اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  ایلام

استفاده از فرصت‌های همزمان، راه نجات اقتصاد است

استاد دانشگاه با اشاره به شعار رئیسی (همزمان مسائل را دنبال خواهم کرد) گفت: ادامه دادن هم مذاکرات مربوط به برجام و هم توجه به مسائل و توان داخلی کشور، بخش عمده‌ای از مشکلات اقتصادی ایران را حل خواهد کرد.

استفاده از فرصت‌های همزمان، راه نجات اقتصاد است

محمدعلی بصیری استاد دانشگاه صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در ایلام در خصوص مذاکرات هسته‌ای ایران در دولت رئیسی گفت: درست یا غلط، تصور روحانی این بود که از طریق برجام تمام مشکلات ناشی از آن در زمینه تحریم‌های اقتصادی، دیپلماتیک و علمی- صنعتی رفع می‌شود و امید داشت که از این طریق مشکل اساسا حل شود.

وی افزود: اما عملا با کارشکنی‌های طرف مقابل مخصوصاً خروج ترامپ از برجام انتظارات لازم و وعده‌های داده شده عملیاتی نشد و مورد هجمه افکار عمومی و مخالفان خود قرار گرفت و نهایتاً دوره دولت روحانی به پایان رسید.

این استاد دانشگاه گفت: رئیسی شعاری که داده و تا الان هم از آن پیروی کرده این بود که من همزمان مسائل را دنبال خواهم کرد؛ یعنی اینکه هم مذاکرات مربوط به برجام را ادامه می‌دهم و هم اینکه به مسائل و توان داخلی کشور توجه می‌کنم.

وی افزود: در این صورت اگر سرنوشت برجام باز هم مانند سرنوشتِ آن در دولت روحانی باشد و خروجی مورد انتظار ایران را نداشته باشد حداقل از ظرفیت‌های داخلی و ارتباط تجاری با حوزه کشورهای همسایه و کشورهایی که امکان ارتباط را به ایران می‌دهند تعامل می‌کند تا بخشی از فشارهای ناشی از تحریم‌ها مهار شود. 

بصیری ادامه داد: رئیسی عملاً این اتفاق را در این یکی دو ماه که شروع به کار کرده در پیش گرفته است؛ نمونه آن الحاق دائمی به پیمان شانگ‌های بود یا این مسئله واردات واکسن بود که از طریق برخی از کشورها انجام شد؛ همچنین گسترش و بهبود روابط با همسایگان خصوصا مذاکراتی که با عربستان سعودی داشته و تا حدودی پیش رفته است یا قراردادهای تجاری که با برخی از همسایگان مثل پاکستان، عراق و ترکیه در حال تعقیب است. 

وی تصریح کرد: اگر رئیسی بتواند همزمان از این ظرفیت‌ها استفاده کند که بخشی از فشارها و کمبودها مهار شود و در کنار آن بتواند مذاکرات را پیش ببرد قطعا بخش عمده‌ای از اقتصاد ایران در گرو این مذاکرات است تحریم‌هایی مثل تحریم ارزی و دلاری، تحریم‌ نفتی و تحریم بانکی که موانع بزرگی در بحث اقتصاد ایران هستند و می‌‌توانند وضعیت مطلوب‌تری را برای ایران رقم بزنند؛ در این صورت می‌تواند موفقیت بیشتری نسبت به دولت روحانی داشته باشد. 

بصیری گفت: البته با اذعان به اینکه اگر تحریم‌ها به صورت کلی یا در بخش‌های حساس برطرف نشود آنچنان تحول قابل دفاعی در اقتصاد رخ نخواهد داد؛ در این صورت شاید فشارها کاهش پیدا کند اما بخش عمده این مسائل ارتباط است که ارتباط نقش گلوگاه را دارد و تا تحریم‌های حداکثری ادامه دارند، شکوفایی و تحرک قابل توجهی در بخش اقتصاد کشور رخ نمی‌دهد.

انتهای پیام/ ۹۷۰۸۰۸

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول