اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

کاهش تولید «انار» در سایه هجوم آفات و خشکسالی/ مسئولان چاره‌اندیشی کنند

باغات انار خراسان‌جنوبی علاوه بر خشکسالی، چندسالی است که دچار بیماری شده و میزان برداشت محصولات آن کاهش یافته است.

کاهش تولید «انار» در سایه هجوم آفات و خشکسالی/ مسئولان چاره‌اندیشی کنند

به گزارش خبرگزاری فارس از خراسان‌جنوبی، انار خراسان‌جنوبی به ویژه انار فردوس یکی از مرغوب‌ترین و با کیفیت‌ترین انار در کشور شناخته می‌شود که چند سالی است با مشکلاتی مانند خشکسالی، کمبود آب، شوری خاک، طوفان، وزش باد گرم، دانه سفید بودن انار و بیماری کرم گلوگاه که به جان باغات انار افتاده است مشکلاتی به وجود بیاورد و میزان برداشت این محصول را کاهش داده است.

باغداران همکاری نمی‌کنند

«علی‌اکبر قیصری» از بهره‌برداران انار در شهرستان فردوس با بیان اینکه حدود ۴۰۰ درخت انار دارد، گفت: در سال گذشته حدود ۱۸ تن برداشت ولی در سال جاری پیش‌بینی برداشت حدود ۱۲ تن را دارد.

وی دلیل این کاهش را کرم گلوگاه دانست و افزود: این آفت با راهکارهای جهادکشاورزی قابل رفع است ولی مردم به آن توجهی نمی‌کنند چرا که خود او از این روش استفاده می‌کند اما به دلیل عدم رعایت باغات اطراف بار دیگر باغ او هم درگیر می‌شود.

به گفته وی لازم است که جهاد کشاورزی با اهرم فشار باغداران را وادار به انجام راهکارها کند تا دوباره شاهد انار باکیفیت و افزایش آن باشیم در غیر اینصورت با مشکل مواجه می‌شویم.

قیصری یکی از مشکلات دیگر باغداران انار را دانه سفید بودن انار دانست و مطرح کرد: کمبود آب باعث به وجود آمدن این مشکل می‌شود و فروش نیز به دلیل همین موارد با مشکل روبه‌رو شده  و لازم است که برای کمبود آب، راهکارهای حمایتی برای باغداران اندیشیده شود.

کاهش ۹۹ درصدی برداشت انار

«حسین طالبی» از شهرستان نهبندان با بیان اینکه ۱۷ هکتار سطح زیر کشت انار دارد، گفت: سال گذشته حدود ۲۰۰ تن برداشت و امسال شاید به ۱۰ تن برسد.

وی دلیل این کاهش چشم‌گیر برداشت خود را مشکلات عدیده آب و هوایی از کمبود آب، طوفان، باد گرم  طغیان کرم گلوگاه دانست و افزود: امسال بهره‌برداران انار با بدترین وضعیت مواجه هستند.

به گفته وی تاکنون جهادکشاورزی طرحی برای کرم گلوگاه به آن‌ها ارائه نکرده و تنها راه حل چیدن انار در روی درخت است که هزینه‌های بالایی برای باغدار دارد.

طالبی عنوان کرد: حمایت از کشاورزی فقط در حرف و شعار است، جهاد کشاورزی هم مقصر نیست به دلیل اینکه امکانات، بودجه و کارشناس به اندازه کافی ندارد که به سر زمین‌ها برود و کاری انجام دهند.

این باغدار انار با اشاره به خشکسالی خراسان‌جنوبی تصریح کرد: هر چه سطح قنات را عمیق‌تر کنیم بالاخره این آب تمام می‌شود و راهکار آبیاری قطره‌ای نیز کارآمد نیست و اکنون اکثر کشاورزان آن‌ها را دور انداخته‌اند.

وی تصریح کرد: سیستم آبیاری قطره‌ای به نگهداری با هزینه‌های بالا نیاز دارد که درآمد کشاورز به هزینه‌های سالانه آن نمی‌رسد و این تبلیغات درست نیست.

افزایش هزینه‌های مقابله با کروم گلوگاه از درآمد

«محمدرضا خزایی» از دیگر بهره‌برداران خراسان‌جنوبی در شهرستان سرایان هم اظهار داشت: نیم هکتار سطح زیر کشت دارد که سال گذشته ۵ تن برداشت و امسال ممکن است به ۲ تن برسد.

وی دلیل کاهش برداشت انار را سرمازدگی، طوفان، کمبود آب و کرم گلوگاه دانست و عنوان کرد: برای کرم گلوگاه مردم تمایل دارند که راهکارها را اجرایی کنند ولی زمانی که هزینه‌های آن از درآمد آن‌ها بیشتر است این کار را انجام نمی‌دهند.

به گفته وی قیمت‌ها همه بالا رفته است ولی قیمت خرید انار هنوز ثابت است و انار درجه یک کیلویی ۵ هزار تومان از باغدار خریداری می‌شود و مشکل آنجا است که سر خانه‌ای وجود ندارد تا باغدار مجبور به فروش با هر قیمتی نشود.

خزایی با بیان اینکه تحریم بزرگترین ضربه را به بخش کشاورزی وارد کرد، گفت: حدود ۱۰ سال قبل کره‌جنوبی از کشورهایی بود که به ویژه خریدار انار فردوس بود و ارزآوری بالایی داشت و قیمت‌ها برای باغداران عالی بود ولی اکنون این ظرفیت نیست و مسئولان برای صادرات واقعی لازم است چاره‌اندیشی کنند.

این بهره‌بردار مطرح کرد: اگر سرمایه‌ای که برای این کار گذاشته‌ایم را در بانک بگذاریم سود بیشتری داریم و حمایت‌ها لازم است که در سطح ملی باشد تا کشاورزان و باغداران به آینده امید داشته باشند.

وی با بیان اینکه روش‌های مکانیزه و مدرنیزه مبارزه با آفات هزینه‌های بالای دارد، همچنین روش‌های آبیاری نوین نیز با مشکلاتی برای کشاورز مانند برق روبه‌رو است، خروجی خوبی ندارد و کشاورزان از این کار خسته و دلزده شده‌اند.

کاهش ۱۱ درصدی برداشت انار در خراسان جنوبی

«عبدالرضا رضایی» مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی نیز در گفت‌وگو با فارس، گفت: سطح زیر کشت انار استان ۴ هزار و ۳۷۰ هکتار است که ۹ هزار و ۶۰۰ خانوار بهره‌بردار دارد.

به گفته وی از این سطح در سال گذشته ۵۴ هزار تن برداشت شد و در سال جاری پیش‌بینی می‌شود ۴۸ هزار تن برداشت داشته باشیم که حدود ۱۱ درصد کاهش دارد.

وی دلیل این کاهش برداشت را خشکسالی، کاهش آبیاری، وزش بادهای گرم، شوری خاک، طوفان و کرم گلوگاه دانست و افزود: به دنبال ارقام جدید مقاوم در این شرایط هستیم تا بتوانیم باری دیگر انار با کیفیت تولید کنیم.

رضایی تصریح کرد: ارقام کنونی شامل شیشه گپ، شهسوار، انار قند، ملس یزدی، شیرین یزدی، زاغ یزدی، خزر و رقم جدید واندرفول است، همچنین ارقام بومی هم هستند که از گذشته خود کشاورزان تولید می‌کنند.

تمایل باغداران به کشت جایگزین

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه انار میوه‌ای است که با اختلال در آب شاهد کاهش تولید و کیفیت آن هستیم، مطرح کرد: شرایط اقلیمی مانند خشکسالی‌ها، کاهش دبی آب و رطوبت هوا باعث به وجود آمدن انارهای دانه سفید شده که راه‌حل آن استفاده از روش‌های نوین آبیاری است.

رضایی ادامه داد: به دلیل کاهش بارندگی‌ها و پایین آمدن دبی چاه‌ها، امور آب نیز شارژ کارت چاه‌ها کاهش داده‌اند تا منابع آب مدیریت شود ولی از آن سوی باعث مشکلات برای کشاورزان شده و شوری خاک را در پی داشته که باعث دانه سفید شدن انار و کاهش عملکرد شده است.

وی با اشاره ه اینکه کرم گلوگاه از جمله آفاتی است که طغیان بسیاری داشته و با روش‌های مکانیزه و مدرنیزه جهاد قابل کنترل است، اضافه کرد: تمام این مشکلات باعث شده که کشاورزان به سمت محصولات جایگزین مانند گل محمدی، گیاهان دارویی و پسته بروند.

صادرات از دیگر استان‌ها

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی در زمینه حمایت‌های جهاد کشاورزی، گفت: براساس اعتباراتی که می‎‌آید جهاد در بخش تأمین هزینه‌های داشت، کاشت، هرس و تغذیه تسهیلات بانکی و سرمایه در گردش می‌دهد.

رضایی افزود: همچنین در بخش آموزش، محصولات جایگزین و ارقام با کیفیت‌تر، تسهیل برخی از امور، آزمایشگاه و مقابله با آفات و بیماری‌ها همکاری و حمایت داریم.

وی درباره صادرات هم عن نواکرد: از صادرات انار به خارج از کشور اطلاعات دقیقی نداریم چرا که بیشتر از استان‌های دیگر مانند خراسان رضوی صادرات انجام می‌شود.

برداشت انار در خراسان جنوبی از اول مهرماه تا اوایل آذرماه است ولی دست و پنجه نرم کردن باغداران با این مشکلات باعث شده به سمت کشت جایگزین بروند و اگر مسئولان چاره‌اندیشی نکنند انار باکیفیت خراسان جنوبی به فراموشی سپرده می‌شود.

انتهای پیام/۳۶۳۵/ح/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول