اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

مالچ پاشی بدون آثار زیان بار برای زیست بوم خراسان جنوبی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: براساس تحقیق پژوهشگاه صنعت نفت در سال 98مالچ سبب از بین رفتن پوشش گیاهی و آسیب به گونه های جانوری در زیست بوم ها نمی شود.

مالچ پاشی بدون آثار زیان بار برای زیست بوم خراسان جنوبی

به گزارش خبرنگار فارس از بیرجند، طی چند روز اخیر فعالان زیست محیطی به خطر انقراض گونه در حال انقراض یوز ایرانی که در منطقه حفاظت شده نایبندان طبس زیست می کند به سبب مالچ پاشی این محدوده های اطراف به واسطه مبارزه با بیابان زدایی اشاره کرده بودند که«نصرآبادی» مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با اشاره به اینکه این مالچ ها تأییدیه زیست‌محیطی دارند، اظهار داشت: مالچ پاشی امسال در ۵۰۰ هکتار از عرصه های بیابانی شهرستان طبس در محدوده مسجد شکر اجرا می شود.

وی افزود: قرار است پس از مالچ پاشی ۲۰۰ اصله نهال دراین منطقه کاشته شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با بیان اینکه طبس از نظر مساحت با ۵ میلیون هکتار، بزرگ‌ترین شهرستان کشور است، گفت: ۲۶۱ هزار و ۶۶۹ هکتار از این شهرستان کانون‌های فرسایش بادی است که  ۱۸۰ هزار هکتار تپه‌های ماسه‌ای این منطقه از مرز سمنان در حلوان طبس تا مسجد شکر وجود دارد که بر راه‌آهن طبس یزد مشرف است.

نصرآبادی افزود: عمده دلیل ماچ پاشی این منطقه  حفاظت از جاده و راه‌آهن است زیرا فرسایش بادی و شن های روان زیرساخت‌های راه‌آهن و تصادفات جاده‌ای را به دنبال دارد.

وی بیان داشت: دمای ۵۰ درجه ، بارندگی کم و پوشش گیاهی بسیار اندک ، شرایط را در محدوده مسجد شکر خاص کرده است و ایجاد پوشش گیاهی بدون محافظت تپه‌ها غیرممکن است.

نصرآبادی با بیان اینکه نهال‌کاری و بذرکاری در این منطقه در سالهای دور با عدم موفقیت مواجه بوده‌است افزود: ابتدا باید بر تپه‌های ماسه‌ای  تثبیت انجام تا فرصت برای استقرار گیاه فراهم شود.

وی تصریح کرد: تاج پوشش گیاه ، جلوی سرعت باد را می‌گیرد و کاهش فرسایش بادی را به‌دنبال دارد و ریشه‌ها خاک را نگه می‌دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: این مالچ ها نسبت به آب نفوذپذیر است و مانع عبور آب نمی‌شود و در اثر گرما خودش را ترمیم می‌کند و باعث می‌شود رطوبت خاک خارج نشود.

انتهای پیام/۳۶۳۵

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول