اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  فرهنگ عمومی

جشن «کتاب‌یار» در پردیس تئاتر تهران برگزار شد/ امرودی: سلامت اجتماعی در گرو کتابخوان بودن شهروندانش است

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در یازدهمین دوره جشن «کتاب‌یار» گفت: سلامت اجتماعی یک شهر در گرو کتاب خوان بودن مردم آن شهر است. امروز هیچ کار فرهنگی در سطح شهر تهران نیست که سازمان در بخشی از آن حضور نداشته باشد.

جشن «کتاب‌یار» در پردیس تئاتر تهران برگزار شد/ امرودی: سلامت اجتماعی در گرو کتابخوان بودن شهروندانش است

به گزارش خبرگزاری فارس، یازدهمین دوره جشن «کتاب‌یار» یکشنبه ۲۳ آبان با حضور حجت‌الاسلام میثم امرودی، رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، سیدعلیرضا فاطمیان‌پور معاون فرهنگی، مهدی محمدی معاون رسانه، ارتباطات و فضای مجازی و جمعی از مدیران و کتابداران این سازمان در سالن اصلی پردیس تئاتر تهران برگزار شد.

در این مراسم حجت‌الاسلام میثم امرودی ضمن تبریک ولادت امام حسن عسگری خطاب به کتابدارها گفت: دو سال پیش در اولین گردهمایی که با هم داشتیم، به شما گفتم اگر کل سازمان فرهنگی هنری را یک قاب انگشتر در نظر بگیرید، کتابدارها، کتابخانه‌ها و مراکز ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی عقیق این انگشتر زیبا هستند. بعد از حدود ۷۰۰ روز این جمله را تکرار می‌کنم که بدانید این باور من در تمام دوران زندگی‌ام بوده است و جمله‌ای از روی احساسات نبود.

وی افزود: دو ماه بعد از ورود من به سازمان فرهنگی هنری، ویروس کرونا همه‌گیر شد و کشور به حالت نیمه تعطیل درآمد. سازمان فرهنگی هنری هم از این داستان مستثنی نبود و کتابخانه‌ها، موزه‌ها، سینماها، مراکز آموزشی، فرهنگ‌سراها، برنامه‌های میدانی و.... این سازمان نیز تعطیل شد. در این شرایط وضعیت مالی و بودجه سازمان فرهنگی هنری هم اسفناک بود. اما همکاران ما توانستند در این دوران بیشترین تولید محتوا در فضای مجازی در سطح کشور را داشته باشند و در خود سازمان فرهنگی هنری بیشترین تولید محتوا در فضای مجازی متعلق به بچه‌های کتابخانه‌ها و کتابداری‌هاست. تا ۳۰ مهر ماه بالای ۶۰۰ هزار تولید داشته‌اید.

حجت‌الاسلام امرودی بیان کرد: تولیدات زیاد است، کتاب‌های صوتی، جشنواره‌ها، پویش‌ها و مسابقاتی که برگزار شد، می‌توانم ادعا کنم که بچه‌های کتابدار ما به اندازه دو، سه وزارتخانه خلا به وجود آمده را جبران کردند. امروز شما ۲۷۰ برند ثبت شده دارید که از سرمایه‌ها و افتخارات سازمان فرهنگی هنری است.

وی بیان کرد: شهر خوب ساختنی است. این شعار ما بود که ۴ مورد رسیدن به این هدف دست شماست. اول اینکه باید اوقات فراغت شهروندان را پربار کنید. دوم سلامت اجتماعی شهروندان را تامین کنید. سلامت اجتماعی یک شهر در گرو کتاب خوان بودن مردم آن شهر است. هیچ چیزی حتی فضای مجازی نمی‌تواند جای کتاب خوان بودن را بگیرد. سوم؛ شهر خوب آموزش دهنده و تعالی دهنده است و بزرگترین مرکزی که می‌تواند شهری را به یک شهر متعالی تبدیل کند، جایی است که شما حضور دارید و در آخر توانمندسازی شهروندان است. توانمند سازی وظیفه همه مسئولان، وزرا، شهرداران و... است. بهترین محور برای توانمندسازی کاری است که شما انجام می‌دهید.

حجت‌الاسلام امرودی در ادامه گفت: شما سازمان فرهنگی هنری را ارتقا می‌دهید. امروز هیچ کار فرهنگی در سطح شهر تهران نیست که سازمان در بخشی از آن حضور نداشته باشد. من به عنوان عضوی از این مجموعه به شما افتخار می‌کنم و قدردان زحمات شما هستم.
در ادامه مراسم عباس باباخانیان، مدیر امور کتابخانه‌ها و ترویج فرهنگ کتابخوانی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ضمن تبریک ولادت امام حسن عسگری(ع) و خیر مقدم گفت: ما بر حسب وظیفه همواره قدردان زحمات خالصانه شما هستیم.

وی افزود: در واقع تقارن این ایام مبارک با روز کتابدار و هفته کتابخوانی فرصت دیگری را برای بهره گیری از میراث و تجریه گرانقدر بزرگان به منظور تامل بیشتر در موقعیت کنونی میسر کرد. باشد که از این راه بتوانیم ارزش کتاب و کتابخانه را نمایان کنیم و بهترین شیوه‌ها را برای مدیریت و اداره شایسته کتابخانه و بهره‌گیری از ظرفیت‌های آن برای خدمت به مردم را بیاموزیم.

باباخانیان بیان کرد: کتابخانه در تمدن ما یک آرشیو یا انبار کتاب نیست بلکه نهاد اجتماعی با سابقه و اثر گذاری است که همیشه نقش برجسته‌ای در توسعه شهرها ایجاد کرده است.در سال‌های اخیر با کتابدارهای فعال، دغدغه‌مند و موثری آشنا شدم که کتابخانه را مرکز مدیریت طرح‌های توسعه‌ای قرار دادند و موفقیت‌های بی‌نظیری را برای منطقه خود به ارمغان آورده‌اند. در واقع نقش دانشگاه را برعهده داشتند.
 
وی گفت: فروغ هر جامعه و تمدنی از چراغی برمی‌خیزد که در کتابخانه روشن است. امروز هم بیشتر و بهتر از هر زمانی کتابخانه‌ها می‌توانند با شناخت، تجربه و همت شما کتابداران آن نقش تاریخی خود را بازآفرینی کنند. ما ناچاریم و باید به کتابخانه برگردیم و خوشبختانه با خوش فکری و همت شما کتابداران گرامی استقبال نسل‌های جدید از کتابخانه به وضوح بیشتر شده و خواهد شد. فقط یک کتابدار آگاه و هوشمند است که می‌تواند کتابخانه را از یک آرشیو راکد و ساکت به فضای اجتماعی که موجب چرخش دانش، گفت و گو و آموزش و پروش و حتی حل مسئله، تبدیل کند.

باباخانیان افزود: کتابدار است که می‌تواند کتابخانه را به یک مرکز فرهنگی و آموزشی بزرگ برای جامعه پیرامونش تبدیل کند. کتابدار هوشمند واسط میان کتاب و خواننده است. هم کتاب را می‌شناسد و هم خواننده و هم نیازهای کلی جامعه را می‌شناسد. برای همین می‌تواند کتاب‌های مناسبی را انتخاب و معرفی کند. کتابدار است که می‌تواند مردم بیشتری را به کتابخانه دعوت کند و می‌تواند ظرفیت‌های جدید کتابخانه را برای توسعه محله و منطقه خود رقم بزند.

وی در پایان گفت: در برنامه‌های ترویج فرهنگ کتابخوانی در این دوره حقیقتا نقش بزرگی به کتابخانه‌ها داده شد و کتابداران هم مشارکت فعال و اثرگذاری در اجرای این برنامه‌ها در شرایط کرونایی ایفا کردند. کتابداران هوشمند از فضای مجازی همچون یک فرصت و یک ابزار استفاده می‌کنند.

در پایان مراسم از علیرضا مساطی، صدیقه نیک سیرت، رویا زارعی، فاطمه برعوده، نسرین بیاتی، نادره تشکری نیا، فریده‌السادات توکلی، افسانه جلالی، جلال رحمانیان، معصومه عزیزی، اعظم محمودی و شیرین مولایی به عنوان کتابداران بازنشسته در سال‌های ۹۸ تا ۹۹ تجلیل شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول