اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  یزد

آیین‌ها و غذاهای سنتی ابرکوه ثبت ملی شد

رئیس میراث فرهنگی ابرکوه گفت: سه اثر ناملموس ابرکوه از جمله یک مراسم سنتی، شیوه طبخ یک غذای محلی مربوط به بخش بهمن و نحوه تهیه یک نوع شیرینی عیدانه، به عنوان سه اثر ناملموس شهرستان در فهرست آثار ملی ایران ، به ثبت رسید.

آیین‌ها و غذاهای سنتی ابرکوه ثبت ملی شد

حمید مشتاقیان در گفتگو با خبرنگار فارس در ابرکوه، ضمن اعلام خبر فوق، اظهار کرد: روش پخت شیرینی چنگال سین ابرقوئی، روش پخت خورشت صغری خانم (قیمه سبزی) و اجرای مراسم سر سفره ای به تاریخ اول آذر 1400 در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد.

رئیس اداره میراث و سرپرست پایگاه پژوهشی بافت تاریخی، پیرامون مراسم سر سفره ای، اظهار کرد: سفره پنبه ای یا سفره خمیر که در گذشته یکی از اقلام جهیزیه عروس بوده، پس از بافته شدن توسط مادر عروس، با آداب‌ و رسوم خاصی طی یک مراسم تحت عنوان «سر سفره‌ای» با حضور خانواده داماد و همسایه‌ها، از دار جدا می‌شده است.

مشتاقیان خاطرنشان کرد: میهمانان در مراسم سرسفره ای، سفره مورد نظر را آستر کرده و با هدایایی که همراه با خود آورده بودند، آن را به مادر عروس تقدیم می‌کردند. مادر عروس در شب عروسی نانی پخته و در آن سفره قرار می داد تا برکت سال عروس و داماد باشد.

وی اثر ثبتی دیگر را شیوه تهیه شیرینی چنگال سین عنوان کرد و گفت: «چنگال سیَن» اصلی‎‎ترین شیرینی نوروزی ابرکوه در قدیم‌الایام بوده است که با گذر زمان هرگز فراموش نشده و هنوز هم در آستانه نوروز بانوان زیادی اقدام به تهیه آن می‌کنند.

این مسئول تصریح کرد: شیرینی مذکور که با آب، شیره انگور (ماده شیرین‎‎کننده اصلی شیرینی‎های قدیم)، زعفران، گلاب، ارده، گردو و پسته تهیه می‌شود بسیار مقوی بوده و تقویت عمومی بدن، رفع ضعف و بی‎حالی، انرژی‌زا، اشتهاآور و تأثیر جلوگیری از بیماری‏‏های مفصلی و آرتروز از جمله خواص آن است.

مشتاقیان از نحوه طبخ خورشت صغری خانم یا قیمه سبزی سبزی به عنوان سومین اثر ثبتی شهرستان یاد کرد و ادامه داد: این خورشت از جمله غذاهای بسیار خوشمزه و قابل توجه در محله اردی شهر مهردشت واقع در بخش بهمن شهرستان ابرکوه است که بیشتر در مراسمات عزاداری و عروسی طبخ و در بین میهمانان توزیع می شده است.

انتهای پیام/ف/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول