اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

کمک مهندسی زیستی به احیای چرخه آبی و خاکی کشور

رشد و توسعه فناوری های بیومهندسی و بیومکانیکی توسط فناوران کشور، نقش قابل توجهی در تثبیت، حفظ و احیاء منابع طبیعی کشور ایفا می‌کند.

کمک مهندسی زیستی به احیای چرخه آبی و خاکی کشور

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با به کارگیری فناوری های بیومکانیکی و بیومهندسی، می توان ضمن ایجاد پوشش گیاهی، شرایط را برای کنترل فرسایش و ذخیره نزولات جوی، کاهش تبخیر و افزایش سطح درآمد فراهم کرد.

بیومهندسی نقطه برخورد علوم فیزیک، شیمی، ریاضیات و اصول مهندسی است که به منظور مطالعه زیستی، دارویی، رفتاری و سلامت موجودات، توسعه داده می‌شود.

بیومکانیک هم مطالعه ساختار و عملکرد سیستم‌ های زیستی با استفاده از روش‌های مکانیک است.

 

در خدمت محیط زیست

مهمترین هدف توسعه این فناوری می توان به معرفی روش های بیومهندسی و بیومکانیکی و ارائه مدل اقتصادی تثبیت، احیاء، حفاظت و بهره برداری از منابع طبیعی اشاره کرد.پایلوت های اجراشده در آزمون فناوری های بیومکانیکی و بیومهندسی در حوزه دریاچه ارومیه و هندیجان از موارد مربوط به این طرح است.

در این طرح‌ها به چارچوب و محتوای هر یک از ابعاد مشکل پرداخته شده و نتایج بررسی تاثیر فناوری های مذکور در استقرار و مراحل رشد گونه های مناسب گیاهی به منظور کنترل فرسایش بادی و گردوغبار با توجه به خصوصیات و ویژگی های هر منطقه مورد بررسی، تحلیل، ارزیابی و مستندسازی قرار گرفته است. با انجام این پروژه‌ها، فناوری های مورد نیاز، توسعه یافته و در مرحله پایلوت مورد آزمون و تأیید قرار گرفته است.

 

کنترل فرسایش آبی

از دستاوردهای مهم این طرح می توان به ارائه دستورالعمل حفاظت آب و خاک، توسعه و معرفی فناوری استفاده از سیلاب­های فصلی و خاک شور و توسعه و معرفی فناوری های کاهش تبخیر، ارتقاء بهره وری آب و حفظ رطوبت خاک اشاره کرد.

همچنین کنترل فرسایش آبی و بادی و تثبیت خاک، اشتغالزایی و تولید با ارزش افزوده و احیای اراضی کم بازده منطقه و بیابان­زدایی اقتصادی و با مشارکت بهره­برداران از دیگر بهره برداری ها و نتایج قابل توجه این طرح محسوب می شود.

با توجه به نقش مهندسی های نوین در احیاء و تقویت چرخه آبی و خاکی کشور، کارگروه تخصصی آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، حمایت از توسعه و ترویج طرح های این حوزه را در اولویت های خود قرار داده است.

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول