اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

قاهره: حضور نظامی ترکیه در سوریه، عراق و لیبی، هیچ توجیهی ندارد

وزیر خارجه مصر ضمن ابزار نگرانی نسبت به سیاست‌های ترکیه در منطقه، گفت که این کشور در امور داخلی مصر هم مداخله می‌کند.

قاهره: حضور نظامی ترکیه در سوریه، عراق و لیبی، هیچ توجیهی ندارد

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، سامح شکری وزیر خارجه مصر نسبت به «سیاست‌های توسعه‌طلبانه» ترکیه در کشورهای منطقه ابراز نگرانی کرد.

خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از شکری گزارش داد که ترکیه عضو ائتلاف ناتو است، «ولی به خاطر سیاستهای توسعه‌طلبانه‌ای که طی ۱۰ سال گذشته از خود نشان داده است، نگران هستیم».

وی گفت که حضور نظامی ترکیه در سوریه، عراق و لیبی، هیچ توجیهی ندارد.

وزیر خارجه مصر در عین حال تأکید کرد که این کشور به خاطر مداخله ترکیه در امور داخلی قاهره و حمایت از اخوان المسلمین، نگران است.

شکری در پایان تصریح کرد: «دلیلی نمی‌بینیم که باعث شود ترکیه پذیرای رهبران اخوان المسلمین باشد و از آنجا بخواهند فعالیت کنند یا از طریق شبکه‌ها، اطلاعات غلط بدهند».

این اظهارات در حالی مطرح شده است که دور دوم رایزنی‌ها میان مصر و ترکیه‌ اواسط شهریور ماه گذشته برگزار شد و دو کشور، به مسائل منطقه از جمله اوضاع لیبی، سوریه، عراق، فلسطین و شرق دریای مدیترانه پرداختند.

ترکیه و مصر گفتند که بر سر ادامه رایزنی‌ها و تأکید بر تمایلشان به تداوم آن درباره مسائلی که همچنان جای بحث دارد و همچنین نیاز به گام‌های بیشتر برای تسهیل عادی‌سازی روابط میان خود به توافق رسیده‌اند.

دور نخست رایزنی‌های دو طرف اردیبهشت‌ ماه گذشته برگزار شد و آنکارا و قاهره در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که نتیجه این دور از رایزنی‌ها و توافق بر سر گام‌های آتی را ارزیابی خواهند کرد.

مصر و ترکیه در تاریخ  ۵ می (چهارشنبه) مذاکرات سیاسی را با هدف عادی‌سازی روابط دیپلماتیک در قاهره آغاز کردند؛ دو کشوری که از زمان کودتای ۲۰۱۳ علیه دولت «محمد مرسی» روابط‌شان قطع شده بود.

ترکیه پس از کودتای ارتش مصر به فرماندهی «عبدالفتاح السیسی»، فرمانده وقت ارتش و رئیس جمهور فعلی علیه دولت محمد مرسی، اولین رئیس جمهور منتخب این کشور بعد از انقلاب ۲۰۱۱ و فوت مشکوک او در زندان که ترکیه از این حادثه، به «شهادت مرسی» تعبیر کرد، روابط خود با قاهره را قطع و وارد تنش با مصر شده بود.

انتهای پیام/.

 

 

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول