اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

معماری شگفت‌انگیز روستای «دستکند گارنجگان»

از روستای دستکند گارجگان خوسف می‌توان به عنوان شگفتی دیگری معماری روستایی در خراسان‌جنوبی یاد کرد.

معماری شگفت‌انگیز روستای «دستکند گارنجگان»

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، پریسا جمشیدی صبح امروز در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: روستای دستکند گارجگان  در شهرستان خوسف واقع شده و آنچه در گارجگان بسیار جلب توجه می‌کند ساختار و شکل خانه‌ها است، خانه‌ها در دل تپه‌های مرتفع پدید آمده و در این نوع معماری  به زبان محلی گارجگان نام خانه‌ها را لون می‌گویند.

وی ادامه داد: لون‌ها از یک تا چند اتاق تشکیل شده و هر خانه دارای یک ورودی مشترک است که اتاق‌ها به آن وصل می‌شوند و شکل و ساختار لون ‌ها با هم فرق دارد و متراژ آن‌ها نیز متفاوت و از جمله ویژگی‌های این نوع معماری عدم وجود هرگونه تزئینات و آرایه‌ها است.

کارشناس ناظر مرمت بناهای تاریخی خراسان‌جنوبی اضافه کرد: قسمت انتهایی لون‌ها و امن‌ترین بخش را به محل نگهداری دام‌ها اختصاص داده‌اند تا از گزند حیوانات وحشی و گرمای تابستان و سرمای زمستان محفوظ بمانند.

جمشیدی روستای گارجگان را دارای سه دوره معماری  دانست و اضافه کرد: دستکند، دستکند و سازه‌های خشتی متصل به آن و سازه‌های خشتی و آجری دوره قاجار و پهلوی که با فاصله از دستکند‌ها احداث شده و بافت جدید و معاصر با فاصله از بافت قدیم احداث شده است.

وی گفت: قرارگیری روستا در جوار کوه بزرگ گارجگان و چشمه آب شیرین و همچنین رودخانه دائمی این مهم را فراهم کرد تا گذشتگان ابتدا از این آب به منظور کشاورزی و کاشت محصولاتی نظیر (پنبه، گل آفتاب‌گردان و علوفه برای دام) استفاده کرده و سپس در کنار استفاده از آب در کشاورزی از نیروی آن برای تولید آرد و تأمین خوراک به وسیله آسیاب استفاده کنند.

کارشناس ناظر مرمت بناهای تاریخی خراسان‌جنوبی افزود: قدمت تاریخی دستکندها در حال بررسی باستان‌شناسی است.

انتهای پیام/۳۶۳۵/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول