اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

بعد از کاغذ، «پُست» با افزایش تعرفه ارسال کتاب، تیر آخر را به جنازه نشر زد

توقف فعالیت سامانه پست کتاب، ابتدا از 24 ساعت آغاز شد و کم‌کم اعلام شد. این در حالی است که به دلیل افزایش تعرفه پستی، سامانه پست کتاب تا حصول توافق با شرکت مذکور از دسترس خارج شده. این موضوع، اهالی نشر را سردرگم و نگران کرده است.

بعد از کاغذ، «پُست» با افزایش تعرفه ارسال کتاب، تیر آخر را به جنازه نشر زد

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، اوایل هفته جاری بود که اخباری درباره توقف پست کتاب با تعرفه قبلی و مذاکرات ارشاد منتشر شد.

* تمهیدات پست کتاب در دوران کرونا

در طرحی که به مناسبت شیوع کرونا در فروردین ۹۹ مصوب شده بود قرار شد، با اختصاص بخشی از یارانه کتاب به حمایت از سامانه «پست کتاب» در طرح «عبور از کرونا با کتاب» که با هدف ایجاد عدالت در دسترسی به کتاب برای همه شهروندان ایجاد شد، برای ارسال هر بسته پستی کتاب در این سامانه تا دو کیلوگرم بابت سفارش صرفا مبلغ ۳۰ هزار ریال دریافت شود و مابقی مبلغ از محل یارانه کتاب توسط خانه کتاب به شرکت پست پرداخت شود.

با توجه به شیوع ویروس کرونا، سامانه پست کتاب با یارانه خانه کتاب هزینه ارسال کتاب از طریق پست را با حدود ۵۰ درصد تخفیف محاسبه می‌کرد. براساس این‌طرح، برای ارسال هر بسته پستی کتاب در سامانه مذکور، تا ۲ کیلوگرم صرفا مبلغ ۳۰ هزار ریال دریافت شد و مابقی مبلغ از محل یارانه کتاب توسط خانه کتاب به شرکت پست پرداخت می‌شد. 

ناشران، کتابفروشان، توزیع‌کنندگان، فروشگاه‌های اینترنتی کتاب و فعالان تولید و فروش کتاب، در صورت داشتن پروانه کسب و کار معتبر می‌توانستند برای استفاده از این تخفیف از طریق سایت خانه کتاب ketab.ir یا سامانه posteketab.com نسبت به ثبت نام و عضویت اقدام کنند.

* توقف تمهیدات پست برای پسا کرونا در حوزه کتاب

اما اول آذرماه ۱۴۰۰ «یاسر احمدوند» معاون فرهنگی وزارت ارشاد با اشاره به گفت‌و‌گوهای مکرر با شرکت پست جمهوری اسلامی ایران برای استمرار خدمات پستی به ناشران اشاره کرد و گفت: به‌رغم تلاش‌های صورت ‌گرفته و جلسات و مذاکرات متعدد هنوز با شرکت پست درباره استمرار خدمات پستی به ناشران به توافق نرسیده‌ایم.

وی ادامه داد: قرارداد جدیدی که شرکت پست پیشنهاد داده است، منجر به افزایش هزینه‌های پستی ناشران خواهد شد. با توجه به استفاده گسترده ناشران از این خدمات که بخشی از آن توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت می‌شود و بار مالی این توافق برای این وزارتخانه حدود ۱۵ میلیارد تومان است، هنوز امکان عقد قرارداد جدید فراهم نشده است.

* رئیس اتحادیه ناشران: هزینه پست با ناشر است، یعنی ناممکن شدن فروش کتب ارزان‌قیمت به مخاطبین!

«هومان حسن‌پور» رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در مورد توقف تعرفه پست کتاب به خبرنگار فارس توضیح داد: در طول سال و برای نمایشگاه‌های کتاب مجازی و استانی در راستای قطع و وصل و یا «تغییر نرخ تعرفه پست کتاب» هم با معاونت فرهنگی و هم با مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران گفت‌وگوهایی داشتم.

وی درباره موضوعات مطرح شده خاطرنشان کرد: اگر قرار باشد معافیت‌های پرداخت هزینه پستی پارسال که مبلغ زیر ۵۰ هزار تومان (البته قطعا ً امسال تعرفه باید متناسب تغییر کند) بود، تغییر کند، در واقع ناشران قراردادی را امضای دیجیتالی کرده‌اند که حالا در حال تغییر ماهیت است!

وی متذکر شد: هزینه پست با ناشر است. این مساله یعنی ناممکن بودن فروش کتاب‌های ارزان قیمت به مخاطبین! که قطعاً هیچ هدف عادلانه‌ای را دنبال نخواهد کرد؛ این امر در واقع حقوق مصرف‌کننده را ضایع خواهد کرد؛ هرچند ممکن است دست‌هایی برای حاصل نشدن توافق مناسب با پست در کار باشند!

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران با تذکر اینکه پس از هشدارها، هم معاونت فرهنگی و هم مدیر عامل موسسه خانه کتاب و ادبیات اعلام کردند بر موضوع، تسلط و اشراف کامل دارند و هیچ جای نگرانی نیست، گفت: به زعم بنده، وظیفه صنف تا این حد است! جایی که دغدغه همه را دارد و خود را محدود به جزء نمی‌کند. در واقع فکر منافع آحاد صنف است و آن را به مسئولین متعهد و کاردان یادآور شود.

وی در پایان ابراز داشت: خوشبختانه معاون فرهنگی ارشاد و مدیر عامل موسسه خانه کتاب و ادبیات اعلام کردند فکر همه چیز را کرده‌اند و صنف قاعدتاً باید آسوده باشد!

حالا این سوال پیش می‌آید که با قطع یک باره سیستم ارسال پست و توقف آن، تکلیف سفارش‌هایی که با تعرفه قبلی ثبت شده بر عهده چه کسی خواهد بود؟ و مابه‌التفاوت این قیمت را چه کسی به عنوان ضرر متقبل خواهد شد؟

شرکت پست جمهوری اسلامی برای این مسأله چه پاسخی دارد؟

تصویر پیامک‌هایی که برای ناشران ارسال شده را مشاهده کنید.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول