اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  تشکل های دانشگاهی

گرامیداشت سالروز درگذشت نماینده فقید رهبر انقلاب در امور دانشجویان ایرانی در اروپا

گرامیداشت سالروز درگذشت حجت الاسلام اژه‌ای نماینده فقید رهبر انقلاب در امور دانشجویان ایرانی در اروپا برگزار شد.

گرامیداشت سالروز درگذشت نماینده فقید رهبر انقلاب در امور دانشجویان ایرانی در اروپا

به گزارش خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، گرامیداشت سالروز درگذشت حجت الاسلام اژه‌ای نماینده فقید رهبر انقلاب در امور دانشجویان ایرانی در اروپا به همت اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا برگزار شد.

* دلایلی که موجب پیوند مرحوم اژه‌ای با انقلاب و اسلام شد

حجت الاسلام و المسلمین احمد واعظی، نماینده مقام معظم رهبری در امور دانشجویان اروپا و رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم؛ در این مراسم به طرح موضوع استقامت و ثابت‌قدمی مرحوم اژه‌ای در کار و تلاش و موفقیت شخصی‌ و اجرایی و مدیریتی پرداخت و با اشاره به تفاوت عقل نظری ( درک مجهولات، آگاهی و دانش) و عقل عملی (انگیزه، همت و اراده) به جایگاه رفیع حجت الاسلام اژه‌ای، در بیدار نگه داشتن عقل عملی در کنار عقل نظری اشاره کرد.

وی گفت: عنصر ثابت قدمی در کنار ویژگی‌های متعد مرحوم اژه ای، همچون نازک‌طبع بودن، روشن‌فکر و روشن‌بین بودن، متواضع، صمیمی و فروتن بودن، از مجموع دلایل محکمی است که موجب پیوند مرحوم اژه‌ای با انقلاب و اسلام و دوام این پیوند شد که ثمره آن نیز حضور در عرصه های مدیریتی فرهنگی سطح کلان برای ده‌ه های متمادی بود.

نماینده مقام معظم رهبری در امور دانشجویان اروپا  تاکید کرد: حجت الاسلام و المسلمین اژه‌ای از همان ابتدا ضمن ارتباط با حلقه اول یاران امام (ره)، و با روحیه استقلال‌طلبانه و عدالت محور، در فضا‌های کاری علمی، فرهنگی و تشکیلاتی و رشد دادن به جوانان، تا انتهای عمر بابرکتشان ثابت قدم ماند.

* مرحوم اژه ای در خدمت به ملت به خصوص جوانان میل و اشتیاق فراوانی داشت

همسر مرحوم اژه‌ای که فرزند ارشد شهید بهشتی نیز هستند در ادامه برای دانشجویان از دقت و تلاش مرحوم اژه‌ای در انجام کارها و تعهد ایشان به انجام و ثمر رساندن آن اعمال گفت.

همسر مرحوم اژه‌ای با اشاره به کارها و فعالیت های سنگین مرحوم اژه‌ای چه در سمت های اجرایی و حکومتی متعددشان و چه در حوزه دانشگاهی و آکادمیک،گفت: مرحوم اژه ای در خدمت به ملت به خصوص جوانان میل و اشتیاق فراوانی داشتند.

وی در پایان چند کتاب از مجوعه تالیفات مرحوم اژه‌ای از جمله هدایت و مشورت در اسلام، روان‌شناسی از دیدگاه دانشمندان اسلامی، آسیب‌شناسی اجتماعی و امام و اتحادیه را معرفی کرد.

* مرحوم اژه ای بسیار به دانشجویان اهمیت می داد

محمد حسین عطایی دولت آبادی دبیر و مسئول تشکیلات اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان در اروپا هم در ادامه به بیان خاطراتی از مرحوم اژه ای و بیان مطالبی درباره اطلاع به روز و جامع ایشان از مشکلات دانشجویان پرداخت.

وی در ادامه گفت: مرحوم اژه ای در زمینه معنوی و عاطفی بسیار به دانشجویان اهمیت می دادند و در عصری که اکثریت اشخاص و نهادها به گزارش کاری و برنامه ها می پردازند، ایشان حال و احوال دانشجویان برایشان اهمیت داشت. برای مرحوم اژه ای بسیار مهم بود که دانشجویان حالشان خوب است و به درسشان می رسند و مشکلی ندارند.

عطایی افزود: مرحوم اژه ای اهل این نبود که چند معاون و منشی و پست و مقام و دفتر و تشکیلات داشته باشد. ایشان در نشست های اتحادیه پیام مقام معظم رهبری را می خواندند و سپس در همان میز و صندلی های دانشجویی گوشه کناری می نشستند و مدیریت جلسه را طبق اساسنامه اتحادیه به دانشجویان و هیات رییسه منتخب نشست واگذار می کردند و حتی اوقاتی که می خواستند صحبت کنند از رییس جلسه اجازه می گرفتند.

وی ادامه داد: مرحوم اژه ای همیشه از شهید بهشتی و مقام معظم رهبری نکاتی بیان می کردند. ایشان روی افراد بیشتر سرمایه گذاری می کردند تا ساختارها و از همین جهت برخی از دانشجویانی که دیگر در اتحادیه عضویت ندارند و فارغ التحصیل شدند اکنون مدیریت مراکز اسلامی یا تاسیس هیات های مذهبی و خیریه هایی را بر عهده دارند و برخی از افرادی که به کشور بازگشتند امروز در ساخت مدارس و کمک های خیریه ای و فعالیت های علمی و فرهنگی و مدیریتی کشور مشغول هستند.

 

 

دبیر و مسئول تشکیلات اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان در اروپا تصریح کرد: مرحوم اژه ای در نشست های اتحادیه همواره می گفتند که "فرزندان عزیزم، شما افتخار کشور هستید. وطنتان مال خودتان است. ارزش خودتان را بدانید. شما فرزندان مقام معظم رهبری هستید. شما آینده کشور هستید. اولویت تان درستان باشد، در زمینه های علمی و درسی و کاری به پیشرفت خودتان برسید و در کنار آن فعالیت های علمی و فرهنگی نیز داشته باشید. با همدیگر دوست باشید و برادر باشید."

وی گفت: مرحوم اژه ای بسیار صبور و با حوصله و شوخ طبع بودند و پدر معنوی و دوست و رفیق اعضای اتحادیه بودند.

عطایی افزود: که در کارهای تشکیلاتی همیشه اختلاف نظر هایی وجود دارد و این نشانه زنده بودن تشکیلات و وجود تضارب آرا در آن است. در چنین اوقاتی وقتی دانشجویان به مرحوم اژه ای مراجعه می کردند ایشان با صبر و حوصله برخورد می کردند و این باعث می شد بسیاری از اختلاف نظرات حل شود.

دبیر و مسئول تشکیلات اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان در اروپا با بیان اینکه مرحوم اژه ای توانست اولویت بندی مشکلات را به اعضای اتحادیه یاد دهند، به اعضای اتحادیه توصیه کرد دربحث  صبر و تامل و اولویت بندی مرحوم اژه ای را الگو قرار دهند و در کارهای تشکیلاتی با همین رویکرد فعالیت کنند.

* نقش ویژه مرحوم اژه ای در راه اندازی مدارس استعداد برتر و تیزهوشان

واعظ مهدوی معاون سابق توسعه امور علمی و فرهنگی سازمان برنامه و بودچه کشور هم در این مراسم ضمن گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم اژه‌ای‌، به نقش ویژه این مرحوم در راه اندازی مدارس استعداد برتر و تیزهوشان برای فراهم کردن بهترین آموزش ها برای افراد و اقشار کم‌بزاعت و کم‌توان اشاره کرد.

وی با ذکر اهمیت دفاع از مظلوم و مبارزه علیه ظالم، اقدامات مرحوم اژه ای را در مسیر مبارزه با ظلم، نا‌برابری، نا‌عدالتی و تبعیض دانست و اضافه کرد  که تمام انسان‌ها با هم برابر و برادرند و لذا فرصت آموزش و پیشرفت باید برای همگان یکسان و مساوی باشد.

* تیزهوشی و درایت مرحوم اژه‌ای در مدیریت

سید جمال‌الدین ارجمند از ادوار اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشجویان در اروپا و نماینده دوره هفتم مجلس شورای اسلامی طی سخنانی به بحث درباره فعالیت های کانون اسلامی دانش‌آموختگان یا فارغ التحصیلان اروپا در ایران پرداخت.

عضو سابق انجمن اسلامی دانشجویان بِرِمِن آلمان به تیزهوشی و درایت مرحوم اژه‌ای در مدیریت اشاره کرد و آن را منشا خدمات متقابل به دانش‌آموختگان دانست.

وی با تاکید به سفر‌های پرتعداد حجت الاسلام اژه‌ای برای حل و فصل مشکلات دانشجویان و انجمن‌ها، گفت: مرحوم اژه ای همواره به دنبال استفاده خوب و موثر از ظرفیت ها و قابلیت های فارغ التحصیلان در ایران بودند.

* حفظ وحدت از دغدغه‌های مرحوم اژه‌ای بود

محسن رحمانی تبار دبیر و مسئول تشکیلات اسبق اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشجویان در اروپا و نماینده اسبق اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان در تهران هم در ادامه با اشاره به اخلاص بالای مرحوم اژه‌ای، وی را از جمله کسانی دانست که پاک و بدون ریا و بدون هیچ گونه چشم داشتی و تنها و تنها محض رضای الهی کار می‌کرد.

وی افزود: وقت مرحوم اژه‌ای پر برکت بود و شخصیت ایشان به مانند امام (ره) و شهدا بود. حفظ وحدت و وحدت قلوب از دغدغه‌های این استاد فقید بود و ایشان کیمیای سعادت اتحادیه را همان اخلاص و برای خدا کار کردن می‌دانست.

* نمایش نماهنگ «پدر معنوی اتحادیه»

به گزارش فارس در قسمت دیگری از این برنامه، نماهنگی که توسط اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان در اروپا و با همکاری  چندی از انجمن های دیگر تهیه و تدوین شده بود به نمایش در‌آمد. این نماهنگ در کانال تلگرام و صفحه اینستاگرام اتحادیه ( uisae_official@ ) منتشر شده است.

در ویدیو- نماهنگ «پدر معنوی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا»، دبیر و مسئول تشکیلات اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشجویان در اروپا (محمد حسین عطایی دولت آبادی)، نماینده اتحادیه در تهران و رئیس دانشکده فناوری های نوین پزشکی (حسین قنبری)، مسئول ارتباطات اتحادیه (مهدی بعیدی نژاد)، مسئول فرهنگی اتحادیه (عبدالحسین بیات)، مسئول علمی اتحادیه (محمود قراویری)، دبیر انجمن وین (محمدصادق امینیان)، دبیر انجمن ایروان (علی اخوان سلامت) و دبیر انجمن مینسک (زهرا علیپور) خاطرات خود از حجت‌الاسلام اژه‌ای را مطرح کردند.

* رونمایی از یادنامه مجاهد خاموش

همچنین با کوشش اتحادیه، یادنامه ای با عنوان مجاهد خاموش تهیه و تنظیم شده بود که در این مراسم از آن رونمایی شد و در معرض دید دانشجویان و مهمانان برنامه قرارگرفت.

 

 

در جلد پشتی این یادنامه آمده که: « حجت الاسلام و المسلمین دکتر جواد اژه ای در سال ۱۳۲۷ در شهر اصفهان متولد شد. ایشان از سال ۱۳۴۲ همزمان تحصیلات حوزوی را با تحصیلات مدرسه و سپس دانشگاه دنبال نمود و پس از اخذ لیسانس روانشناسی از دانشگاه اصفهان، موفق به اخذ دکترای روانشناسی تجربی از دانشگاه دولتی وین شد. ایشان در طول حیات، مسئولیت های متعددی در کشور برعهده داشت و از سال ۱۳۶۸ تا زمان درگذشت نماینده مقام معظم رهبری در امور دانشجویان اروپا و آمریکا بود. جواد اژه ای در ۲۴ آبان ماه ۱۳۹۹ در سن ۷۲ سالگی ندای حق را لبیک گفت. اعضای اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان در اروپا مرحوم اژه ای را پدر معنوی خود می دانستند و این اثر به مناسبت اولین سالروز درگذشت دکتر اژه ای توسط اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان در اروپا تهیه گردیده و برگرفته از خاطرات و یادنوشت های اعضای حال و سابق اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان در اروپا می باشد.»

این یادنامه که به مدیر مسئولی محمد حسین عطایی دولت آبادی و سردبیری محمود قراویری منتشر شده در ادامه قابل مشاهده است:

 ویژه نامه مجاهد خاموش ویژه نامه مجاهد خاموش  

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول