اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

اهالی قلم درباره تصاویرشان روی بیلبوردهای شهر چه گفتند؟

واکنش برخی اهالی قلم که هم‌زمان با هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، تصاویرشان روی بیلبوردهای تبلیغاتی سطح شهر به نمایش گذاشته شد، در نوع خود جالب است.

اهالی قلم درباره تصاویرشان روی بیلبوردهای شهر چه گفتند؟

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، همزمان با هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، تصاویر ۶۰۰ نویسنده و کتاب‌هایشان روی بیلبوردهای تبلیغاتی سطح شهر چاپ و به نمایش گذاشته شده است. این موضوع نظرات بسیاری را برای شهروندان تهرانی و اهالی قلم در بر داشت که در ادامه نظر برخی از نویسندگانی که تصاویرشان در سطح شهر منتشر شده بیان می‌شود. 

* ضرابی‌زاده: دوستانم در تهران از تصاویرم روی بیلبوردها عکس ارسال می‌کردند

بهناز ضرابی‌زاده، نویسنده کتاب «ساجی» درباره نمایش تصویر خود و کتاب‌هایش روی بیلبوردهای تبلیغاتی اظهار داشت: معتقدم یک شهر فقط جنبه اقتصادی و تجاری ندارد و جنبه‌های فرهنگی، دینی و اجتماعی نیز باید برجسته و مورد توجه مسئولان باشد. در واقع یک شهر از تمام جوانب باید برای شهروندان فعال و نمود بیرونی داشته باشد. 

وی افزود: همیشه عادت کرده‌ایم که روی این بیلبوردها تبلیغات اقتصادی ببینیم، اما وقتی کار به حوزه فرهنگ و به تصویر کشیدن فعالیت‌های فرهنگی می‌رسد، متوجه می‌شویم که افراد دغدغه‌مند و علاقه‌مند توانسته‌اند کاری بکنند. 

نویسنده «دختر شینا» تصریح کرد: این کار خوب را تشویق می‌کنم و امیدوارم ادامه‌دار باشد، چرا که شهر تهران به گونه‌ای چهره فرهنگی به خود گرفته که قابل تقدیر است. مردم با تصویر نویسندگان و کتاب‌هایشان در بزرگراه‌ها چهره فرهنگی از شهر می‌بینند و متوجه می‌شوند که اتفاق یا هفته‌ای مانند هفته کتاب در پیش است.

این نویسنده خاطرنشان کرد: با معرفی کتاب و چهره نویسنده، مخاطبان با اهالی قلم آشنا می‌شوند. بازخوردهایی هم از همراهان و دوستانم که در تهران ساکن هستند، دریافت کرده‌ام و من که ساکن همدانم، خیلی از دوستانم از تصاویر بیلبوردها عکس می‌گرفتند و ضمن بیان احساسات خود، آنها را برایم ارسال می‌کردند. این کار، حس خوبی به من می‌داد و باعث شد دوستان بسیاری از من یاد کنند.

* میرکیانی: خوشحالم که این طرح شهرداری، نویسندگان کودک و نوجوان را جدی گرفت

محمد میرکیانی از نویسندگان پیشکسوت کودک و نوجوان کشورمان هم که تصویر او روی بیلبوردهای سطح شهر تهران به نمایش درآمده به فارس گفت: من بازخوردهای خوبی از این تصاویر گرفتم. البته تبلیغ در این راستا هم لازم است، چون بیلبوردها به فضای اقتصادی کشور کمک می‌کنند، باید در راستای مسیر فرهنگی هم تبلیغات خوبی برای آن صورت گیرد، اما به نظرم کار خوبی بود و واکنش‌های مثبت بسیاری دریافت کردم و دوستانی با من تماس گرفته و تصاویر را از سطح شهر می‌فرستادند. 

خالق رمان تحسین‌شده «تن‌تن و سندباد» گفت: در کنار درج تصاویر چهره‌های فرهنگی، خوب است در ایام مربوط به بزرگداشت مولوی، نظامی و حافظ تصاویر آنها نیز در سطح شهر به همین منوال به نمایش درآید تا مخاطبان و مردم با چنین روزی بیشتر آشنا شوند.

نویسنده کتاب پرمخاطب «قصه ما مَثَل شد» ادامه داد: برای دوستانم حتی جالب بود که اهالی ادبیات کودک و نوجوان هم روی بیلبوردهای تبلیغاتی رفته‌اند؛ چرا که اغلب این گروه از اهالی قلم جدی گرفته نشده و جامعه با آنها آشنا نیست.

میرکیانی ضمن اشاره به اینکه تصاویر اهالی قلم که برگزیده جوایز ادبی شده‌اند در بخشی از کتابخانه ملی کودک و نوجوان به نمایش درآمده اما ای کاش در فضایی مثل باغ کتاب و در بخش کودک و نوجوان آن هم نمایشگاه دائمی برپا شود، گفت: پیشنهاد می‌کنم در فضای نمایشگاهی باغ کتاب و در بخش کتاب‌های کودک و نوجوان هم بخشی به اهالی کتاب کودک و نوجوان و تصویرگران آنها اختصاص یابد. حتی می‌توان زندگینامه چند خطی از هرکدام از آنها منتشر کرد تا مراجعان با آنها آشنا شوند. 

این نویسنده که از آثارش، سریال‌های تلویزیونی مانند «حکایت‌های کمال» اقتباس شده است، ادبیات گروه کودک و نوجوان را آموزشی دانست و گفت: حتی می‌توانیم در اردیبهشت ماه هم‌زمان با نمایشگاه کتاب، بخشی را به اهالی قلم کودک و نوجوان و آثار آنها اختصاص بدهیم. باید بدانیم چهره‌های فرهنگی فضای تهران را لطیف می‌کنند. به نظرم این کار درست بود و با اصل آن موافقم. 

* مودب: اگر مصرع یا جمله‌ای از عزیزان اهل قلم در کنار تصویرشان درج می‌شد بهتر بود

علی‌محمد مؤدب از شاعران کشورمان نیز که تصویر او و کتاب‌هایش هم‌زمان با هفته کتاب در سطح شهر گسترده شده، گفت: اصل کار و توجه به اهالی قلم اتفاق خوبی است و از این محبت دوستان تشکر می‌کنم. فکر می‌کنم باید روی طراحی، بیشتر کار می‌شد. حتی می‌توانستیم در کنار تصاویر اهالی قلم و عکس‌شان یک سطر شعر یا جمله‌ای از آنها درج می‌شد. اصل همین است، چون کار اهل قلم نوشته‌هایشان است. 

مدیر موسسه فرهنگی شهرستان ادب گفت: اگرچه دوستان تبریک می‌گفتند و خوشحال بودند، ولی به نظرم اگر مصرع یا جمله‌ای از عزیزان اهل قلم در کنار تصویرشان درج می‌شد بهتر بود.

* صدقی: من از هر اتفاقی که وحدت‌زا باشد، استقبال می‌کنم

مهرداد صدقی از نویسندگان کشورمان هم درباره این طرح گفت: با کلیت کار موافقم. به نظرم مثبت است، اما به نکاتی اشاره می‌کنم و جاهای خالی را مطرح می‌کنم تا در دوره‌های آتی، طرح تکمیل‌تر ارائه شود.

نویسنده «آبنبات هل‌دار» با تأکید بر اینکه باز هم می‌گویم ایده جالبی بود، گفت: توجه به مؤلفین آثار واقعاً ارزشمند است، اما باید طیف وسیعی از نویسندگان را این طرح در بر بگیرد و فقط نباید افرادی که به بعضی جریان‌های نشر، نزدیک هستند، مطرح شوند. اینطور نباید باشد که با تغییر دولت‌ها، طیف‌های نزدیک به آنها مطرح شوند. این کار مشکل ایجاد می‌کند و در ذهن و دید مخاطب به نویسنده برچسب می‌خورد. این عمل آسیب‌زننده است. از این رو می‌توان طیف نویسنده‌ها را گسترش داد.

این مؤلف در ادامه خاطرنشان کرد: بازخوردهای جالبی گرفتم. دوستانی که مرا می‌شناخت، تبریک گفتند، اما برخی‌ها هم گلایه می‌کردند که چرا نام‌های دیگری مطرح نشده. همه ما روی یک فرش زندگی می‌کنیم، همه کشورمان را دوست داریم و من از هر اتفاقی که وحدت‌زا باشد، استقبال می‌کنم. این کار اتفاق مثبتی بود و می‌تواند مثبت‌تر باشد.

گزارش قبلی فارس را اینجا بخوانید:
عکس ۶۰۰ نویسنده و تصویر کتاب‌هایشان روی بیلبوردهای تهران

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول