اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

بهشتی‌پور: تحریم را بی‌اثر کنیم، آمریکا آن را کنار می‌گذارد/ ۱۴ گزارش مثبت آژانس برای ایران مزیت است

کارشناس مسائل سیاست خارجی گفت: آمریکایی‌ها یکجا تحریم‌ها را لغو نخواهند کرد و اگر ما بتوانیم این ابزار را که اکنون در دست آمریکایی‌هاست بی‌خاصیت کنیم خودشان آن را کنار خواهند گذاشت.

بهشتی‌پور: تحریم را بی‌اثر کنیم، آمریکا آن را کنار می‌گذارد/ ۱۴ گزارش مثبت آژانس برای ایران مزیت است

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، اگرچه مذاکرات وین وارد مرحله تازه‌ای شده است اما مواضع جدیدی مقامات ایران، تحلیل‌ها و رویکردهای جدیدی را به‌وجود آورده است. امیر عبداللهیان موفقیت مذاکرات در وین را به رفع تمامی تحریم‌ها، بازگشت همه طرف‌ها به تعهداتشان، ارائه تضمین‌های لازم در خصوص اجرایی شدن نتایج گفت‌وگوها و راستی‌آزمایی اقدامات طرف مقابل، منوط دانست.

خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه نیز عنوان کرده است: «مسیر آمریکا برای بازگشت به برجام روشن است. باید بپذیرد به‌عنوان مقصر وضعیت فعلی از مسیری که رفته برمی‌گردند، تحریم‌هایی که اضافه کرد همه را یکجا و به صورت مؤثر بردارند و تضمین دهند هیچ دولتی در آمریکا مجدداً جهان و حقوق بین‌الملل را به سخره نخواهد گرفت و این شرایط را تکرار نخواهد کرد.»

در همین رابطه روزنامه صبح نو گفت‌وگویی با حسن بهشتی‌پور، کارشناس مسائل سیاست خارجی انجام داده است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.

مذاکرات تنها راه رسیدن به هدف است

-  مذاکرات به نفع ایران است و می‌تواند به این موضوع کمک کند که به تحریم‌ها پایان دهیم. مذاکرات تنها راه رسیدن به هدف است و هیچ راه دیگری برای لغو تحریم‌ها وجود ندارد؛ مگر اینکه ما در داخل اصلاحاتی انجام دهیم که تحریم‌ها بی‌خاصیت شود.

- متاسفانه یک نظام حقوقی بین‌المللی را آمریکا به نظام پولی دنیا تحمیل کرده است؛ گفته است که هر کس با ایران معامله می‌کند با من نباید معامله کند و این در مناسبات ایران تخریب زیادی داشته است. واقعیت این است که مذاکره راه‌حل است اما با این شرایط عملا کار مشکل می‌شود.

۱۴ گزارش مثبت آژانس برای ایران مزیت است

- ما در این زمینه اقداماتی را که پیش‌بینی شده بود انجام دادیم و مدیرکل آژانس ۱۴گزارش داد که ایران به تعهدات خود عمل کرده و این تا قبل از اردیبهشت۹۸ بوده است؛ زیرا از این تاریخ ایران پنج مرحله تعهدات خود را کاهش داد.

- ۱۴گزارش رسمی آژانس می‌گوید که ما به تعهدات خود اجرا کرده‌ایم؛ این یک مزیت است و تمام این فعالیت در چارچوب برجام انجام شده است.

آمریکایی‌ها به‌راحتی ابزار تحریم را زمین نمی‌گذارند

- آمریکایی‌ها باید تعهدات‌شان را اجرا کنند و از تحریم به‌عنوان یک ابزار علیه جمهوری اسلامی ایران استفاده می‌کنند و به‌راحتی این ابزار را زمین نخواهند گذاشت.

- آن‌ها در چارچوب برجام یکسری تعهدات اجرایی‌نشده دارند و ما می‌خواهیم آن‌ها اجرایی شوند؛ یک‌سری مسائل را آمریکایی‌ها اجرا نکردند و اروپایی‌ها هم می‌گویند که ما اجرا می‌کردیم و وقتی آمریکا خارج شد دیگر نتوانستیم اجرا کنیم.

- آمریکایی‌ها هم الان می‌گویند که ما زمانی به برجام بازمی‌گردیم که ایران تعهداتی را که از اردیبهشت۹۸ کاهش داده است، برگرداند.

توان اقتصادی زمانی بالا می‌رود که تولید افزایش پیدا کند

- برای رفع تحریم‌ها باید افزایش توان هسته‌ای در دستورکار قرار می‌گرفت که تاکنون انجام شده است، یعنی توانستند یکسری مسائل را که از دوره برجام کاهش پیدا کرده بود به وضعیت قبل بازگرداند؛ در درجه دوم باید توان اقتصادی خودمان را بالا ببریم. 

- توان اقتصادی زمانی بالا می‌رود که تولید افزایش پیدا کند، تولید زمانی افزایش پیدا می‌کند که اصلاحات ساختاری متناسب انجام شود.

چین و روسیه از سیاست ایران پشتیبانی می‌کنند

- چین و روسیه از سیاست ایران پشتیبانی می‌کنند. حتی در دی‌ماه گذشته جلوی قطعنامه آمریکا را گرفتند و دو رأی منفی با هم دادند، درصورتی‌که با یک رأی منفی هم وتو می‌شد ولی هر دو با هم رأی منفی دادند. اتحادیه اروپا نیز رأی ممتنع داد، زیرا ایران برجام را اجرا می‌کرد.

- عده‌ای در داخل کشور می‌گویند که نفع چین و روسیه در تحریم بودن ایران و وابستگی به آن‌هاست، درصورتی‌که اصلا اینطور نیست و این تحلیل اشتباه است. روسیه و چین در زمانی که ما تحریم نباشیم رابطه اقتصادی بهتری با ما خواهند داشت.

- واقعیت این است که روسیه الان با همه امکانات کشور ما و خودش دومیلیارد دلار مبادلات با ما دارد و اگر تحریم نباشیم این دومیلیارد با آن برنامه‌ریزی که انجام شده بود، طی ۱۰سال به ۴۰میلیارد دلار خواهد رسید.

- بنابراین لغو تحریم‌ها به نفع روسیه است؛ به نفع چین هم نیز هست و می‌تواند به‌راحتی در ایران سرمایه‌گذاری انجام دهد.

تحریم را بی‌اثر کنیم، آمریکا آن را کنار می‌گذارد

-  آمریکا از تحریم به‌عنوان ابزار فشار علیه ایران استفاده می‌کند؛ بنابراین اینکه ما می‌گوییم آمریکا باید ابتدا تمام تحریم‌ها را لغو کند و بعد ما راستی‌آزمایی کنیم و بعد از آن خسارت‌های گذشته را نیز جبران کند، در هر سه جنبه در شرایط کنونی شدنی نیست؛ مگر اینکه ایران در داخل اصلاحات اقتصادی انجام دهد که درنتیجه آن اصلاحات اقتصادی تحریم‌ها کم‌اثر یا بی‌اثر شود. در آن شرایط آمریکا اگر ببیند تحریم‌ها برایش کارایی ندارد دست از تحریم‌ها برخواهد داشت.

- آمریکایی‌ها یکجا تحریم‌ها را لغو نخواهند کرد و اگر ما بتوانیم این ابزار را که اکنون در دست آمریکایی‌هاست بی‌خاصیت کنیم خودشان آن را کنار خواهند گذاشت.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول