیده و ذیل این همکاری، فعالیت های هنری را در نظام ارزشی به سوی تعالی بیشتر سوق دهیم.

شالویی ادامه داد: کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، در نقاط مختلف کشور به ویژه مناطق محروم فعال هستند، در مناطقی که حتی ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی و دستگاه های رسمی فرهنگی حضور ندارند، کانون‌ها فعال هستند و نمایندگی امور فرهنگی هنری را به دوش می‌کشند، در نتیجه این اقتضا وجود داشت تا در اقدامی مشترک برنامه‌های خوبی را تدوین کرده و به مرحله اجرا در بیاوریم.

سرپرست معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: ذیل امضای این تفاهم، رشته‌های هنری مورد علاقه و مورد نیاز در سطح مناطق محروم در کانون های فرهنگی هنری مساجد به صورت رایگان آموزش داده می‌شود، نکته قابل توجه آن است که اغلب رشته های که برای آموزش انتخاب شدند، جنبه کاربردی داشته و مورد نیاز عمومی مردم می گیرند.

شالویی گفت: آموزش این رشته‌ها حتی می‌تواند در آینده شغلی هنرآموزان، تاثیر به‌سزایی داشته باشد، به این معنا که فراگیران این آموزش‌ها می‌توانند به عنوان یک شغل که منجر به بالا رفتن سطح اقتصادی شود، روی آن حساب کنند.

وی با بیان اینکه زمینه های لازم برای امضای این تفاهم نامه آماده شده است، افزود: با توجه به این که امروز متقاضیان فراوانی برای فراگرفتن آموزش‌های هنری داریم، انتظار است که به زودی کانون‌های مساجد در سراسر کشور، مملو از علاقه‌مندانی شود که می‌خواهند برای آموزش‌های هنری ثبت نام کنند.

شالویی افزود: امیدواریم ذیل امضای این تفاهم، آموزش‌های خوبی در عرصه هنر رقم خورده و فرصتی فراهم شود تا استعدادهای درخشان در مناطق محروم که امکان حضور در مجامع ملی و بین‌المللی را نداشته‌اند به واسطه این آموزش‌ها و پرورش علایق هنری خود، در قالبی نظام‌مند در مجامع بزرگ هنریِ ملی و بین‌المللی حضور یابند. هدف ما شناسایی نخبگان مناطق محروم و تلاش در راستای بروز و شکوفایی استعدادهای آنان است.

مساجد در مناطق محروم، محور کلاس‌ها و برنامه‌های هنری می‌شوند

همچنین در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام حبیب‌رضا ارزانی طی سخنانی اظهار کرد: براساس دستور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه مردمی‌سازی فرهنگ  و هنر و همچنین توجه‌ ویژه به مناطق محروم، کمیته‌ای با حضور معاونت هنری این وزارتخانه تشکیل شد.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور گفت: پس از تشکیل این کمیته، جلسات متعددی با حضور کارشناسان و مدیران برنامه‌ریزی و برگزار شد تا از رهگذر این جریان، برای ایجاد تعامل و هم‌افزایی بیشتر میان بخش‌های مختلف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از یک سو و از سوی دیگر توزیع عادلانه ظرفیت‌های این وزارتخانه در مناطق محروم، همکاری مشترکی میان ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور و معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شکل گیرد.

وی ادامه داد: از آن جایی که در بسیاری از روستاها و مناطق مرزی، مرکزی به عنوان مرکز فرهنگی یا سرای محله نداریم، در نتیجه بنا شد تا مسجد به عنوان قلب تپنده جهان اسلام در این مناطق و در حوزه‌های مختلف فعال شده و کلاس‌ها و برنامه‌های هنری مختلف اعم از سرود، نمایش، تئاتر و بسیاری از برنامه‌های هنری با تولیت معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همراهی ستاد فهما در این مناطق به مرحله اجرا برسد که با امضای این تفاهم نامه هدف مذکور محقق شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این خصوص چه گفته بود؟

براساس این گزارش، چندی قبل محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر ضرورت تحقق عدالت آموزشی برای برخورداری فرزندان ایران اسلامی از امکان برابر در آموزش‌های فرهنگی و هنری، رویکرد و شعار تحول و عدالت محوری در دولت سیزدهم و صیانت از هنرهای ملی، بومی و محلی اعلام کرده بود که «در حوزه فرهنگ وهنر برنامه‌های ویژه‌ای برای عمل به این شعار در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته و مرزی طراحی شده است که به تدریج اجرا خواهد شد».

 اسماعیلی همچنین در این حوزه اظهار کرد که در نخستین گام، آموزش رشته‌های مختلف هنری به صورت رایگان با هدف کمک به رونق کسب و کارهای هنری و کشف استعدادهای هنری در این مناطق اجرا می‌شود و طرح آموزش هنر در دو بخش شامل آموزش رشته‌های مختلف هنری و همچنین کمک به راه اندازی موسسات فرهنگی، هنری، کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، آموزشگاه‌های هنری و هنرستان‌های هنرهای زیبا در مناطق محروم و مرزی انجام خواهد شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول