اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

اردوغان: ساخت سامانه‌های دفاع موشکی برای ترکیه هموار شده است

رئیس جمهور ترکیه با اشاره به پیشنهادهای نظامی آمریکا به این کشور گفت، مشکلات اخیر مسیر را برای ترکیه در ساخت سامانه‌های دفاع موشکی هموار کرد.

اردوغان: ساخت سامانه‌های دفاع موشکی برای ترکیه هموار شده است

به  گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، رئیس جمهور ترکیه در سخنانی از دریافت پیشنهادهای جدید نظامی از سوی آمریکا و تاکید بر مخالفت با بازگرداندن سامانه موشکی «اس-۴۰۰» به کشور سازنده آن یعنی  روسیه خبر داد.

به نوشته روزنامه «حریت» «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه گفت که پیشنهادی را از جانب آمریکا برای دریافت جنگنده دریافت کرده است.

اردوغان گفت: «ما ۱.۴ میلیارد دلار برای جنگنده اف-35 پرداخت کردیم، اما اف-۳۵ به ما تحویل داده نشد. اکنون، چند پیشنهاد جدید در راه است، ببینیم چه اتفاقی می‌افتد، چقدر دقیق است. نمی‌دانیم چقدر این پیشنهادها خوب است.»

وی در ادامه افزود: «این مشکل توانست مسیر را برای ترکیه برای ساخت سامانه‌های دفاع موشکی هموار کند.»

اردوغان با بیان درخواست واشنگتن از ترکیه برای عدم خرید سامانه دفاع موشکی اس-۴۰۰ ساخت روسیه گفت: «ما به آن‌ها گفتیم که چرا باید این سامانه را بازگردانیم.»

علی‌رغم هشدارهای ایالات متحده و دیگر متحدان ناتو،  رئیس‌جمهور ترکیه سال ۲۰۱۷ قراردادی به ارزش ۲.۵ میلیارد دلار با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌ جمهور روسیه برای سامانه موشکی اس-۴۰۰ منعقد کرد.

اردوغان گفت که به ناتو گفته است که ایالات متحده پس از درخواست ترکیه، سامانه‌های دفاع موشکی را ارائه نکرده و آنها مجبورند سامانه‌های موشکی ساخت روسیه را خریداری کنند.

وی افزود: «چنین پیشنهادی از طرف روس‌ها به ما رسید، ما آن را از آنجا گرفتیم.»

یک مقام ارشد دفاعی ترکیه نیز اخیرا گفت که ترکیه سامانه موشکی دفاع هوایی دوربرد خود به نام «سپر» را با موفقیت آزمایش کرده است.

«اسماعیل دمیر» رئیس صنایع دفاعی (SSB) ترکیه در توییتی نوشت، آزمایش‌های مختلف سامانه پدافند هوایی داخلی که قرار است در سال ۲۰۲۳ وارد ارتش شود، ادامه خواهد داشت. وی گفت که ترکیه به تولید تسلیحات جدید ادامه خواهد داد و تا چندی دیگر ۶ سامانه دفاع هوایی مختلف خواهد داشت.

پروژه سپر توسط شرکت‌های بزرگ دفاعی ترکیه و شورای تحقیقات علمی و فناوری ترکیه و موسسه تحقیق و توسعه صنایع دفاعی ترکیه هدایت می‌شود. سامانه موشکی سایپر که برای محافظت از تاسیسات راهبردی برابر حملات هوایی دشمن توسعه یافته است، امکان دفاع هوایی در برد طولانی و حفاظت از تاسیسات مهم و راهبردی را فراهم می‌کند.

انتظار می‌رود که سپر رقیب سامانه دفاع موشکی «اس-۴۰۰» ساخت روسیه باشد. هم اینک سامانه‌های دفاع هوایی «کورکوت»، «سونگور» و «حصار» نیز در پدافند هوایی ترکیه مستقر هستند، سامانه‌هایی که یک دفاع هوایی  چند لایه‌ای را برای این  کشور فراهم می‌کنند.

رسانه‌های ترکیه اخیرا نیز از مرحله نخست ساخت نخستین جنگنده نسل پنجم پنهانکار ساخت صنایع هوایی این کشور خبر دادند.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول