اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  سیاست و امنیت

بیانیه‌ای غیر سازنده

جبهه اصلاحات ایران در آستانه مذاکرات ایران با 1+4 بیانیه‌ای غیر سازنده منتشر و تاکید کرده «هرگونه درنگ در بازگشت (ایران) به برجام، جز خسارت برای کشور و ملّت به بار نخواهد آورد».

بیانیه‌ای غیر سازنده

خبرگزاری فارس، یادداشت میهمان- احمد بنافی: جبهه اصلاحات ایران در آستانه مذاکرات ایران با 1+4 بیانیه‌ای غیر سازنده منتشر و تاکید کرده «هرگونه درنگ در بازگشت (ایران) به برجام، جز خسارت برای کشور و ملّت به بار نخواهد آورد». 

نکته حائز اهمیت این است که جبهه اصلاحات ایران بعد از کش و قوس‌های فراوان و اختلافات زیادی که داشته‌اند تا جائیکه حتی انتخابات هم نتوانست همگرایی را میان آنان ایجاد کند، دست به انتشار بیانیه‌ای با محور سیاست خارجی و مذاکرات هسته‌ای زده است. نکته جالب و البته آمیخته با تأثر این است که این نهاد بالادستی اصلاح‌طلبان در مواجهه با رویدادهای مهم و ملی که ضرورت همدلی و همگرایی در میان جریان‌های سیاسی و آحاد جامعه را ایجاب می‌کند، لااقل با انتشار یک بیانیه که انتظار است همراهی خود را اعلام دارند امتناع داشته و نمودی ندارند و اکنون در آستانه مذاکرات وین دست به انتشار بیانیه‌ای غیر سازنده می‌زنند که در آن انگشت اتهام را به جای گرفتن به سوی طرف‌های بدعهد و آمریکا، به سوی جمهوری اسلامی و نهادهای انقلابی نشانه می‌گیرند.

نکته دیگری که سطحی و البته صرفا سیاسی بودن انگیزه نگاشتن این بیانیه را می‌رساند این است که در آن توصیه شده جمهوری اسلامی هرچه سریعتر به برجام بازگردد، این در حالی است که جمهوری اسلامی درون برجام بوده و هیچگاه از آن خارج نشده است و در واقع این آمریکاست که به عنوان طرف بدعهد به صورت یکجانبه از برجام خارج گردیده و امروز بدنبال این است که بدون پرداخت هزینه و همزمان پذیرش تعهد به برجام برگردد. اصلاح طالبان در این بیانیه سعی کرده‌اند تا اقتدار جمهوری اسلامی ایران در حوزه مسائل نظامی و منطقه‌ای که امروز به گواه دوست و دشمن باعث شکست جبهه استکبار شده را در یک سفسطه به چالش بکشند و نتیجه وضع موجود را به آن گره بزنند. این در حالی است که تقریبا تمامی گزاره‌های خبری و تحلیلی از سوی صاحب نظران داخلی و خارجی گواهی می‌دهند که یکی از دلایل اصرار آمریکایی‌ها برای بازگشت به برجام انسداد راهبردی ایجاد شده برای آنها در منطقه و ناتوانی در حوزه مباحث نظامی است و این دقیقا نتیجه اقتدار ایران در این حوزه می‌باشد که در این بیانیه سعی شده آن را بی‌اهمیت و نادیده بگیرند.

این بیانیه هرچند اصرار دارد تا تمامی مشکلات کنونی را به سیاست خارجی و همزمان به رویکرد جمهوری اسلامی به این حوزه گره بزند، اما ناخواسته این ابهام بزرگ را به مخاطب منصف خود با این سوال‌ ایجاد شده پاسخ می‌دهد که مگر دولت یازدهم و دوازدهم دقیقاً مو به مو آنچه شما در این بیانیه آورده‌اید را به عنوان منش و روش خود و بر مبنای شعار تعامل سازنده با دنیا اجرایی نکرد و قدم به قدم بر این مبنا در سیاست خارجی پا نگذاشت، پس نتیجه آن چه شد؟ و کدام مزیت ایجاد شده از این سیاست، تأمین کننده منافع ملی گردید؟ که اگر ایجاد شده خوب بود آدرس آن را در این بیانیه به ملت ایران می‌دادند.

مشکل جبهه اصلاحات ایران در مسئله‌یابی و همزمان نگاه به حل مسئله است. مسئله آنها این است که چگونه مشکلات داخلی را از طریق سیاست خارجی حل کنند. این نگاه دقیقاً نتیجه وضع موجود و دلیل ترک فعل‌هایی است که در هشت سال گذشته در کشور رخ داده است؛ و امروز متاسفانه جبهه اصلاحات ایران بدون درس گرفتن از گذشته آن را برای نجات اقتصاد کشور دوباره نسخه می‌کند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول