اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

بازدید وزیر ارشاد از مصلی و شهرآفتاب برای برگزاری نمایشگاه کتاب 1401

معاون فرهنگی وزیر ارشاد گفت: چنانچه شرایط بهداشتی اجازه دهد، در اردیبهشت ماه سال آینده (۱۴۰۱) نمایشگاه بین المللی کتاب تهران را برگزار می‌کنیم. از این رو فردا بازدیدی همراه با وزیر ارشاد از فضای محیطی مصلای امام خمینی خواهیم داشت.

بازدید  وزیر ارشاد از مصلی و شهرآفتاب برای برگزاری نمایشگاه کتاب 1401

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نخستین نشست خبری که همزمان با هفته کتاب برگزار شد، چهره به چهره با خبرنگاران، به سوالات آنها پاسخ گفت.

بر اساس این گزارش، در این نشست خبری محمد اللهیاری مدیر اداره کتاب، علی رمضانی مدیر عامل خانه کتاب و ادبیات ایران، علیرضا اسماعیلی مشاور اجرایی معاون فرهنگی حضور داشتند.

* احمدوند: بازدید از مصلای امام خمینی برای میزبانی نمایشگاه کتاب۱۴۰۱

یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزیر ارشاد در این برنامه با بیان اینکه  باید ویترین عرضه کتاب را توسعه دهیم به برگزاری نمایشگاه کتاب در اردیبهشت ۱۴۰۱ اشاره کرد و گفت: چنانچه شرایط بهداشتی اجازه دهد، در اردیبهشت ماه سال آینده (۱۴۰۱) نمایشگاه بین المللی کتاب تهران را برگزار می‌کنیم.

وی با بیان اینکه در راستای برگزاری فیزیکی نمایشگاه کتاب تهران، نشست‌هایی در خانه کتاب برگزار خواهد شد، گفت: امیدوارم آمادگی لازم را برای برگزاری نمایشگاه حضوری نمایشگاه کتاب را پیدا کنیم؛ از سوی دیگر برای برآورد امکانات فیزیکی مصلای امام خمینی، فردا جمعه (۲۸ آبان‌‌ماه) همراه با وزیر ارشاد از مصلای تهران، بازدید خواهیم داشت. 

معاون فرهنگی وزیر ارشاد همچنین از دیگر فضاهای موجود خبرداد و اعلام کرد:  در روز‌های آینده، بررسی دیگر ظرفیت‌های شهری از‌جمله شهر آفتاب در دستور کار است. نشست‌ و گروه‌های تخصصی در موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران تشکیل شده و موضوع در حال پیگیری است. امید‌واریم آمادگی لازم برای برگزاری نمایشگاه حضوری به‌نحوه مطلوب‌تر از گذشته کسب کنیم.

وی ادامه داد: البته برگزاری نمایشگاه کتاب در اردیبهشت ماه هنوز نهایی نشده است و چون زمان زیادی مانده است در ستاد ملی کرونا نیز آن را مطرح نکرده‌ایم ما در تلاش هستیم در فصل بهار نمایشگاه را برگزار کنیم.

* چه خبر از کتابگردی؟

معاون وزیر ارشاد همچنین به دیدار با کتابفروشان که هرساله تحت عنوان «کتابگردی» همزمان با هفته کتاب برگزار می‌شود، گفت: در دیداری که به مناسبت هفته کتاب از کتابفروشیها صورت گرفت عمد مشکلات از قبیل بیمه، تامین اجتماعی، مالیات و ... بود، مطرح شد، اما امیدوارم با هماهنگی و تعامل با وزارت اقتصاد و شهرداری برای رونق کتابفروشی‌ها در تهران و سایر شهرها بتوانیم اقداماتی را انجام دهیم و با برنامه‌های موجودمان کمک بیشتری به کتاب و کتابخوانی در کشور داشته باشیم.

* درباره ویژگی‌های مختلف نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، تصمیم‌گیری نشده

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره احتمال تفکیک بخش فروش نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: هنوز درباره ویژگی‌های مختلف نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، تصمیم‌گیری نشده است؛ در زمان لازم، جزئیات نمایشگاه اعلام خواهد شد.
 

* مدیرعامل خانه کتاب روند برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب را تشریح کرد

در ابتدای این نشست خبری علی رمضانی مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران به آغاز طرح‌های فصلی کتاب از پاییزه ۱۴۰۰ اشاره کرد و در راستای گسترش عدالت فرهنگی اظهار داشت: بنا داریم یارانه هفته کتاب به شکل متفاوتی به دست مخاطبان برسد. چنانچه کتابفروشی بویژه در مناطق دورتر از پایتخت از ثبت‌نام در این طرح جامانده باشد؛ مسیر ثبت نام را تسهیل خواهیم کرد تا در روزهای آینده به این طرح بپیوندد.

وی با اشاره به مناطق کم برخوردار و اینکه یارانه ویژه برای آنها در نظر گرفته شده ابراز داشت: کتابفروشی‌هایی که در خارج از مراکز استان هستند بیش از گذشته یارانه دریافت خواهند کرد.

به گفته رمضانی، اعتبار اختصاص داده شده در این دوره پاییزه کتاب کمتر از تابستانه نخواهد بود ولی ممکن است برای برخی فروشگاه‌ها اعتبار متفاوت‌تری در نظر گرفته شده باشد و از سوی دیگر به برخی از کتابفروشان نیز اعتبار کمتری تخصیص داده شود چرا که تلاش کرده‌ایم یارانه‌ها را به سمت مناطق کمتر برخوردار هدایت کنیم.

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب در بهمن‌ماه هم اعلام کرد: مهمترین دلیل ما برای برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب، عدالت در دسترسی به همه ناشران و عدالت در توزیع یارانه‌ها است.

وی با تبیین چرایی برگزاری نمایشگاه کتاب مجازی خاطر نشان کرد: همه افراد برای حضور در نمایشگاه کتاب تهران امکان لازم را ندارند، از سوی دیگر در شهرستان‌ها نیز امکان مراجعه افراد به نمایشگاه‌های استانی اندک است، لذا بخش فروشگاهی نمایشگاه‌ها کتاب به صورت مجازی برگزار می‌شود و موضوع نشست‌ها و بخش نمایشگاهی در استان‌ها تبدیل به بخش اصلی در نمایشگاه‌های استانی می‌شود.

* اللهیاری: مسئله زمان در کارشناسی کتابها را به صورت نسبی حل خواهیم کرد

در ادامه این برنامه محمد اللهیاری فومنی مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درخصوص تاخیر در صدور مجوزها و پاسخگویی به ناشران به سامانه‌ای اشاره کرد که روند قرار گرفتن درخواست را نمایان می‌کند و گفت: سامانه‌ای که کارها را برای گروه‌های کارشناسی ارسال می‌کند این امکان را دارد که نشان دهد چه کتابی در چه مرحله‌ای و در چه موضوعی متوقف مانده است. بر این اساس ما مسئله زمان در کارشناسی را به صورت نسبی حل خواهیم کرد.

وی درباره مبارزه با کتاب‌سازی در اداره کتاب با بیان اینکه ما در اداره کتاب شاهد کتاب‌هایی هستیم که برای دریافت مجوز مراجعه می‌کنند و بررسی ممیزان نشان می‌دهد که این کتاب‌ها کتاب‌سازی شده هستند خاطر نشان کرد: خوشبختانه در محافل علمی و دانشگاهی نرم‌افزارهای مشابهت‌یاب پیش‌بینی شده است که کمک می‌کند به این نکته برسیم که متن مورد نظر حاصل تلاش نویسنده است یا خیر. در این دوره قرار شده است این دسته کتاب‌ها جدا شوند و نتیجه بررسی نرم‌افزاری مشابهت‌یابی به ناشر ارائه شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول