اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

مرکز مدیریت حوزه بانوان تا سال ۱۴۱۴ مرکز تخصصی زن و خانواده می‌شود

مدیر حوزه‌های علمیه بانوان گفت: حوزه باید با مسائل مهم کشور از جمله از پدیده طلاق، مساله ازدواج، فرزندآوری و انحرافات درون خانواده درگیر شود و خود را مسئول حل یا مشارکت در حل آنها بداند.

مرکز مدیریت حوزه بانوان تا سال ۱۴۱۴ مرکز تخصصی زن و خانواده می‌شود

به گزارش خبرنگار قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس آیین افتتاح دفتر نمایندگی مرکز مدیریت حوزه علمیه بانوان در تهران با حضور مسئولان حوزه علمیه بانوان و حجت‌الاسلام محمدحسن ابوترابی فرد امام جمعه موقت تهران برگزار شد.

قرآن یک مسیر حرکت به ما معرفی می‌کند و آن توحید است

در این مراسم حجت‌الاسلام ابوترابی فرد طی سخنانی نقطه ثقل قرآن کریم را عبارت «و لا تقف ما لیس لک به علم» دانست و گفت: بر اساس این کلام در منطق قرآن تنها یک مسیر جهت حرکت را تعریف می‌کند و باید تمام ظرفیت عقلانی، ظرفیت ارادی، فهم صحیح و دریافت انسان در این راه به کار گرفته شود.

وی تنها راه حرکت به سمت توحید را همین راه توصیف کرد و ادامه داد: از این کلام به خوبی استفاده می‌شود که در حوزه‌های نظر و عمل باید سلوک عالمانه انجام شود، همین سلوک علمی ما را به وحی هدایت می‌کند.

امام جمعه موقت تهران، تمام انحرافات انسان را ناشی از فاصله گرفتن از این راه دانست و گفت: ده‌ها آیه دیگر بر همین مساله دلالت دارند.

سنگ‌بنای نظام توحیدی اسلام بر مبنای دانش بود

وی سنگ بنای نظام توحیدی را بر دانش دانست و افزود: قدرت سیاسی، اقتصادی و... که برای این دو پیامبر الهی شکل گرفت به این دلیل بود که نظام سیاسی آنها مبتنی بر دانش بود و در نظام سیاسی ای که امروز در ایران اسلامی تعریف شده است سنگ بنا بر دو مقاله مهم علم و عدالت است. شخصیت ولی فقیه نیز به علم و عدالت او استوار است هر یک از این دو رکن فرو بریزد اصل ولایت خدشه‌دار می‌شود.

حجت‌الاسلام ابوترابی گفت: حتی نظام اسلامی در تمام ارکان بر این دو اصل استوار است و اگر با دولت اسلامی و جامعه اسلامی و تمدن اسلامی فاصله داریم به دلیل فاصله با علم و عدالت است.

توسعه علم و دانش توسعه نظام اسلامی است

وی قدم‌هایی که برای توسعه علمی و عدالت برداشته می‌شود را گام‌هایی برای توسعه نظام اسلامی دانست و تصریح کرد: حوزه‌های علمیه هم که برای آراستگی به علم و عدالت قدم برمی‌دارند و به همین دلیل به استحکام نظام اسلامی کمک می‌کنند.

امام جمعه موقت تهران با بیان توصیه‌هایی به حوزه‌های علمیه گفت: مخاطب را بشناسید که در تعلیم و تربیت بسیار مهم است و این امر از عوامل موفقیت انبیا هم بود. مخاطب به برهان و استدلال و مباحثه مبتنی بر اصول نیاز داشته و باید برای اعتلای او برنامه‌ریزی کرد. آقای بهجت پور با استفاده از تلاش پیشگامان این حرکت قدم‌های بلندی برداشته‌اند و نهاد بالنده‌ای را بنیان نهادند. تلاش عالم بزرگوار و فقیه فقید آیت الله شرعی و بزرگوارانی که راه آن عالم سخت کوش و مهذب و دلسوز را تداوم بخشیدند. برای ادامه راه از تجارب آنان استفاده کردند.

وی خاطرنشان کرد: دانش آموختگان حوزه‌های علمیه خواهران همراه با مراتب بالاتری از دانش، اخلاق، علم و عمل صالح در هرجایی باشند تا آن فضا را نورانی کنند، تا انسان نورانی نشود نمی تواند در نورانیت خانواده و جامعه نقش داشته باشد.

حجت‌الاسلام ابوترابی، یادآور شد: باید تمام همت ما برای ارتقای خویشتن در زمینه نظر و عمل باشد و هر چه موفق باشیم، در ارتقای جامعه موفق بوده‌ایم.

توجه حوزه‌های علمیه خواهران به خانواده و مسائل زن و خانواده

در ادامه حجت‌الاسلام عبدالکریم بهجت‌پور مدیر حوزه‌های علمیه بانوان کشور با اشاره به مزیت‌های حوزه‌های علمیه خواهران گفت: حوزه‌های علمیه خواهران با محور قرار دادن خانواده و مسائل زن و خانواده فاصله و امتیاز خود را حتی از حوزه‌های علمیه برادران نشان می‌دهند و همین مساله دلیل توجه ویژه مقام معظم رهبری و امام راحل به این حوزه‌ها و تأسیس مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران است.

وی توجه شایسته به حوزه‌های علمیه خواهران را از افتخارات نظام اسلامی دانست و گفت: در این راستا با راه‌اندازی شورای سیاست‌گذاری حوزه‌های علمیه خواهران دستگاه مستقلی تأسیس شد. این نشانگر امیدی است که به این شجره طیبه به منظور تحقق اهداف نظام مقدس اسلام وجود دارد.

امامین انقلاب به جایگاه بانوان در تعلیم و تربیت توجه داشتند

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران با بیان اینکه امامین انقلاب سهم و جایگاه خانم‌ها را در امر تعلیم و تربیت و تعقیب و پی‌گیری مسائل حوزه دین به جد باور داشتند گفت: ایشان به رغم برخی از مقاومت‌ها و برخی از تفاوت در دیدگاه‌ها همیشه بر اهمیت این مجموعه و گسترش آن تأکید داشته‌اند.

وی با بیان اینکه در اساسنامه شورای سیاست‌گذاری حوزه‌های علمیه خواهران پنج هدف مبتنی بر مزیت عرصه زن و خانواده در حوزه‌های علمیه خواهران مورد تأکید قرار گرفته است، افزود: بر این اساس طلاب باید در عرصه‌های زن و خانواده توانمند شوند، هدایت‌گر دینی جوامع و پاسخ‌گوی نیازهای دینی جامعه باشند و تأثیرگذار در تحولات و نظامات فرهنگی و اجتماعی و سیاسی همسو با آرمان‌های نظام و انقلاب باشند.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران با اشاره به تأکید امام راحل بر نقش بانوان جامعه این بیان را نشانگر جایگاه استراتژیک بانوان در جامعه دانست و افزود: ممکن است حتی برخی از مدیران حوزه هم به اندازه کافی چنانکه امام راحل و مقام معظم رهبری و مراجع معظم رهبری توجه کرده‌اند به این ظرفیت توجه نداشته باشند.

دلیل تأسیس دفتر حوزه علمیه بانوان در تهران

وی علت تأسیس دفتر نمایندگی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران در تهران را حضور در فعالیت‌های ملی و تعقیب آنها بیان کرد و گفت: ما یک سری روابط ملی و بین‌الملل داریم که باید از طریق مرکز سیاسی و اقتصادی کشور تعقیب شود، نمی‌شود در مرکز نبود و به خوبی نقش حوزه‌های علمیه خواهران را تنظیم و تسهیل کرد.

حجت‌الاسلام بهجت‌پور حوزه‌های علمیه را نهادی مردمی توصیف کرد و گفت: این افتخارات حوزه است که خاستگاهی مردمی و از متدینین دارد که در آن زمین رشد می‌کند، بالنده می‌شود و توسعه پیدا می‌کند.

وی افزود: ما در ارتباط با دستگاه‌های رسمی کشور از خاستگاه خود فاصله نمی‌گیریم بلکه از کانون آن خاستگاه، ارتباط با دستگاه‌ها و جریانات کشوری را تعقیب می‌کنیم.

باید تا سال ۱۴۱۴ مرکز مدیریت حوزه بانوان به مرکز تخصصی زن و خانواده تبدیل شود

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران با اشاره به اینکه بر اساس مأموریت مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران در افق ۱۴۱۴ این مرکز باید به یک مرکز تخصصی مرتبط با حوزه زن و خانواده تبدیل شود به گونه‌ای که توان پاسخگویی به تمام مسائل دینی زن و خانواده را داشته باشد، گفت: برای این که این اتفاق بیفید، حضور مرکز مدیریت در کانون کشور و درگیر شدن با مسائل کانونی، شرایط پیچیده جهانی و متغیرهای که نظام خانواده را تغییر می‌دهد در ارتباط با کارشناسان مربوطه ضروری است.

وی گفت: دستگاه‌های دینی زمانی ماندگار و اثرگذار می‌شوند که پابه پای تغییر متغیرها به خوبی بتوانند نقش خود را ایفا کنند، درک روشنی از تحولات داشته باشند و بر اساس آن درک به منابع اسلام مراجعه کنند و پاسخ مناسب را ارائه کنند.

حجت‌الاسلام بهجت‌پور خاطرنشان کرد: ایجاد نمایندگی زمینه تعامل میان این دوبخش یعنی طلاب و بخش‌های کارشناس در مرکز کشور را فراهم می‌کند و چهره مهارتی تخصصی حوزه‌های علمیه روشن را تر و شفاف‌تر می‌سازد.

حوزه علمیه باید با مسائل روز کشور درگیر شود و برای رفع آنها تلاش کند

وی با بیان اینکه حوزه باید با مسائل مهمی که در کشور با آن مواجهیم درگیر شود و خود را مسئول حل یا مشارکت در حل مسائل آنها بداند، از پدیده طلاق، مساله ازدواج، فرزندآوری و انحرافات دورن خانواده ناشی از فضای مجازی به عنوان برخی از این مسائل یاد کرد که مسئولیت حل آنها تنها بر عهده دستگاه‌های دولتی نیست.

وی همچنین با اشاره به اینکه تأسیس این دفتر پس از نیازسنجی‌های لازم انجام شد، از حجت‌الاسلام کبیریان که در طول ۲ سال گذشته برای پیگیری تأسیس دفتر نمایندگی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران تلاش کرد تقدیر کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول