اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

عزم قرقیزستان برای افزایش دو برابری بودجه کشور

نخست وزیر قرقیزستان برنامه‌های خود را برای افزایش دو برابری بودجه ارائه و اعلام کرد.

عزم قرقیزستان برای افزایش دو برابری بودجه کشور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، «آکیل بیک جباراف» نخست ‌وزیر قرقیزستان در گفت وگو با روزنامه روسی «کامرسنت» درباره ساز و کار اقتصادی و جذب سرمایه گذار برای افزایش دو برابری بودجه این کشور توضیح داد.

وی در مورد افزایش تقریبا دو برابری بودجه گفت: پس از انقلاب اول در سال‌های 2005-2008، من به عنوان وزیر اقتصاد و دارایی کار کردم و همچنین معاون نخست وزیر نیز بودم. بنابراین در سه سالی که این کار به من سپرده شد، توانستیم تولید ناخالص داخلی را دو برابر و بودجه کشور را سه برابر افزایش دهیم. این امر، مربوط به کل اقتصاد نیست، بلکه فقط در مورد بخشی از آن است.

وی افزود: درحال حاضر قرار است بودجه کشور را از طریق درآمدهای مالیاتی و گمرکی، دیجیتال کردن سازوکارها و بیرون آوردن اقتصاد از سایه، تقریباً دو برابر کنم. همه این وظایف قابل اجرا هستند. ما می‌دانیم که چگونه می‌توان این کار را انجام داد.

جباراف همچنین درباره نحوه جذب سرمایه گذار در کشوری که به صورت دوره‌ای درگیر انقلاب و ناآرامی می‌شود، گفت: سال گذشته یک معدن بزرگ طلا  با همکاری روسیه کشف و استخراج از آن آغاز شد که امیدوارم 5 تن طلای در سال آینده استخراج شود. ما همچنین در حال شروع به کار در صنعت برق آبی هستیم. صندوق توسعه قرقیزستان و روسیه فعالانه شروع به کار کرده است که سال آینده حدود 300 میلیون دلار در قرقیزستان صرف خواهد شد و به علاوه ما باید 500 میلیون دلار دیگر سرمایه گذاری برای انجمن توسعه بین المللی تحت شرایط بانک توسعه اوراسیا هنگام پیوستن به اتحادیه اقتصادی اوراسیا دریافت کنیم.

وی ادامه داد: علاوه بر صندوق «قرقیزستان-روسیه»، صندوق «قرقیزستان-مجارستان» قبل از سال جدید میلادی شروع به کار خواهد کرد که مبلغ این صندوق 50 میلیون یورو است. همچنین صندوق توسعه قرقیزستان و ازبکستان بالغ بر 200 میلیون دلار خواهد بود.

جباراف افزود: ترکیه هم یکی از شرکای اصلی است. اگر به آمار نگاه کنید، چین و ترکیه در بهترین موقعیت در تجارت قرار دارند. ما همچنین با سرمایه‌گذاری مستقیم خود با چین در راستای رعایت استانداردهای زیست‌محیطی و منافع شهروندان و تجارت خود مخالف نیستیم. ما قبلاً تمام تحقیقات میدانی را درباره  پروژه بزرگ راه آهن «چین-ازبکستان - قرقیزستان» انجام داده‌ایم و رایزنی‌های فشرده موسسات طراحی در حال انجام است، امیدواریم سال آینده این پروژه آغاز به کار کند.

نخست وزیر قرقیزستان در پایان گفت: ما بی‌حرکت نیستیم و می‌خواهیم به سرمایه گذاران نشان دهیم که ما نه تنها قادر به برگزاری تظاهرات هستیم، بلکه کار هم انجام می‌دهیم.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول