اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

بایدهای مذاکره برای رفع تحریم‌ها

یکی از پرسش‌های اساسی این است که اگر بخواهد مذاکره برای رفع تحریم ها توسط هیئت دیپلماسی انجام شود چه باید و نبایدهایی باید این هیئت رعایت کنند تا هم اعتماد از دست رفته مردم نسبت به برجام بازگردد و هم شاهد رونق اقتصادی ایران اسلامی باشیم.

بایدهای مذاکره برای رفع تحریم‌ها

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، آیت‌ الله سید «ابراهیم رئیسی»، رئیس‌جمهور ایران در نخستین گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با مردم، به صورت آشکارتر موضع خود را درباره برجام و احیای گفت‌وگوهای هسته‌ای بیان کرد و گفت: «محور گفت‌وگوها تامین منافع ملت بزرگ ایران خواهد بود و از منافع ملت بزرگ ایران یک قدم عقب‌نشینی نخواهیم کرد.» به گفته رئیس‌جمهور ایران «مذاکره و گفت‌وگو همیشه به عنوان یکی از ابزارهای دیپلماسی مطرح بوده و باز هم مطرح است».

رئیسی با اشاره به اینکه به هیچ عنوان ابایی از گفت‌وگو و مذاکره نخواهیم داشت، تاکید کرد: «اما آنچه غربی‌ها و آمریکایی‌ها دنبال آن هستند، یعنی اینکه گفت‌وگو همراه با فشار باشد، آیا این به معنای گفت‌وگو است؟ اگر قرار باشد در کنار گفت‌وگو فشار باشد این چه نوع گفت‌وگویی است؟»

همچنین رئیسی در مراسم تحلیف که ۱۴ مرداد ماه برگزار شد درباره تحریم‌ها گفته بود تحریم‌ها علیه ملت ایران باید لغو شود و از هر «طرح دیپلماتیک» که باعث انجام این امر شود، استقبال می‌کند.

حال پرسش این است که اگر بخواهد مذاکره برای رفع تحریم ها توسط هیئت دیپلماسی دولت سیزدهم انجام شود باید به چه صورت باشد تا هم اعتماد از دست رفته مردم از برجام بازگردد و هم با برطرف شدن تحریم ها کشور از منافع اقتصادی آن بهره مند شود؟

آن طور که حجت الاسلام «مجید نصیرایی» رئیس مجمع نمایندگان خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از بیرجند، گفت: با وجود این که مردم ایران، مقامات و ارکان نظام جمهوری اسلامی سال هاست تجربه بدعهدی آمریکایی‌ها، اروپایی‌ها و عواملش را در عرصه‌های مختلف شاهد بوده و هستند، در صورتی که دستگاه دیپلماسی ایران بخواهد مذاکرات رفع تحریم‌ها را در دستور کار قرار دهد به طور حتم باید یکی از مسائل اساسی که مدنظرشان باشد این باشد که آمریکایی‌ها، اروپایی‌ها و عواملشان به عهد و پیمان خویش وفادار نیستند به همین دلیل باید از آن‌ها ضمانت های سفت و محکمی برای توافق‌ها و تعهدات بگیرند.

وی افزود: عواید حاصل از هشت سال مذاکره دولت قبل «برجام» به جزء خسارت در ابعاد مختلف برای مردم ایران نبود و آنچه مردم به لحاظ گرفتاری‌های اقتصادی در این برهه تحمل می‌کنند نتیجه همین فرصت‌هایی‌ ست که در برجام سوخت شد چرا که رونق اقتصادی به مذاکره و نتایج برجام گره زده شد.

درس گرفتن از تجربه ناموفق

به گفته وی با سوخت فرصت‌ها در برجام و مذاکرات بی ثمر دولت قبل هیئت مذاکره کننده رفع تحریم‌ها در دولت سیزدهم به طور قطع باید از تجربیات برجام و مذاکره درس بگیرد به طور حتم ضمانت دقیق و قوی را از آن‌ها برای وفای به عهدشان بگیرد.

نکته مهم دیگر این است که آمریکایی‌ها، اروپایی و عواملشان بد عهد هستند به طور حتم باید هیئت مذاکره کننده رفع تحریم‌ها راستی آزمایی‌ها لازم را انجام دهند بعد قول و قرارشان را بپذیرند چرا که برجام خسارت محض بود.

حجت الاسلام نصیرایی نماینده مردم فردوس، طبس، سرایان و بشرویه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که نظام جمهوری اسلامی همیشه به عهد و پیمانی که با هر دولت و ملتی می‌بندد پایند است و تحت هیچ شرایطی عهدش را زیر پا نمی‌گذارد، اضافه کرد: اما چون در برجام طرف مذاکره کننده به هیچ وجه بر تعهداتش وفادار نبود باید خسارت‌ها تحمیلی از این بابت را از صفر تا صد جبران کند.

راستی آزمایی مذاکرات

وی با تاکید بر راستی آزمایی مذاکرات رفع تحریم‌ها در ابعاد مختلف همانند فروش نفت، مبادلات ارزی و پولی و... در عرصه بین الملل ادامه داد: هیئت مذاکره کننده رفع تحریم‌ها نباید پیشرفت، توسعه و آبادانی در حوزه‌های مختلف را به این مذاکرات گره بزند چرا که واقف به بد عهدی آمریکایی‌ها، اروپایی‌ها و عواملش است.

همچنین به این موضوع اساسی باید توجه داشته باشد که می‌توان با تکیه بر توانمندی‌های متخصصان داخلی روی پای خود ایستاد.

به گفته وی روی پای خود ایستادن موضوعی ست که همه ارکان نظام به این موضوع رسیده اند.

اعتماد به مردم برگردانده شود

«سلمان اسحاقی» نماینده مردم قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان این که اگر قرار است دولت سیزدهم مذاکراتی در حوزه بین الملل داشته باشد به طور حتم به واسطه نتایج خسارت‌زا و بی نتیجه برجام در دولت قبل باید بنا به تاکید مقام عظمای ولایت که دولت را مکلف و موظف به برگردان اعتماد به مردم کردند، این اتفاق بیفتد.

وی ادامه داد: وقتی مردم حدود هشت سال شاهد مذاکراتی بودند که هیچ حاصلی نداشت به طور حتم قدم اول رفع این دغدغه مهم یعنی بازگرداندن اعتماد از دست رفته به مردم است.

وی به اعلام موضوعی برای اولین بار اشاره و خاطرنشان کرد:  این موضوع هم به توسعه روابط با کشور سوریه بر می‌گردد چرا که ایران اسلامی طی این سال برای مبارزه و مقابله با داعش و عدم ورود آن‌ها به مرزهای ایران اسلامی هزاران کیلومتر آن سوی مرزهای کشور به مقابله پرداخته و عزیرترین افرادش را همانند مستشاران نظامی، مدافعان حرم و از همه مهم تر سردار سلیمانی عزیز را برای حفظ امنیت ایران اسلامی از دست دادیم و بارها هم رئیس جمهور سوریه اعلام کرده است که امینت این کشور را مدیون ایران اسلامی ست که دولت قبل نیز به این موضوع واقف بود و می توانست از این فرصت استفاده کند نه این که ایران اسلامی یازدهمین کشور حوزه توسعه اقتصادی و ساخت و ساز در این کشور باشد.

به گفته وی این موضوع برای مردم ایران اسلامی قابل درک نیست که چرا باید بیشترین هزینه را ایران در سوریه داشته باشد اما در توسعه اقتصادی و ساخت و ساز آن در ردیف یازدهم باشد که به طور حتم باید دولت سیزدهم به این موضوع هم در حوزه بین الملل و برقرار روابط با کشورهای همسایه به آن توجه داشته باشد و همه توجه‌ها به مذاکره برای رفع تحریم ها معطوف نشود.

برجام سرابی بیش نبود

وی با بیان این که برجام سرابی بیش نبود افزود: خواسته همه از رئیس جمهوری و دستگاه دیپلماسی این است که در وهله در عرصه بین الملل به توسعه روابط با سوریه توجه داشته باشد.

نماینده مردم قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که در دولت قبل با ابراز تاسف مذاکره برای مذاکره بود ادامه داد: همان طور که رهبری نظام هم فرمودند باید در مذاکرات برای رفع تحریم ها به طور حتم به ابعاد حقوقی در نگارش آن توجه شود چرا که همین غفلت رئیس دستگاه دیپلماسی در دولت قبل که بعد از چند ماه بعد از واگذاری مسئولیت به آن اعتراف کرد و توجه نکردن بر روی یک کلمه اصلی و تاثیرگذار لطمات زیادی به دولت و ملت ایران وارد کرد.

به اهل فن اعتماد داریم

اسحاقی با بیان این که به واسطه نیروی اهل فن در سازمان انرژی هسته‌ای ایران آن هم با وجود نظارت و مدیریت رهبری به لحاظ فنی مشکلی در مذاکرات برای رفع تحریم‌ها نداریم افزود: من که خودم زمانی در سازمان انرژی هسته ای بوده و هنوز هم ارتباط دارم به لحاظ فنی هیچ مشکلی به واسطه حضور دانشمندان نخبه و اهل فن نداریم.

به گفته وی برخلاف این که گفته می شود دولت سیزدهم هیچ اعتقادی به مذاکره ندارد اما رئیس جمهوری به این موضوع اهتمام ویژه داشته اما مذاکره ای که همراه با عزت و اقتدر ایران اسلامی باشد اعتقاد راسخ دارد.

انتهای پیام/۳۶۳۵/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول