اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بازار

در رابطه با افزودنی بتن چه چیزهایی می دانید؟

ترکیبات افزودنی بتن به موادی گفته می شود که به دلایلی به بتن افزوده می گردند، در ادامه به شرح هر یک خواهیم پرداخت. ضد یخ بتن یکی از افزودنی های تولید شده در شرکت کپکو می باشد.

در رابطه با افزودنی بتن چه چیزهایی می دانید؟

ترکیبات افزودنی بتن به موادی گفته می شود که به دلایلی به بتن افزوده می گردند، در ادامه به شرح هر یک خواهیم پرداخت. ضد یخ بتن یکی از افزودنی های تولید شده در شرکت کپکو می باشد.

افزودنی بتن، روان کننده ها  :

این ترکیبات به منظور استفاده کمتر از آب در بتن مصرف می گردند و آنها را اصطلاحاً ترکیبات کاهنده آب نیز می نامند. هر چند آب می تواند عملکرد بتن را افزایش دهد اما در طرف مقابل نیز چنانچه از میزان استاندارد بیشتر استفاده شود فاکتورهایی مثل استقامت و پایداری بتن را کاهش خواهد داد.

ترکیبات افزودنی که با نقش روان کنندگی به بتن اضافه می گردند در سه گروه اصلی به نام های :

1_ فوق روان کننده  2_ روان کننده و 3_ ابر روان کننده ها طبقه بندی می گردند. 

نام گیری این ترکیبات بر اساس کاهش میزان آب مصرفی در بتن است. یعنی روان کننده ها ده درصد، فوق روان کننده ها 15 درصد و در آخر ابر روان کننده ها 25 درصد از میزان آب مورد نیاز را کاهش میدهند.

افزودنی بتن، ترکیبات حباب هواساز :

از سری ترکیباتی که در سال های اخیر بسیار مفید واقع شده اند مواد حباب ساز در بتن هستند که به منظور ارتقاء پایداری بتن در مقابل تغییرات دمایی مثل انجماد و ذوب مصرف می گردند. یکی از افزودنی هایی که تولید شرکت کپکو است چسب بتن می باشد در رابطه با این چسب بتن چیست؟ میتوانید به سایت کپکوکالا مراجعه کنید. هنگامی که از این ترکیبات استفاده می شود بتن حاصل واجد میلیون ها حباب پراکنده در خود می گردد که این امر علاوه بر افزایش پایداری، موجب افزایش خاصیت کشسانی در بتن نیز خواهد شد.

ترکیبات استفاده شده در این افزودنی ها اغلب رزین وینسول، رزین های چوب و یا برخی روغن ها می باشند.

افزودنی بتن، کندگیر کننده ها :

همانطور که از نام آنها پیداست این ترکیبات نقش خود را با کاهش سرعت گیرش ابتدایی سیمان انجام می دهند و در واقع با این امر تایم گیرش پایانی بتن را ارتقا خواهند داد. عموماً از این دسته مواد هنگامی که حرارت هوا زیاد است و بتن سریع آب خود را از دست می دهد استفاده می شود، چرا که اگر بتن سریعتر از زمان استاندارد خشک گردد احتمال ایجاد عدم همبستگی و حفره در آن زیاد خواهد بود.

این افزودنی ها عموما حاوی محتویاتی چون کلسیم سولفات، ترکیبات سلولزی، نمک های اسیدی و نشاسته می باشند.

افزودنی بتن، تندگیر کننده ها :

همانطور که کندگیر کننده ها نقش کاهش سرعت خشک شدن بتن را ایفا می کنند، تند گیر کننده ها نیز نقشی بر عکس این ترکیبات دارند یا به عبارتی سرعت خشک شدن بتن را تا میزان چشمگیری ارتقا می‌دهند. این ترکیبات با نام ضد یخ بتن نیز معروف می باشند که  به منظور بالا بردن سرعت هیدراسیون سیمان در مراحل ابتدایی مورد استفاده واقع می شوند. 

این قبیل افزودنی ها عموما در مواقعی که نیاز به سرعت عمل بیشتری برای عمل آوری بتن باشد و یا هنگامی که در فصل های سرد قرار داشته باشیم استفاده می گردند. محتویات این افزودنی ها شامل ترکیباتی چون کلرید کلسیم، کلسیم فرمات، سیلیکا ژل و … می باشند.

افزودنی بتن، آب بندها :

این ترکیبات هنگامی استفاده می شوند که قرار است بتن مورد نظر در برابر رطوبت کاملاً مقاوم شود. این افزودنی ها ضمن ایجاد ویژگی نفوذناپذیری، موجب گیرش سریعتر به منظور سخت و سفت شدن ابتدایی بتن نیز می شوند و در سه حالت پودری، مایع و یا خمیری در بازار به فروش می‌رسند.

محتویات اصلی آنها شامل ترکیبات زینک سولفات آمونیوم کلرید، کلرید کلسیم و سیلیکات سودا میشوند ( این ترکیبات منافذ بسیار کوچک را پر می کنند به شکلی که بتن در برابر آب کاملاً مقاوم گردد ) 

افزودنی بتن، ترکیبات گاز ساز :

این ترکیبات به عنوان پیشگیرنده خونریزی بتن مصرف می گردند و شامل ترکیباتی چون کربن فعال، هیدروژن پروکساید و آلومینیوم می شوند. حضور این ترکیبات سبب ایجاد حباب های بسیار کوچک هیدروژن می گردد که نقش آنها ارتقا کیفیت بتن است.

افزودنی بتن، پیش گیرنده حباب هوا :

در بعضی از مواقع به علت حضور سنگدانه، حباب های هوا در درون بتن ایجاد می‌شود، و چنانچه این حباب ها از میزان استاندارد تجاوز کند می بایست توسط ترکیباتی چون انواع سیلیکون ها، الکل های غیر محلول و تری بوتیل فسفات گرفته شوند چرا که در صورت عدم این کار حفره های ایجاد شده سبب شکاف در بتن خواهند شد.

افزودنی بتن، چسبندگی و اتصال :

هنگامی که قرار باشد بتن ها را با حالت های مختلف ( تازه و سخت شده) به یکدیگر اتصال دهیم می بایست از ترکیباتی استفاده کنیم که این اتصال را به درستی برقرار نمایند، ضمن آنکه در چنین مواردی ریسک ایجاد شکاف در محل اتصال وجود دارد، بدین منظور می بایست از ترکیباتی بسیار قوی به عنوان چسب بهره برد. به عبارتی این ترکیبات نقش تعمیر کنندگی را ایفا می‌کنند و عموما شامل پلی وینیل کلراید، پلی وینیل استات و ترکیبات این چنینی می شوند.

افزودنی بتن چیست؟، نتیجه گیری :

از هنگامی که مهندسان به این واقعیت دست یافتند که در صورت مخلوط کردن بتن با ترکیبات مضاعف دیگر می توانند خواص این ترکیب را به شکل شگفت آوری تغییر دهند، توانستند به پیشرفت چشمگیری در صنعت ساخت و ساز دست یابند، لذا آشنایی کامل با این ترکیبات یکی از فاکتورهای بسیار مهم در این حوزه به شمار می رود.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول